י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הפעלת לחץ של הרגע האחרון

לפיד לארה"ב: טיוטת הסכם הגרעין לא עומדת בקווים האדומים שלכם

הסכם הגרעין האיראני מגיע לישורת האחרונה ונראה כי ישראל מנסה את משקלה הלא כבד על ארה"ב שלא תחתום עליו. לפיד נפגש ושוחח לשם כך עם בכירים אמריקנים בניסיון להשפיע ולהניא, אולם את התוצאות נדע רק בימים הקרובים 

לפיד לארה"ב: טיוטת הסכם הגרעין לא עומדת בקווים האדומים שלכם
לפיד וביידן בפגישתם המשותפת צילום: אבישג שאר-ישוב/ לע"מ

ראש הממשלה יאיר לפיד העביר אתמול (חמישי) מסר לבית הלבן שהדגיש כי טיוטת ההסכם של האיחוד האירופי הנידונה עם איראן חורגת מהפרמטרים של הסכם הגרעין מ-2015 ואינה עולה בקנה אחד עם הקווים האדומים של ממשל ביידן עצמו. כך מדווח הפרשן המדיני ברק רביד מ'וואלה'.

לדברי רביד, בכיר ישראלי הסביר ואמר מדוע זה חשוב: המסר של לפיד מגיע על רקע תחושה בממשלת ישראל שהנשיא ביידן ובכירי הבית הלבן אינם מודעים לחלוטין לוויתורים שנכללו בטיוטת ההסכם החדשה של האיחוד האירופי שניתנה לאיראן, פקיד ישראלי שני אמר באמצעות שיחות פרטיות והודעות פומביות כי ישראל מנסה כעת להשפיע על הדיונים המכריעים שמתקיימים בימים אלה בתוך ממשל ביידן בשאלה האם לחזור להסכם הגרעין על סמך טיוטת האיחוד האירופי.

לשם כך, מדווח ברק רביד כי לפיד נפגש אתמול בלשכתו עם הפוליטיקאי היהודי טד דויטש, יו"ר ועדת המשנה למזרח התיכון של בית הנבחרים בארה"ב, מטעם המפלגה הדמוקרטית, ועם שגריר ארה"ב טום ניידס ודן עמם בנושא האיראני.

נשיא איראן, איברהים ראיסי. צילום: דוברות הקרמלין.

הבכיר הישראלי אמר שהמסר של לפיד הוא שטיוטת הסכם הגרעין של האיחוד האירופי, שהוכרזה "הצעה סופית", אינה עומדת בעקרונות שממשל ביידן עצמו התחייב אליהם וכוללת יותר ויתורים לאיראן מאשר ב-2015 המקורית. לפיד הוסיף והבהיר בשיחותיו כי כאשר טיוטת האיחוד האירופי נשלחה לאיראן זו הייתה הצעת "קח או עזוב את זה", אך כשהאיראנים שלחו את תגובתם הם לא קיבלו אותה אלא ביקשו ויתורים נוספים, אמר הבכיר הישראלי.

"הגיע הזמן להתרחק מהשולחן", אמר ראה"מ לפיד בפגישה והבהיר כי "כל דבר אחר מעביר מסר של חולשה לאיראן. עכשיו זה הזמן לדבר על מה לעשות קדימה כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני", כך לפי הגורם הישראלי שמצטט רביד ב'וואלה'.

לפיד אמר לחבר בית הנבחרים דויטש ולשגריר ארה"ב ניידס כי ישראל אינה מחויבת לשום הסכם גרעין והיא תעשה כל מה שצריך כדי למנוע מאיראן להיות חמושה בנשק גרעיני וכן למנוע מאיראן לנצל את שלוחי הטרור שלה באזור. "ארה"ב יודעת ומכירה בזה", אמר לפיד.

לפיד דיבר על הסעיף בטיוטה של האיחוד האירופי שאומר שארה"ב ומעצמות העולם האחרות החברות בהסכם יתמכו בסגירת חקירות האו"ם המתנהלות נגד פעילותה הגרעינית החשודה של איראן אם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) תגיע למסקנה שאיראן נתנה הסברים מספקים.

עוד אמר ראש הממשלה שדו"ח סבא"א שפורסם במאי האחרון, קבע שאיראן לא מספקת הסברים אמינים לגבי החקירות הפתוחות של חלקיקי אורניום שנמצאו במספר אתרים לא מוכרזים במדינה: "זה אמור להניף דגל אדום לקהילה הבינלאומית".

בכיר ישראלי דיווח כי שגריר ארה"ב ניידס הבטיח ללפיד שהוא יעביר את דבריו של ראש הממשלה לוושינגטון. ומה הלאה? ברק רביד מוסיף לדווח כי היועץ הישראלי לביטחון לאומי אייל חולתא ימריא בשבוע הבא לוושינגטון לשיחות עם עמיתו בבית הלבן ג'ייק סאליבן והשניים ידונו על המשא ומתן עם איראן.

הסכם הגרעין האיראני ג'ו ביידן יאיר לפיד האיחוד האירופי ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד