י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

צה"ל נערך: פטריוט במרכז ובצפון ומערכת 'חץ'

האו"ם אישר: נעשה שימוש בחומר קטלני • סוריה החלה בפינוי מתקנים בטחוניים וממשלתיים חשובים • קצין בכיר בצה"ל: סבירות נמוכה לירי מסוריה אך נערכים לכל תרחיש

צילום: ויקיפדיה
צילום: ויקיפדיה



הפרסומים וההערכות כי תקיפה אמריקנית בסוריה קרובה מתמיד, והחשש כי אסד יגיב בתקיפת בת בריתה של ארה"ב - ישראל, הביאו היום (ד) את צה"ל לפרוס סוללת פטריוט באיזור המרכז. כמו כן, מיום ראשון פרס צה"ל עוד שתי סוללות בצפון הארץ - בחיפה ובגליל.

הסוללות עתידות לספק הגנה אווירית מול סקאדים וכלי טיס. בנוסף, מערכת היירוט "חץ" של חיל האוויר העלתה את רמת הדריכות.

קצין בכיר בצה"ל הבהיר כי הסבירות של ירי סורי לעבר שטח ישראל היא סבירות נמוכה, אך כי צה"ל נקט מספר החלטות וצעדים כי להיערך לתרחישים שונים - מתוך הערכה כי אלו לא יתממשו.

במסגרת זו אושרה הרחבת פריסת ההגנה האקטיבית בצפון הארץ, בימים הקרובים, זאת נוסף לכך פרוסות מערכות נוספות שקיימות בשגרה ופועלות.

ביחס לגיוס המילואים בצה"ל, קיבל צה"ל אישור מהדרג המדיני לגיוס מילואים, כשבפועל מדובר כעת על גיוס בצווים חריגים של מאות בודדות בלבד של חיילים למערכים חיוניים - חיל האוויר, אגף המודיעין ופיקוד העורף.

כמו כן הדגיש הקצין הבכיר כי הכוננות בצה"ל מוגדרת כעת "שגרה" וכי אין "עוצר יציאות". לדבריו, בפיקוד העורף אין שום שינוי בהנחיות וכי בצה"ל ”ערוכים לכל התרחישים ונוקטים בצעדים בהתאם".

בשעות הצהריים התכנס הקבינט יחד עם הרמטכ"ל ובכירי מערכת הביטחון. בפני השרים הוצגו כמה תרחישים אפשריים, בהם תקיפה סורית בישראל. במקביל, דווח על הגברת איסוף המודיעין הישראלי בצפון, ובין השאר על טיסות מוגברות של חיל האוויר בשמי לבנון בסמוך לגבול הסורי.

הקבינט אישר גיוס מצומצם של מילואים, זאת על אף ההערכה בישראל כי נמוכים הסיכויים לירי מסוריה לישראל. גיוס המילואים שאושר יהיה בשלב זה מצומצם מאוד ויתמקד בתפקידים ייעודיים בפיקוד העורף ובמערך ההגנה האווירית.

עם סיום ישיבת הקבינט, מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "בהמשך להערכת מצב בטחונית שהתקיימה, אין סיבה לשנות את שגרת החיים. אנו נערכים לכל תרחיש. צה"ל ערוך להגיב מפני כל איום וערוך להגיב בעוצמה על כל ניסיון לפגוע באזרחי ישראל".

השר להגנת העורף גלעד ארדן יכנס בשעה 17:00 ישיבת הערכת מצב מיוחדת לבחינת היערכות העורף. בפגישה צפויים להיוועד נציגים מפיקוד העורף וגופי החירום השונים.

עוד בנושא:
בדרך לתקיפה בסוריה: שוב דיווחים על נפגעים מגז בדמשק
'מבצע דמשק': מתי ישוגרו טילי הטומהוק?
ארה"ב ובריטניה: ערוכים למתקפה צבאית בסוריה
פעולה צבאית? אובמה הורה לפרסם דו"ח שיצדיק תקיפה
מבצע דמשק? • ה'גרדיאן' מדווח: מטוסי קרב בריטים נחתו בבסיס בקפריסין

דובר צה"ל, תת-אלוף יואב (פולי) מרדכי, מסר:‏ "חלקכם ודאי בעיצומם של הקניות לחג, הבישולים כבר החלו בחלק מהבתים, ובמקביל, אנו בימיה הראשונים של שנת הלימודים במערכת החינוך. שגרה מבורכת. דווקא בימים אלו, חשוב לחדד כי ההתפתחות סביב האירועים בסוריה ומשמעותה, מובלת על ידי ארה״ב עם קואליציה מתרחבת שכוללת מדינות אחרות במזרח התיכון.

"כמתחייב, צה״ל בוחן, עוקב וצופה בהתפתחויות שעה שעה. דעו כי פיקוד העורף יודע היטב את מלאכתו ונערך לתת כל מענה שיידרש לאוכלוסיה, ולכן, אין כל סיבה לשינוי בשגרת יומנו. כל שינוי בהנחיות יתקבל רק בשעת הצורך ויועבר לכל אזרח באמצעי הפצת המידע המקיפים ביותר".

במקביל, נראה כי המתקפה קרובה מתמיד: האו"ם פרסם הודעה ראשונה לגבי המתקפה הכימית בסוריה. השליח המיוחד לחדר ברהימי, אמר בצהריים בז'נבה כי נעשה שימוש ב'חומר' בתקיפה לפני שבוע בפאתי דמשק, בה נהרגו יותר ממאה אנשים.

מזכ"ל האו"ם באן קי מון קרא להעניק זמן לפקחי הארגון להשלים את חקירתם ולקבוע אם המשטר הסורי השתמש בנשק כימי בפרברי דמשק. "זה הכרחי לברר את העובדות. הצוות זקוק לזמן כדי להשלים את משימתו".

רשת הטלוויזיה 'אל-ערבייה' דיווחה מפי גורמי אופוזיציה כי המשטר הסורי מפנה את מתקניו הביטחוניים והממשלתיים החשובים עקב כוננות לתקיפה אפשרית של מדינות המערב.

על פי הדיווח, משאיות פינו את המפקדה של החטיבה הרביעית והמרכזית הממוקמת מאחורי הר קאסיון שבדמשק, שככל הנראה הייתה מעורבת בהוצאה לפועל של המתקפות הכימיות.

המנהיג הרוחני של איראן חמינאי הזהיר היום כי "תקיפה בסוריה תביא אסון למזרח התיכון כולו". חמינאי הוסיף בהודעתו כי האזור הוא כמו חנות לאבק שריפה והוא אינו צפוי.

סוללת הפטריוט שהוצבה באיזור חיפה. צילום: שי וקנין, סוכנות תצפית

סוריה תקיפה ארה''ב היערכות נשק כימי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד