כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מאוכזבים

אחרי התיווך: הידרדרות ביחסים בין ישראל למצרים

במשמרתו של יאיר לפיד כראש ממשלה וכשר חוץ, חלה התדרדרות ביחסים בין ישראל למצרים וזאת כשבוע וחצי אחרי שזו תיווכה בהצלחה את הפסקת האש בין ישראל לג'יאהד האסלאמי | במצרים מאוכזבים מהפעולות שעשתה ישראל מאז המבצע

אחרי התיווך: הידרדרות ביחסים בין ישראל למצרים
א סיסי/יאיר לפיד צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90/קובי גדעון, לע"מ

בעקבות המגעים להפסקת האש במבצע 'עלות השחר' שורר נתק ביחסים בין ישראל ומצרים. הכתבת המדינית גילי כהן מדווחת ב'כאן חדשות' כי לפי גורמים המעורים בפרטים, ישנה הידרדרות של ממש ביחסים בין הצדדים, עוד נמסר כי המצרים נקטו בצעדים אקטיביים כדי להגדיר בפני ישראל עד כמה המצב חמור מבחינתם.

סיבה נוספת לכעס של המצרים היא שהם קיבלו תחושה שישראל "תוריד את הרגל מהגז" ותצמצמם את הפעילות הצבאית שלה ביהודה ושומרון בימים שלאחר המבצע. עם זאת, יום אחד בלבד לאחר הפסקת האש, ישראל ערכה מבצע מעצרים גדול בשכם בו היו גם הרוגים פלסטינים.

הדיווח על אודות נתק ביחסים מגיע למרות שלמחרת הפסקת האש פרסמה לשכת ראש הממשלה, כי ראה"מ יאיר לפיד שוחח עם נשיא מצרים עבד אל פתאח א סיסי והודה לו מאמצי התיווך בין ישראל לג'יאהד האסלאמי שהובילו להפסקת האש תוך יומיים וחצי כשיד ישראל על העליונה.

בתחילת החודש צה"ל יצא למבצע עלות השחר נגד הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, שנמשך שלושה ימים והסתיים בהפסקת אש בתיווך מצרים וקטאר. בזמן המבצע הושמדה מנהרה התקפית בדרום הרצועה וחוסלו בכירי הג'יהאד, בהם מפקד הגזרה הצפונית של הארגון, תייסיר ג'עברי, ומקבילו בגזרה הדרומית, חאלד מנסור.

במבצע לקחו חלק עשרות מטוסי קרב וכלי טייס בלתי מאוישים, שפעלו בעשרות מוקדי איסוף ותקיפה. לפי נתוני חיל האוויר, הוטלו לאורך המבצע 197 טילים ופצצות ממטוסי קרב, מל"טים ומסוקי קרב. הגי'אהד האיסלמי ירה 1,175 רקטות, 200 מהן נפלו ברצועת עזה והרגו לפחות 15 אזרחים פלסטינים. לוחמי סוללות כיפת ברזל רשמו 450 יירוטים מוצלחים, עם שיעור הצלחה של 97%.

יאיר לפיד עבד אל פתאח א סיסי מצרים ישראל ניתוק יחסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד