כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

בדרך לתקיפה בסוריה: שוב דיווחים על נפגעים מגז בדמשק

ערב המתקפה הבינלאומית המתגבשת נגד סוריה - שוב דיווחים על שימוש בגז רעיל בדמשק • המודיעין האמריקני יירט שיחות על פי הן העריך שאסד אחראי לתקיפה • הסורים מאיימים על ישראל: "נלך רחוק - מי שטובע במים לא מפחד להירטב" • והאם הנשיא הסורי נמלט לטהרן?

נושאת מטוסים. צילום: ויקיפדיה
נושאת מטוסים. צילום: ויקיפדיה



בדרך למתקפה בינלאומית על סוריה, שוב דיווחים על נפגעים מגז רעיל הבוקר (ד') מנשק כימי.

רשת "אל-ג'זירה" דיווחה מפי גורמי אופוזיציה בסוריה על 20 בני אדם שנפגעו מגזים רעילים בשכונת ג'ובר במזרח דמשק.

לפי דיווח ברשת "אל ערביה", מניין הנפגעים עומד על תשעה. בנוסף דווח כי אירע פיצוץ באזור שכונת אל-מוהאג'ירון בבירה הסורית. נסיבות הפיצוץ אינן ברורות.

המגזין "פוריין פוליסי" מדווח כי שעות אחדות לאחר המתקפה הכימית במזרח דמשק, בו נהרגו מאות אזרחים, התקשר בכיר במשרד ההגנה למפקד ביחידת הנשק הכימי וביקש תשובות לגבי השימוש שנעשה בגז עצבים. השיחות הבהולות הללו נוטרו בידי שירותי המודיעין של ארצות הברית ובהן ביקש הבכיר במשרד ההגנה לקבל פרטים על היקף השימוש בנשק הכימי.

לפי "פוריין פוליסי", הממשל האמריקני מתבסס על השיחות שניטר מערך המודיעין ועל פיהן העריך כי ממשל אסד אחראי לתקיפה. עם זאת אין ודאות אם התקיפה הכימית בוצעה בהוראת בכירים בממשל אסד.

לפי כמה דיווחים לא מאומתים, נשיא סוריה נמלט מארצו. לפי טענת כמה אתרי אינטרנט מטוסו של בשאר אסד נחת בנמל התעופה של טהרן. אין לדיווחים אלה אימות מאף מקור מהימן.

על-פי הדיווחים אסד נחת במפתיע בטהרן. חלק מהדיווחים טענו שהנשיא נמצא במטוס, בחברת מקורבים ובני משפחה.

גורמים שמקורבים לנשיא סוריה בשאר אסד ממשיכים לאיים על ישראל ואמרו לעיתון הכוויתי "א-ראי" כי "טילי הסקאד העיראקיים בימי סדאם חוסיין חצו אלפי ק"מ עד שנפלו בישראל, בעוד שהטילים הסוריים לא רחוקים יותר מ-50 ק"מ מהאתרים הרגישים ביותר בישראל. אם ישראל רוצה להגיב על תקיפה סורית, המשטר בדמשק ילך רחוק כיוון שאין לו מה להפסיד והוא יפעל על בסיס כך שמי שטובע במים לא מפחד להירטב".

הגורמים הוסיפו כי "הפיקוד הצבאי הסורי הונחה להתכונן לתגובה אינטנסיבית על התקיפות וההפצצות הצפויות. טילי היאחונט וה-M-600 כבר הוצבו".

מתקפה בחצות לילה

עוד בנושא:
'מבצע דמשק': מתי ישוגרו טילי הטומהוק?
ארה"ב ובריטניה: ערוכים למתקפה צבאית בסוריה
פעולה צבאית? אובמה הורה לפרסם דו"ח שיצדיק תקיפה
מבצע דמשק? • ה'גרדיאן' מדווח: מטוסי קרב בריטים נחתו בבסיס בקפריסין

ההערכות הן כי המתקפה תחל בשעת לילה מאוחרת, תימשך שלושה ימים ותכוון נגד עשרות מטרות צבאיות.

גורם בממשל, אמר ל"ניו-יורק טיימס" כי התקיפה תכוון בשלב הראשון נגד פחות מחמישים מטרות צבאיות ובהן בסיסים של חיל האוויר הסורי, שמהם ממריאים מסוקי התקיפה, כמו גם מפקדות הצבא הסורי, בורות פיקוד ובסיסי חיילות צבא היבשה.

יחד עם זאת הבהיר הגורם כי אין כוונה לתקוף את מאגרי הנשק הכימי של סוריה. "אם נפגע בבונקר של נשק כימי, יהיה לנו נשק כימי לא מאובטח", הסביר.

לצבא האמריקאי בנק מטרות, שנשען בין היתר על רשימה ארוכה של אתרים, שאותם מבקשים האופוזיציה הסורית והצבא הסורי החופשי להפציץ.

הרשימה כוללת את מפקדות הדיביזיה הרביעית שמוצבת ליד דמשק, מפקדות המשמר הנשיאותי, מחסני הנשק הכימי ומפקדות הדיביזיות הראשונה והשביעית ששולטות על המעבר מדרעא לדמשק, לצד בסיסים צבאיים באיזור לאטקיה כדי שכוחות הצבא החופשי יוכל להשתלט הן על מחוז החוף ולנוע בקלות יחסית מכיוון דרום לדמשק.

שאיפת האופוזיציה היא שהמתקפה האמריקאית לא תסתפק בפעולת עונשין כירורגית נגד בסיסי הנשק הכימי אלא תעניק לצבא החופשי יתרון אסטרטגי מובהק שיוכל להכריע את המערכה.
סוריה כימי מלחמה ארה''ב ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד