כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

אשדוד: רבני העיר מול רבני משפחת אבוחצירה

קרב איתנים על רשימת ש"ס המקומית: בעוד דרעי נוטה לתמוך בעמרם כנפו, דורשים רבני משפחת אבוחצירה נציג מטעמם • מי נגד מי? • ומי עשוי להיות ברשימה?

עמרם כנפו. צילום ארכיון
עמרם כנפו. צילום ארכיון



אחר שהוכרע הרכבן של רשימות ש"ס בערים רבות בארץ, עדיין נותרו כמה ערים 'תקועות' מלבד אלעד - בה לא נמצא עד כה מועמד לתפקיד ראש העיר.

אחת הערים הנמצאת בעין הסערה, הרחק מעין התקשורת, היא העיר הדרומית אשדוד. בדרך למציאת פתרון למצב הסבוך - ערכו השבוע יו"ר ש"ס אריה דרעי וח"כ אריאל אטיאס פגישה מיוחדת בביתו של רבי פנחס אבוחצירה בבאר שבע. בהמשך נסע לשם דרעי פעם נוספת, כשמיד לאחר מכן הוא מבקר בביתו של האדמו"ר רבי ברוך בנתיבות.

איפה טמונה הבעיה?

למען האמת, בשנים האחרונות סיעת ש"ס האשדודית מפולגת מבית. בבחירות האחרונות הוביל את הרשימה עו"ד בני חדד כיו"ר וכמספר 1, בתור נציגו של האדמו"ר רבי יקותיאל אבוחצירה המתגורר בעיר. לאחר תקופה החליט חדד, יחד עם חבריו לסיעה שמעון אטיאס ודוד טלקר, להתנתק מהרשימה ולעקור לאופוזיציה. צעדם זה נעשה לאחר פניות חוזרות ונשנות שלהם להנהגת ש"ס דאז בדבר בעיות שהתעוררו לדבריהם בניהול השוטף של הסיעה.

חברם הרביעי, עמרם כנפו, מי שכיהן כמ"מ ראש העיר, נותר לבד בקואליציה, מה שיצר מצב אבסורדי לפיו מפלגת מנדט יחיד מקבלת תפקיד מכובד כמ"מ ראש עיר. היו שכינו את השלושה בשם 'מורדים', הם עצמם ראו דווקא בכנפו 'מורד'.

גורמים בכירים בש"ס המקומית טוענים שבסיס הסכסוך היו חילוקי דעות בין משפחת אבוחצירה לבין עמרם כנפו. היו"ר דאז, אלי ישי, מצא עצמו די קרוע. לא פעם אמר לנציגים המקומיים כי הוא לא ממש רצה בכנפו, אבל רבני העיר (מלבד הרבנים לבית אבוחצירה) תמכו בו ולכן הוא נכנע - אך הותיר את תפקיד היו"ר לחדד.

מה שעמד לזכותו של כנפו הוא הקשר האמיץ שלו עם ראש העיר הד"ר יחיאל לסרי, שלא התחשב בפיצול והמשיך לשמור על מעמדו של כנפו כבכיר הסיעה.

רבני העיר מול רבני אבוחצירה

לקראת הבחירות קיוו הפורשים כי היו"ר החדש ידיח את כנפו. לדברי גורם בכיר בעיר, שני מכתבים שוגרו ללשכת דרעי, האחד מרבני העיר החותמים בעד כנפו, השני חתום בידי הרבנים לבית אבוחצירה, כולל רבי דוד אבוחצירה, ובו הטילו וטו על מועמדותו של כנפו. יודגש כי אין כל אישור רשמי לאחד המכתבים הללו. בלשכת דרעי נמנעו מלהגיב בנושא האשדודי כלל.

"מלכתחילה ביקשו הרבנים לבית אבוחצירה להטיל וטו על כנפו כמספר 1 וכיו"ר הסיעה, משראו כי יו"ר ש"ס אריה דרעי מתעקש על כך ולא מוותר, החליטו להנמיך את דרישתם ולהסתפק בכך שלא יקבל את תפקיד המ"מ. אלא שגם לכך לא הסכים אריה, מה גם שלכנפו מערכת יחסים חמה עם ראש העיר, שמן הסתם ייתן לו את התפקיד בשמחה - הגם ששום דבר לא סגור רשמית. נכון לעכשיו הצעת הפשרה העומדת על הפרק היא: מוכנים לוותר על בני חדד כנציגנו, אך דורשים נציג אחר מטעמנו", אומרים מקורביהם של הפורשים, ומציינים כדוגמה את שמו של חיים אמסלי.

אלא שאת מערכת הבחירות הנוכחית פתח דרעי מתוך מגמה להפסיק לחלוטין עם התופעה של נציגי חצרות, ולשים את הדגש על אנשי עשייה, בעיקר אנשים צעירים. כל נציג ש"סי הוא נציג 'של כולם', זה המוטו שליווה את צעדיו בערים השונות, ומכאן התנגדותו הגורפת ל'נציג למשפחת אבוחצירה'.

אלא שבסיפור הזה יש גם אי נעימות משפחתית. אחרי הכול, כלתו של הגר"ע יוסף, הרבנית יהודית יוסף, היא אחותה של הרבנית מזל אבוחצירה. על אף שיהודית מקפידה לא להתערב במערכת הבחירות המקומית, ברור לדרעי כי יש לטפל בבעיה ברגישות ובעדינות. מה גם שבסיפור מעורבים רבנים נכבדים נוספים כמו הרב דוד אבוחצירה והרב פנחס אבוחצירה, שניהם בעלי קשר אמיץ להנהגת ש"ס.

ומה יהיה אם דרעי יסרב לדרישה, ונציג רבני אבוחצירה לא יכנס לרשימה? בשיחה עם גורם בכיר בעיר הוא מסביר ש"מדובר בעיר גדולה, עם כ-250 אלף תושבים, עם כ-90 אלף בעלי זכות הצבעה, וכ-3500 איש למנדט – במצב הזה אין כל סיכוי להליכה בנפרד ולקבלת מנדט, כאשר מספר התומכים במפלגה שכזו יהיה לכל היותר אלף איש".

לש"ס עצמה יש 'בונקר' של שלושה מנדטים באשדוד, זאת גם אם תתחיל להיערך אליהן רק בשבוע האחרון... בפועל היא עומדת על 4 מנדטים, וקורצת למנדט החמישי.

מי ומי במועמדים?

שמות נוספים הצפויים לאייש את הרשימה:

אבי אמסלם - נהגו האישי ונאמנו של דרעי.

מאיר בן סימון – עובד המועצה הדתית.

ינון אזולאי – בנו של ח"כ דוד אזולאי, מתנדב בארגוני הצלה וב"איחוד הצלה".

שלמה אלבז – חבר מועצה שרץ בבחירות הקודמות תחת 'הליכוד', וכיהן כחבר מועצה. בן משפחה של ח"כ אריאל אטיאס, כיהן בעבר מטעם ש"ס וביקש הפעם לשוב לרשימתה. בשיחה איתו הוא מבהיר שהוא רץ ברשימה עצמאית הפעם, שם המפלגה עדיין לא נקבע סופית אבל יתכן שיהיה 'מורשת ישראל'. באם הרבנים לבית אבוחצירה לא יהיו שבעי רצון מרשימת ש"ס הסופית - לא מן הנמנע שיתמכו בו.

אבינועם שושן – מכהן כיו"ר ועד עובדי הנמל, בבחירות הקודמות רץ ברשימה עצמאית בשם 'קול הלב'. למעשה יכול שושן להביא לש"ס מנדט בזכות עובדי הנמל ובזכות מצביעי ש"ס רבים שמתכוונים להצביע לו ולרב בן חמו שדחף אותו להקים את הרשימה. מצד שני, לשושן יחסים לא טובים עם ראש העיר, שלש"ס הסכם חתום לתמיכה בו. באם יצטרפו לרשימתו הרב טלקר, עד כה חבר מועצה מטעם ש"ס, ואולי גם חבר המועצה שלמה אלבז, אין ספק שהמפלגה יכולה להוות תחרות מציקה לש"ס.

עו"ד בני חדד - על פי דרישתם הראשונית של הרבנים לבית אבוחצירה אמור חדד לקבל מקום ראשון ברשימה, או לפחות את תפקיד המ"מ. נכון לעכשיו לא נראה שדרעי ייענה לבקשה.

חיים אמסלי - כאמור, הצעת הפשרה לבית אבוחצירה.

עם שובו של דרעי מוינה שבאוסטריה, לשם נסע יחד עם יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן כדי להשתתף בחתונת בנו של המיליונר מרטין שלאף, אין ספק כי אשדוד תהיה בין הערים הראשונות שהוא יאלץ לבקר בה.
אשדוד כנפו פורשים ראש העיר דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד