כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

להיפרד מהסיגריות: נזקי העישון בטווח הקצר ובטווח הארוך

סיגריות הן חלק מהנוף שאנחנו פוגשים מדי יום, בקהילות שלנו ומחוצה להן. בשנים האחרונות אמנם חלה ירידה כללית באחוזי המעשנים במדינת ישראל כולה, אך בקרב הציבור החרדי למשל המספרים עדיין גבוהים למדי. חשוב להבין את הנזקים של עישון סיגריות באופן מלא ועמוק, גם לטווח הקצר וגם לטווח הארוך. מדובר בנזקים שמהווים סכנת חיים של ממש, גם לנו וגם לסביבתנו. נכיר את ההשפעות האלה בצורה טובה יותר – זה עשוי לגרום למי מאיתנו להפסיק לעשן

להיפרד מהסיגריות: נזקי העישון בטווח הקצר ובטווח הארוך
נזקי עישון צילום: פיקסביי

אנחנו יודעים שסיגריות מזיקות, אבל אולי לא מבינים עד כמה

אף אחד לא מתחיל לעשן כשהוא חושב שהסיגריות מועילות לבריאותו. חלקנו אולי מתחילים לעשן כי אנחנו חושבים שמדובר במעשה מיוחד או מקובל חברתית, ואילו אחרים מתחילים מתוך סקרנות ורצון "להירגע", מה שרבים מבטיחים שהסיגריות מעניקות. עם זאת, כיום כבר ברור לכולנו שהסיגריות הן מזיקות מאוד, וגם גדולי הרבנים והפוסקים המליצו פעמים רבות להימנע מעישון ככל שהדבר אפשרי. עם זאת, רבים אולי עוד לא מבינים עד כמה הסיגריות מזיקות מבחינה בריאותית, ועד כמה הנזק שלהן לטווח הקצר ולטווח הארוך יכול להיות משמעותי.

 הנזק הראשון והעיקרי הוא לנשימה ולריאות שלנו

הנזק המרכזי בסיגריות כמובן נוגע לנשימה שלנו ולריאות, האיבר שאחראי על הנשימה. בטווח הקצר, מי שמתחיל לעשן בוודאי ישים לב לכך שיש לו פחות "אוויר" – קשה יותר לבצע פעילות גופנית וקשה יותר לנשום בצורה רגועה ושלווה, גם זמן קצר לאחר שמתחילים לעשן. בטווח הארוך הנזקים יכולים להיות מרחיקי לכת – סרטן הריאות, מחלות חסימתיות של הריאות, ואפילו גידולים של הפה ושל קנה הנשימה עצמם. נזקים אלה אמנם מתפתחים לאורך שנים רבות של עישון, אך הטבע הממכר של סיגריות גורם לכך שמרבית המעשנים יעשנו שנים רבות. לא זו בלבד, אלא שסיגריות גם מזיקות גם לסובבים את המעשן מבחינה נשימתית, וכבר מוכרים מקרים של מחלות סרטן ומחלות אחרות שמתפתחות רק בשל היותו של החולה בקרבה או במגורים עם מעשן.

 מחלות לב הופכות לשכיחות הרבה יותר בקרב מעשנים

מחלות לב רבות שכיחות הרבה יותר בקרב מעשנים לעומת האוכלוסייה הכללית. טרשת עורקים, מחלות כלי דם, התקפי לב ואפילו קרישי דם ברגליים – כולם שכיחים פי כמה וכמה בקרב מעשנים. יש לכך קשר גם לעישון עצמו, וגם לשכיחות נמוכה יותר של פעילות גופנית בקרב מעשנים. ניתן להבין, אם כן, שגם עבור הלב כדאי מאוד להפסיק עם העישון.

 הפגיעה בריכוז ובשגרת החיים יכולה להיות המשמעותית ביותר

לעומת הפגיעה בריאות ובלב, שמוכרת לרבים מאתנו גם כך כשאנחנו מעשנים, הפגיעה בריכוז ובשגרת החיים שלנו יכולה להיות פחות מוכרת, ורבים אפילו יהיו מוכנים להבטיח שהסיגריות מרגיעות ומסייעות לנו להתרכז. המצב לא נכון כלל – עישון סיגריות באופן קבוע מכניס אותנו למצב של התמכרות לניקוטין, ואותה התמכרות תוביל לחוסר ריכוז, הזעה, עצבנות ורגשנות בין סיגריה לסיגריה. אנשים שמבלים את רוב זמנם בלמידה ובעבודת הש-ם יכולים למצוא את התחושות האלה כלא נוחות במיוחד.

פגיעה בפוריות היא סיכון נדיר, אבל כזה שחשוב להכיר

אמנם פגיעה בפוריות היא פחות שכיחה מהפגיעות האחרות של סיגריות, אך עדיין בהחלט שכיחה יותר בקרב גברים מעשנים לעומת גברים שאינם מעשנים. גברים לא פוריים הם בשכיחות גבוהה יותר מעשנים, לעומת אחוז המעשנים בקרב כלל האוכלוסייה – ועבור רובנו, זהו לא סיכון שנהיה מוכנים לקחת.

אסור להקל ראש בנזק שעישון יכול לגרום – גם לנו וגם לסביבה שלנו. הגיע הזמן להיפרד מהסיגריות לשלום, ולא להתראות.

עישון סיגריות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד