ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

פוטין שולח ספינות טילים למזרח התיכון

הנשיא האמריקני ברק אובמה מבהיר שטרם התקבלה הכרעה על תקיפה בסוריה אך "לשימוש בנשק כימי יש השלכות" • מזכ"ל האו"ם: "הפקחים יסיימו מחר את עבודתם" • הרוסים מגיבים במשלוח ספינות טילים לאזור

נושאת מטוסים אמריקנית. צילום: צבא ארה"ב
נושאת מטוסים אמריקנית. צילום: צבא ארה"ב



הרמטכ"ל האיראני, הגנרל חסן פירוז אבאדי, אמר לכלי תקשורת בארצו כי "ארה"ב עשתה שגיאה גדולה כשהחליטה להתערב ולפגוע במדינות מוסלמיות, אם סוריה תותקף האש תגיע גם אל הציונים", כך מדווח היום (ה') האתר "אלבואבה" הערבי.

לדברי הרמטכ"ל, ישראל תישא בתוצאות של תקיפה. "הציונים יהיו המפסידים הראשיים מתקיפה אמריקאית באיזור".

גם יו"ר הפרלמנט האיראני, עלי לארג'יאני, איים ואמר שבכל מקרה של תקיפה של המערב יש לזכור שגם "ישראל נמצאת באיזור" והיא תבער.

בנוסף, האשים יו"ר הפרלמנט כי התקיפה בסוריה היא בלתי חוקית על פי החוק הבינלאומי. "המערב אולי מסוגל להתחיל פעולה צבאית בסוריה אבל אין לו כל יכולת לסיים אותה", אמר יו"ר הפרלמנט.

האמריקנים מתעכבים

האמריקנים מתעכבים אך רוסיה כבר מגיבה: סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס דיווחה כי רוסיה תשלח שתי ספינות קרב למזרח הים התיכון.

גורם צבאי רוסי מסר את הדברים לסוכנות והסביר כי כלי השיט נשלחים לאזור כדי לחזק את הנוכחות הימית הרוסית בגלל "המצב הידוע שם".

ארצות הברית כבר שלחה ארבע משחתות למזרח הים התיכון שערוכות ומוכנות לפקודת הנשיא. המשחתות בארי, רמאג', מהאן וגרייבלי מצוידות בטילי שיוט מדגם טומהוק.

מזכ"ל האו"ם באן קי מון אמר כי פקחי הארגון, החוקרים בדמשק את הטענות לשימוש בנשק כימי, יסיימו רק מחר את חקירתם.

"הפקחים ימשיכו את החקירה עד יום שישי וייצאו מסוריה בשבת בבוקר וידווחו לי", אמר באן.


הנשיא האמריקני ברק אובמה, התייחס לראשונה הלילה לתקיפה, והבהיר כי טרם התקבלה החלטה בנושא.

"עוד לא קיבלתי החלטה, אבל הנורמות הבינלאומיות לגבי שימוש בנשק כימי צריכות להיאכף", הבהיר אובמה בראיון לרשת הטלוויזיה הציבורית PBS ורמז לפעולה אפשרית בעתיד הקרוב.

לדבריו, "כמעט אף אחד לא מכחיש שהממשל בסוריה עשה שימוש בנשק כימי נגד אוכלוסייה אזרחית, כולל נשים וילדים, ואם זה המצב, יש לכך השלכות בינלאומיות.

"בדקנו את כל העדויות, ואנחנו לא מאמינים שהאופוזיציה מחזיקה בנשק כימי מסוג זה. אנחנו לא מאמינים שלאופוזיציה יש אמצעי השיגור של רקטות. הגענו למסקנה שהממשלה הסורית ביצעה את ההתקפה, וצריכות להיות לזה תוצאות בינלאומיות. התייעצנו עם בעלות בריתנו ועם הקהילה הבינלאומית. אין לי עניין להיכנס לעימות פתוח בסוריה, אבל אנחנו צריכים להבטיח שכשמדינה שוברת את הנורמות הבינלאומיות בנשק כימי, היא תישא בתוצאות".

הוא הבהיר כי הדיונים הם על "מהלך מוגבל ותפור, לא כניסה לתוך עימות ארוך, לא חזרה על עיראק. אם נאמר בצורה ברורה והחלטית - תפסיק לעשות את זה, תהיה לזה השפעה חיובית על ביטחוננו הלאומי ונבטיח ישלא יעשה שימוש נוסף בנשק כימי נגד אזרחים חפים מפשע".

בינתיים, בעלת הברית בריטניה מעכבת את התקיפה, שעל פי הערכות שונות הייתה עשויה להיפתח כבר היום. לונדון סבורה כי יש לבחון תחילה את דו"ח פקחי האו"ם על המתקפה הכימית ולחכות עד יציאתם מסוריה, לפני שהקואליציה תתקוף את דמשק.

בשיחה בין ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון לקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל בה הביעו השניים תקווה שמועצת הביטחון תגיע להסכמה על תגובה לסוריה.

אין אקדח מעשן

לפי מסקנת דו"ח גורמי המודיעין האמריקניים, אין למעשה "אקדח מעשן" הקושר ישירות בין השליט הסורי בשאר אסד לבין המתקפה הכימית במזרח דמשק ביום רביעי שעבר, כך מדווח הבוקר ה"ניו יורק טיימס".

אך גם ללא הוכחה חד-משמעית הקושרת את אסד לתקיפה הכימית אומרים גורמי ממשל שאסד אחראי לפעולות של חייליו ולכן עליו לשאת באחריות.

גורמי ממשל בוושינגטון מנסים להנמיך ציפיות ואמרו שהדו"ח לא יכלול פרטים על שיחות שיורטו בין מפקדים סורים או דיווחים מפורטים ממרגלים ומגורמי מודיעין אחרים שנמצאים בסוריה. ראשי בית הנבחרים והסנאט יקבלו את המידע, אך לא צפויה החלטה בנושא בקונגרס.

ובינתיים בישראל ממשיכה ההסתערות הבוקר על תחנות חלוקת מסכות האב"כ.

בצה"ל ובצמרת המדינית ביקשו להדגיש כי הסיכוי לתקיפה נגדית של סוריה בשטח ישראל הוא נמוך. גורם צבאי בכיר אמר אמש כי הסבירות לתגובה סורית נגד ישראל נשארה נמוכה, אך הוסיף: "יש לנו אחריות להגן על אזרחינו ולהתכונן לכל תרחיש".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר אתמול בתום התייעצות ביטחונית של הקבינט המדיני-ביטחוני כי ''בהמשך להערכת המצב הביטחונית שהתקיימה היום אין סיבה לשנות את שגרת החיים. במקביל אנו נערכים לכל תרחיש. צה"ל ערוך להגן מפני כל איום וערוך להגיב בעוצמה על כל ניסיון לפגוע באזרחי ישראל".
אובמה סוריה תקיפה דמשק ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד