כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
שיא של 20 שנה

בנק ישראל מעלה את הריבית ל-2% • ההשלכות

בנק ישראל העלה היום (שני) את הריבית ב-0.75% והחל מהיום היא תעמוד על 2%. מדובר בהעלאת ריבית רביעית במספר מאז אפריל והגבוהה ביותר זה 20 שנה | המשמעות: החוב על בעלי חשבון במינוס (כמחצית מאזרחי ישראל) ישלמו יותר וכן בעלי המשכנתאות יוסיפו תשלום בכל חודש

בנק ישראל מעלה את הריבית ל-2% • ההשלכות
פרופ' אמיר ירון צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הוועדה המוניטרית בבנק ישראל החליטה להעלות את הריבית ב-0.75% לרמה של 2%. זו ההעלאה הרביעית מאז אפריל, החודש בו החל הבנק בתהליך מדורג של העלאת הריבית. זו גם העלייה החדה ביותר מאז יולי 2002, אז העלה בנק ישראל את הריבית ב-2% לרמה של 9.1%. ההעלאה בשיעור של 0.75% תואמת את התחזיות הגבוהות ביותר לגבי העלאת הריבית של הבנק.

משמעות הצעד של הנגיד היא התייקרות הכסף. לכן הנפגעים המיידיים הם צרכני האשראי - בין אם מדובר באשראי במגזר העסקי, הנדרש לפיתוח וקידום העסק או כדי לגשר על פערים בתזרים המזומנים, ובין אם מדובר באשראי למשקי הבית בדמות הלוואות ומשיכות יתר (מינוס בחשבון) המאושרות על ידי הבנקים.

מי שעוד נפגע מהצעד הם נוטלי המשכנתאות, שההחזר החודשי שלהם מוסיף לטפס מעלה - ובחישוב רב שנתי מדובר בסכומים לא מבוטלים כך למשל מי שלקח 400 אלף שקל בפריים לפני כחודש למשך 30 שנה יחווה עלייה של כ-250 שקל בחודש. רבים מנוטלי המשכנתאות שנמצאים כבר בתהליך פונים לבנקים ומבקשים לשנות את המסלולים כך שעליית המדד תפגע בהם מעט ככל האפשר.

שני נתונים שפורסמו בשבוע שעבר יכולים להסביר את ההחלטה של בנק ישראל. ראשית האינפלציה, כפי שפורסמה במדד המחירים לצרכן, הראתה שעליות המחירים במשק הגיעו לרמה שנתית של 5.2%, הפתעה רעה שעלתה על כל הציפיות. העלאת הריבית אמנם מייקרת את ההלוואות, אך היא נועדה להילחם באינפלציה שמשמעה התייקרות של כל תחומי החיים במדינת ישראל.

נתון נוסף שהפתיע לטובה את בכירי המשק בשבוע שעבר הוא הצמיחה של הכלכלה הישראלית ברבעון השני של 2022: לאחר שברבעון הראשון המשק התכווץ, ברבעון השני הוא חזר לצמוח בשיעור של 6.8%. העובדה הזו מחקה את החששות למיתון, אם היו כאלה, והיא מאפשרת לבנק ישראל להעלות את הריבית מבלי לדאוג מההשלכות.

האינפלציה והצמיחה הכינו את הקרקע להחלטה של הוועדה המוניטרית. עם זאת, לא ברור עדיין אם העלאת הריבית תצליח להילחם באינפלציה הגבוהה כפי שמקווה הנגיד אמיר ירון. האינפלציה במדד יולי כבר הפתיעה לרעה והפתעה נוספת כזו במדד הבא עלולה להעיד שהצעדים שבהם נקט בנק ישראל הם חלשים מידי או איטיים מידי.

העלאת הריבית ריבית בנק ישראל יוקר המחיה משכנתאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד