כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מתימן ליהודים באהבה

צפו: מוסלמים משפצים את בית הקברות היהודי האחרון

בחודשים האחרונים החלו השלטונות בעיר עדן בדרום תימן בשיפוץ של בית הקברות היהודי היחיד שנותר בעיר, השריד האחרון לקהילה המפוארת שמנתה כמה אלפים. הוא נותר בית הקברות היחיד בעיר הנמל ששלטו בה בעבר הבריטים, אחרי שבית הקברות העתיק של עדן נהרס ב-1970

צפו: מוסלמים משפצים את בית הקברות היהודי האחרון
שיפוץ בית הקברות האחרון בתימן צילום: כאן חדשות

מתימן ליהודים באהבה: בחודשים האחרונים החלו השלטונות בעיר עדן בדרום תימן, שבה שולטים כוחות הנתמכים בידי סעודיה והאמירויות, בשיפוץ ראשוני של בית הקברות היהודי היחיד שנותר בעיר, השריד האחרון לַקהילה המפוארת שמנתה כמה אלפים והתקיימה שנים רבות עוד בתקופת שלטונה של בריטניה.

ראש תחום העולם הערבי ב'כאן חדשות' רועי קייס שוחח עם עיתונאי תימני בעדן שעקב מקרוב אחר השיפוץ, וגם עם ראש מרכז מורשת יהדות עדן בישראל שלא הסתיר את התרגשותו מהמחווה של תימן.

לא בכל יום מתחילים לשפץ בית קברות יהודי במדינה ערבית, בוודאי לא במדינה כמו תימן שחווה מלחמה עקובה מדם כבר שבע שנים בין החות'ים המזוהים עם איראן בצפון לנתמכי סעודיה והאמירויות בדרום. אלא שבתוך ההרס, הלחימה והעוני, הצליחו השלטונות בעדן, עיר הנמל הדרומית הנתונה לשליטת כוחות הנתמכים בידי סעודיה והאמירויות, למצוא זמן וגם כסף כדי לשמר על השריד האחרון שנותר מהקהילה היהודית.

אחמד שלבי הוא עיתונאי מוכר מהעיר עדן בדרום תימן, בחודשים האחרונים סיקר מקרוב את תחילת שיפוץ בית הקברות היהודי בעירו. כעת הוא כבר אינו חושש לדבר על כך בפנים גלויות עם כלי תקשורת ישראלי.

"הדיבור הזה על היהודים ועל ישראל מסכן אותנו וגורם לנו לבעיות. אבל מטבע הדברים אנו פתוחים ורוצים להפיץ את הסוגיה שלנו בכל העולם" הוא אומר באומץ רב לרועי קייס.

בית הקברות היה נתון להזנחה ולהרס וגם חומת בית הקברות ניזוקה ונהרסה. נעשו מאמצים רבים לתקן את המצב על ידי ארגוני החברה האזרחית ויוזמות זרות, עד שהגיעה תשובה מראש המועצה הזמנית הגנרל עידרוס קאסם א-זביידי.

יושב ראש המועצה הזמנית של דרום תימן, הגנרל א-זביידי, משמש בתפקידו כבר חמש שנים, אחרי שהיה מושל מחוז עדן. הנשיא עידרוס א-זביידי הוציא לפועל את היוזמה הזאת, והרכיב צוות עבודה שיגיע לבית הקברות ולבצע את השיקום שלו ושל החומות המקיפות אותה ושיקום הקברים שחוללו.

הוא נתמך בידי האמירויות המפרצית, חברתנו החדשה וזה מסביר לא מעט על המהלך הזה.

מוח'תאר אל-יאפעי, סגן יו"ר הרשות הלאומית להסברה חוסיין אל-ווחישי, חוקר לענייני עדן, אמר לתקשורת המקומית "זה מסר של הנשיא לכל תושבי עדן שהיא עיר שוחרת שלום ולא ייתכן להסב נזק לאף מקום קדוש לדת כלשהי". בית הקברות של היהודים, היה בית קברות של הבל ואחיו קין, לפי המסורת היהודית מקובל שקין קבר את בנו הבל במקום הזה.

בית הקברות היהודי באזור מועלא בעדן כבר קיים יותר ממאה ששים שנה. על פי ההערכות הוא מכיל מאות קברים של בני הקהילה היהודית שכיום אינה קיימת. הוא נותר בית הקברות היחיד בעיר הנמל ששלטו בה בעבר הבריטים, אחרי שבית הקברות העתיק של עדן נהרס ב-1970. תוצאות המלחמה בתימן והכאוס של השנים האחרונות לא פסחו עליו.

דני גולדשמיד, היסטוריון ומייסד מרכז מורשת יהדות עדן שנמצא בתל אביב, טרם זכה להיות בתימן, אבל בהיותו דור חמישי לקהילה היהודית המפוארת של עדן, הוא חי ונושם את המקום. הוא מספר ל'כאן חדשות' כי רובע המגורים היהודי במקום, היה קהילה שמנתה מספר מאות ואחר כך אלפים עם אלפי יהודי תימן שהתגוררו ברחובות או במחסנים ברובע היהודי, קהילה עם שוויון זכויות מלא.

בעדן היה בית כנסת מרכזי אחד גדול לכל הקהילה שמנה למעלה מ-1000 מקומות ישיבה, הוא נחרב לפני כ-20 שנה והיום יש שם מרכז מסחרי. גולדשמיד מספר כי "בשנתיים האחרונות התחלנו לקבל עדויות ותכתובות שבית הקברות הולך ונהרס. מצד אחד שלהי הזמן הורסים את בית הקברות אבל גם נפרץ פתח בחומת בית הקברות ומשם התחילו להיכנס יותר זרים פנימה".

עוד סיפר, כי "עוררנו תרעומת בפני השגריר התימני ממוצא דרום תימן בלונדון. דרך הקהילה היהודית העדנית בלונדון שמונה מאות בני הקהילה. גם המוסלמים בדרום תימן בעדן שמאוד חוששים לערש המורשת של דרום תימן נזעקו וביחד לחצים על מועצת המהפכה בעדן הצלחנו להוביל מקום ומהפך לרעיון של לשמר את בית הקברות. הרחוב המוסלמי בעדן התחיל לשקם את בית הקברות. את החומה".

וכך נוצר מצב אירוני, בעוד בצפון תימן, המורדים החות'ים שנתמכים בידי איראן מתנכלים ליהודים הבודדים שנותרו שם. בדרום תימן מנסים להחזיר עטרה ליושנה ואולי אפילו לכפר על הפוגרום שנעשה בעשרות יהודים בעדן אחרי ההכרזה על הקמת מדינת ישראל.

"אתה לא חושש לדבר עם עיתונאי ישראלי?" נשאל העיתונאי התימני אחמד שלבי. "לא" הוא עונה, "יש אצלנו פתיחות גדולה בתחום הזה, ולהנהגה הפוליטית שלנו בדרום יש אסטרטגיות ארוכות-טווח ויש לה שותפים באזור ואין לה שום בעיה עם כל התקרבות ועם כל היפתחות לעולם". אף שהשיפוץ טרם הושלם, אין להקל ראש במהלך הזה - קהילה מוסלמית שנחלצת לשימור המורשת היהודית במדינה ערבית שסועה שאין לה יחסים עם ישראל.

תימן עדן קהילת עדן מורדים בית קברות יהודי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד