ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024

ברק אובמה משחק גולף • בשאר אסד חוגג

לאחר הודעת ההתקפלות: נשיא ארה"ב ברק אובמה יצא לשחק גולף עם סגנו • שלטונו של בשאר אסד חוגג: "ניצחנו את האמריקנים" • הפעולה נדחתה בלפחות עשרה ימים

הנשיא אובמה הערב. צילומסך
הנשיא אובמה הערב. צילומסך

,

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הצהיר כי יצא להתקפה נגד סוריה רק לאחר אישור הקונגרס.

בהודעה מיוחדת שנשא הערב (מוצ"ש), אמר הנשיא האמריקני: "ארצות הברית צריכה לצאת במתקפה צבאית נגד מטרות בסוריה, אך למדתי ממשה שקרה אצל בריטניה, והחלטתי לבקש את אישור הקונגרס תחילה. פשעיו של הנשיא הסורי בשאר אסד מהווים איום על ביטחונה הלאומי של ארצות הברית ובעלות בריתה אך הצבא האמריקני מוכן לפעולה כאשר יחליט. חובה לפעול אחרת מה זה אומר בנוגע לניסיונותינו לעמוד מול אחרים שיפעלו בניגוד לחוק הבינלאומי".

אובמה הסביר שאף שיש לו את הסמכות לפעול לבדו, הוא מאמין שחשוב שיתנהל דיון ציבורי בסוגיה. הקונגרס צפוי לחזור מפגרת הקיץ רק ביום שני בשבוע הבא, ב-9 בספטמבר. יושב ראש בית הנבחרים האמריקני, ג'ון בוהנר הודיע כי תוכנית פעולה בסוריה אכן תעלה לדיון בשבוע המתחיל ב-9 בספטמבר.

מייד לאחר ההודעה יצא הנשיא אובמה לשחק גולף עם סגנו ג'ו ביידן ועם שניים נוספים.

ממשלו של השליט בשאר אסד חגג את הודעת הדחיה. המופתי של סוריה, השייח אחמד באדר א-דין חסון, המקורב לאסד, אמר כי "האמריקנים נסוגו ועל אובמה להודות בניצחונה של סוריה. באמצעות מנהיגה, העם שלה והצבא שלה שהוכיחו כי הסוגיה איננה העדתיות - אלא המולדת שלא נכנעת לאף אחד חוץ מאללה".

רשת BBC דיווחה כי משלחת פקחי האו"ם לבחינת השימוש בנשק כימי בסוריה הגיעה היום בחזרה להאג שבהולנד. המשלחת עזבה בשעות הבוקר את סוריה וחזרה להולנד דרך לבנון. מטרת המשלחת היא לקבוע האם נעשה שימוש בנשק כימי במלחמת האזרחים בסוריה. דובר האו"ם אמר במסיבת עיתונאים כי לא יתפרסם דו"ח על התקיפה בנשק כימי בסוריה לפני שיתקבלו תוצאות המעבדה: "עכשיו מתחיל שלב ניתוח העדויות, ויידרשו עוד כמה ימים עד פרסום הדו"ח".

מזכ"ל האו"ם באן קי מון אמר לנציגי חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון כי יעברו כשבועיים בטרם יפורסמו התוצאות הסופיות של הבדיקה שערכו פקחי האו"ם לגבי השימוש בנשק כימי בסוריה.

סוכנות הידיעות אי-פי פרסמה פרטים על תוכנית התקיפה האמריקאית המתוכננת בסוריה. על פי הדיווח, האחראי לתקיפה יהיה ראש הפיקוד המרכזי של צבא ארצות הברית, הגנרל לויד אוסטין, ומי שיפקד עליו בפועל צפוי להיות האדמירל ברוס קלינגן, מפקד הכוחות הימיים של ארצות הברית באירופה.

התקיפה צפויה להתבצע על ידי חמש משחתות אמריקאיות הנמצאות כעת בים התיכון וחמושות בעשרות טילי טומהוק.

ספינת מלחמה נוספת של צבא ארה"ב נמצאת כעת במזרח הים התיכון והצטרפה לחמש המשחתות המוצבות באזור על רקע התקיפה המסתמנת בסוריה. בכיר ביטחוני אמר כי הגעת הספינה לאזור הייתה מתוכננת לפני זמן רב.

צבא המורדים הסורי מתכונן ליציאה למתקפה שתתרחש במקביל לתקיפה האמריקאית על סוריה, אולם אין בכוונתו לשתף פעולה עם צבאות המערב - כך אומר קאסים סעדאין, מפקד בצבא המורדים, לסוכנות הידיעות רויטרס. הוא ציין כי המועצה הצבאית העליונה של קבוצות המורדים שלחה את בכיריה לתכנן פעולה צבאית שתצא לפועל אם ארה"ב אכן תתקוף.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין התייחס לראשונה להאשמת צבא אסד בשימוש בנשק כימי ואמר כי אם הנשיא הסורי היה משתמש בנשק כימי "זה הבל מוחלט מצדו". עןד הוסיף כי על ארצות הברית להציג למועצת האו"ם ראיות לכך שהמשטר השתמש בנשק כימי, וקרא לנשיא אובמה להתחשב במספר הקורבנות שייגבה בשל תקיפה אמריקאית בסוריה.,

בסוריה הכל כרגיל,

ראש ממשלת סוריה, ואיל אל-חלקי, אמר כי "אם ארצות הברית ומי שמסייע לה יתקפו בסוריה, הסורים יגרמו להם לצאת עם הזנב בין הרגליים". במהלך פגישה עם משלחת איטלקית, הוא הוסיף: "צבא סוריה נמצא במלוא הכוננות וידו על ההדק כדי להתמודד עם כל האתגרים".

גם שר החוץ הסורי, וואליד אל מועלם, דחה את טענות ארצות הברית לפיהן ארצו השתמשה בנשק כימי ואמר כי "אלו שקרים חסרי בסיס". בתגובה לדבריו של שר החוץ האמריקני קרי אמר אל מועלם כי "האשמותיו כלפי סוריה הן ניסיון נואש להצדיק את התוקפנות".

חאפז אסד, בנו הצעיר של נשיא סוריה, מחכה בכיליון עיניים לתקיפה המדוברת. בסטטוס שכתב בפייסבוק כתב: "אני כל כך רוצה שארה"ב כבר תתקוף בסוריה. אני רוצה שהמתקפה תצא כבר לדרך רק כדי שהאמריקנים יראו איזה טעות גדולה הם עשו. לאף אחד אין חיילים כמו שיש לצבא הסורי. לארה"ב אין באמת חיילים, אלא כמה פחדנים עם טכנולוגיה חדישה שמכנים את עצמם 'משחררים'. שיתקפו - רק כדי שיעשו טעות גדולה ויתחילו במשהו שלא יידעו איך ומתי יהיה לו סוף".

ב"ניו יורק טיימס" סבורים כי ייתכן ובאמת מדובר בבנו האמיתי של אסד, כיוון שסטטוסים ושיתופים שפורסמו על הקיר של חאפז הצעיר זכו לתגובות ו"לייקים" מקרובי משפחה של אסד ובכירים במשטר. ב"גרדיאן" הבריטי היו יותר ספקנים: זאת מכיוון שבפרטי הפרופיל של אסד הצעיר מופיע שהוא בוגר אוניברסיטת "אוקספורד" ואף זכה לשחק בקבוצת הכדורגל של ברצלונה - מה שכמובן אינו אמיתי. כך או כך - זוהי עוד הוכחה לכך שהמלחמות שמתנהלות בעולם המודרני והלוחמה הפסיכולוגית המתלווה להן ואף מלבה אותן, הן כבר מזמן נחלת הרשתות החברתיות.

רשת אל-ג'זירה דיווחה כי צבא סוריה חידש את הירי הארטילרי ושיגורי הטילים לעבר שכונת א-תדאמון, מחנה הפליטים הפלסטיני אל-ירמוכ, שכונת אל-עסאלי ושכונת ג'ובר בדמשק. בנוסף אירעו עימותים בין צבא סוריה החופשי לבין כוחותיו של המשטר במחנה הפליטים אל-ירמוכ ושכונת א-תדאמון.

הרמטכ"ל האיראני, חסן פיירוז אבאדי, הבהיר: "אם סוריה תותקף, הציונים יותקפו". כך דיווחה סוכנות הידיעות האיראנית "פארס". במקביל צוטט גם מפקד כוחות הבסיג' באיראן, מוחמד רזא נקדי: "התוקפנות המינימלית ביותר שתבצע ארצות הברית נגד סוריה תגרור תגובות עצומות מצד העמים החופשיים". לדבריו, "התקיפה נגד סוריה תסלול את הדרך לשחרור פלסטין".

גם מפקד משמרות המהפכה האיראני, מוחמד עלי ג'עפרי, הזהיר מפני התערבות צבאית של ארה"ב בסוריה: "זה יגרור תגובה מעבר לגבולות סוריה". כך דיווחה סוכנות הידיעות איסנא.
הוא הוסיף: "האמריקנים מאמינים כי ההתערבות הצבאית תהיה מוגבלת לגבולות סוריה, אך זו אשליה".

נשיא לבנון, מישל סלימאן, לוחץ על חיזבאללה להימנע מתגובה במקרה של תקיפה צבאית נגד סוריה. כך דיווח העיתון "אל-חיאת" היוצא לאור בלונדון. לפי העיתון, סלימאן נפגש אתמול עם יו"ר הסיעה של חיזבאללה בפרלמנט הלבנוני, מוחמד רעד, ודן עמו בצורך לנהוג בזהירות ולהימנע מתגובות של הארגון. השניים דנו גם בשיחה בצורך שלא לערב בנושא את הזירה הפנימית בלבנון. רעד אמר לסלימאן כי ביטחונה של לבנון הוא שעומד בראש סדר העדיפויות של הארגון.שרי החוץ של הליגה הערבית יכנסו מחר ישיבה במצרים במטרה לדון בהתפתחויות האחרונות במלחמת האזרחים בסוריה ועל רקע התקיפה האמריקנית המסתמנת במדינה. הם הקדימו ביומיים את הישיבה, שתוכננה ליום שלישי.

64% מהצרפתים מתנגדים לפעולה צבאית בסוריה למרות המתקפה הכימית שביצע המשטר בפרברי דמשק. כך עולה מסקר שנערך עבור העיתון הצרפתי "לה פריזיין". עוד עולה מהסקר כי 58% מאזרחי צרפת לא סומכים על יכולתו של הנשיא פרנסואה הולנד להוביל תקיפה בסוריה.

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מתחה ביקורת על רוסיה וסין בטענה כי עמדתן בנוגע למשבר בסוריה פוגעת במעמד האו"ם. "מצער מאוד שרוסיה וסין סירבו לפעול לביסוס עמדה משותפת בנוגע לסוריה. העובדה הזו מחלישה משמעותית את תפקיד האו"ם", אמרה מרקל בריאיון לעיתון גרמני.

ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון, אמר כי שוחח עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, והשניים הסכימו ששיתוף הפעולה יימשך על אף החלטת בריטניה שלא לתמוך בתקיפה בסוריה.,

צה"ל נערך,

לפי דיווח לבנוני, צה"ל פרס היום (שבת) כוחות נוספים בגבול הצפון.

בין היתר דווח על היערכות באזורים שנמצאים מול הקו הכחול בחלק המזרחי של דרום לבנון ובייחוד באזורי הגליל העליון, חוות שבעא ורמת הגולן.

בנוסף נטען כי מטוסי חיל האוויר ממשיכים לחוג באינטנסיביות וכמעט באופן מתמשך מעל אותו אזור ובאזור אל-ערקוב שבדרום לבנון.

צה"ל גם הציבה אתמול מערכת "כיפת ברזל" בגוש דןה. בימים האחרונים הוצבו מערכות של "כיפת ברזל" ו"פטריוט" בצפון הארץ.

בחיל האוויר הוחלט בימים האחרונים גם להעלות את רמת הדריכות של סוללת "חץ 2" בעקבות המתיחות בצפון. ה"חץ 2" אמור לספק מענה לאיומים הרחוקים ביותר - טילי סקאד D הסוריים וכן טילי השיאהב 3 והסיג'יל שנמצאים בידי האיראנים.,
ארה''ב סוריה אובמה דמשק רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד