י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מאחורי קווי האויב

הכירו את הפרטיזנים האוקראינים שמתעללים באויב הרוסי

הכירו את לוחמי הגרילה האוקראינים הפועלים בסתר מאחורי קווי האויב, כשמטרתם המרכזית היא לערער את תחושת הביטחון של החיילים הרוסים בשטחים הכבושים בדרום ובמזרח אוקראינה – ולמנוע מגורמים מקומיים לשתף עמם פעולה

הכירו את הפרטיזנים האוקראינים שמתעללים באויב הרוסי
מלחמת אוקראינה-רוסיה צילום: צבא אוקראינה

העיתון 'ניו יורק טיימס' מעניק הצצה נדירה למדי לפעילותם של לוחמי הגרילה האוקראינים הפועלים בסתר מאחורי קווי האויב, כשמטרתם המרכזית היא לערער את תחושת הביטחון של החיילים הרוסים בשטחים הכבושים בדרום ובמזרח אוקראינה – ולמנוע מגורמים מקומיים לשתף עמם פעולה. 

ע"פ הסיקור שהובא ב' ynet' "הפרטיזנים" של אוקראינה ממלכדים מכוניות של פקידי ממשל, מחבלים במתקנים צבאיים וגם מאיימים על מורים שמשתפים פעולה עם "התעמולה הרוסית".

למעשה את לוחמי המחתרת החלה אוקראינה לאמן כמה חודשים לפני הפלישה הרוסית ב-24 בפברואר, וכעת נראה שהמאמץ הזה משתלם במיוחד: גורמים אוקראינים טענו בפני העיתון כי אותם פרטיזנים סייעו לבצע את פעולת החבלה שהובילה לפיצוצים האדירים בבסיס חיל האוויר הרוסי סאקי בחצי האי קרים בשבוע שעבר, פיצוצים שבהם נהרסו לפחות שמונה מטוסי קרב. שלשום אירעו פיצוצים בבסיס אחר בקרים, ואף שגם עליו אוקראינה לא קיבלה אחריות בפומבי, גם אז מיהר גורם אוקראיני להבהיר שמדובר בפעולת חבלה – שלדבריו בוצעה על ידי "יחידת עילית". 

צילום: צבא אוקראינה.

יש לציין כי השלטונות האוקראיניים הסכימו להעניק לו גישה לכמה מאותם לוחמים במטרה להדגיש בפני העולם את האיום הגובר שנשקף לכוחות הרוסיים הפועלים בשטחי אוקראינה, וכן להראות לתורמים במערב – שמזרימים לקייב נשק וכסף – כי היא עושה כל שביכולתה על מנת לנצל את משאביה המקומיים במאבק נגד מוסקבה. 

ע"פ הדיווח שהובא ב'ynet', פעילות המחתרת האוקראינית גברה בשבועות האחרונים, במקביל לקיפאון שנרשן בקווי החזית במלחמה. לפי ה"טיימס" לוחמי הגרילה נשלחים לאזורים שבהם שולטים הרוסים ושאותם הם מכירים היטב – ולצד שיבוש מסילות ופעולות חבלה אחרות הם גם ממלכדים מכוניות של פקידים רוסים או אוקראינים משתפי פעולה, ומנסים להתנקש בחלקם עם אקדחים. מיד לאחר פעולות החבלה הללו הם שבים למקומות המסתור שלהם ומתחזים לתושבים מן השורה.

עוד ציינו הגורמים כי לוחמי הגרילה פועלים ב"תאים" שמופרדים זה מזה, גם כן כדי למנוע חשיפה שלהם אם אחד הלוחמים ייתפס וייחקר. הגורם תיאר בפני ה"טיימס" כמה מהפעולות שביצעו אותם לוחמים, אולם בעיתון הדגישו כי הם אינם יכולים לאשש את דבריו: בין היתר טען שלוחמי המחתרת הצליחו להרעיל ולהרוג באזור זפוריז'יה 15 לוחמים רוסים, ובאזור חרסון השביתו ציוד בתעשיית החקלאות המקומית וכך מנעו לכאורה מהרוסים "לגנוב" 60,000 טונות של תבואה.

צילום: צבא אוקראינה.

סבארוג, פעיל במחתרת סיפר על עצמו כיצד הוא וחבריו למחתרת מלכדו באישון לילה מכונית בחניון של תחנת משטרה שבה פעלו הכוחות הרוסיים בעיר. לדבריו הם הצמידו בסלוטייפ מטען נפץ מאחורי אחד מגלגלי המכונית, וכדי שיופעל ברגע שזו תתחיל לנסוע קשרו חוט דיג בין מנגנון ההפעלה של הפצצה לבין הגלגל. מדבריו של סבארוג נראה שהוא ואנשיו לא ידעו של מי הייתה שייכת המכונית: "כל מי שייסע בה הוא בוגד", הכריז. "אף אחד שם לא שומר על הסדר הציבורי". בעיתון ציינו כי המכונית אכן התפוצצה, ובאירוע נהרג שוטר אחד ושוטר נוסף נפצע.

בשבוע שעבר, הוסיף סבארוג, אנשי התא שלו מלכדו את מכוניתו של אדם בשם אולג שוסטק, אוקראיני שהצטרף למפלגת השלטון הרוסית במליטופול. סבארוג עצמו לא לקח חלק בפעולה, אך ציין כי הפעילים הטמינו פצצה מתחת למושב הנהג, ולדבריו החליטו לפגוע בו כי חשדו שהוא נערך לסייע למוסקבה להפיץ חומרי תעמולה בקרב האוכלוסייה המקומית. שוסטק שרד לפי עדויות את ניסיון ההתנקשות בו, אבל אותם לוחמים פרטיזנים מדגישים כי המסר הועבר בכל זאת: הרוסים ומשתפי הפעולה שלהם לעולם לא יחושו ביטחון בשטחים הכבושים. 

סבארוג ואחד מחבריו, ששם הקוד שלו "ויקינג", הסבירו לעיתון כי הם רואים בקציני משטרה, ובפקידי עירייה וממשל מקומיים שמסכימים לעבוד עם הצבא הרוסי כמשתפי פעולה – וכך גם במורים שמסכימים לחנך תלמידים על פי תוכנית הלימוד הרוסית. המורים, הם ציינו, נמצאים בראש סדר העדיפויות שלהם, כיוון ששנת הלימודים צפויה להיפתח בחודש הבא. לדבריהם לא יפגעו במורים פיזית, אבל ינסו להפחידם או להשפילם. "הרוסים רוצים ללמד את התוכנית שלהם, לא את האמת", אומר ויקינג. "אם הילדים ילמדו לפי התוכנית הזו הם יהפכו לאידיוטים כמו הרוסים. מורה שמסכים ללמד את התוכנית הרוסית הוא משתף פעולה".

הלחימה באוקראינה עדיין נמשכת במלוא עוזה וזאת במקביל לפרסומים כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין עשוי להסכים לקיים מפגש עם הנשיא האוקראיני ולדימיר זלנסקי. בדיווח נטען כי יש מי שסובר כי הביקור של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן באוקראינה לאחר ביקורו ברוסיה לפני כשבועיים, הוא ניסיון שלו לדחוף לפגישה בין שני הנשיאים.

 

מלחמת אוקראינה רוסיה מחתרת פרטיזנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד