כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
"לאומנים אוקראינים"

פרופיל מקיף: האנטישמי שהפך למשפיען של פוטין

לפני שבתו, בת ה-35, נהרגה, אלכסנדר דוגין מקורבו של פוטין הרגיז אנשים רבים. על פי הדיווחים ברוסיה, בתו של דוגין נהרגה בטעות, כשהוא למעשה היה המטרה. מוסקבה קוראת לנקום בקייב שמכחישה כל קשר לרצח

פרופיל מקיף: האנטישמי שהפך למשפיען של פוטין
אביה של דריה מתבונן ברכבה המפוצץ צילום: צילום מסך

רוסיה טוענת בזעם כי היועץ, ה"גורו" של ולדימיר פוטין, קיבל איומי מוות מ"לאומנים אוקראינים" לפני שבתו נהרגה בפיגוע מכונית תופת במוסקבה במוצאי שבת האחרון, פיצוץ שהביא לקריאות ברוסיה לנקום בקייב שמכחישה כל קשר לרצח.

אלכסנדר דוגין, אולטרה-לאומי ופאשיסט רוסי שיש לו פנטזיות לבנות מחדש אימפריה עצומה ברחבי אירופה ואסיה, ראה את בתו דריה דוגינה, בת 35, נקרעת לרסיסים בניסיון התנקשות לכאורה בחייו. הוא נסע במוצאי שבת על כביש מהיר סמוך לכפר בולשיה ויאזומי ממש מחוץ לבירה, אך החליט לנסוע במכונית נוספת, החלטה שלמעשה הצילה את חייו.

חוקרים במוסקבה אישרו אתמול כי מטען חבלה הוטמן מתחת לטויוטה לנד קרוזר פראדו בה נהגה. תומכיו הקרובים ביותר של פוטין דרשו לנקום באוקראינה בגלל ההרג לכאורה, כלי תקשורת רוסים דיווחו שדוגין ובתו קיבלו שניהם איומים מ"לאומנים אוקראינים".

אז מי הוא האיש המקורב כל כך פוטין?

האידיאולוג האולטרה-ימני הרוסי אלכסנדר דוגין אחראי לעיצוב תפיסת העולם של המעגל הפנימי של פוטין. הוא קרא להרוג את האוקראינים ודחף בתוקף את רוסיה לפלוש לאוקראינה במשך עשרות שנים. בצעירותו התגלה דוגין כמנהיג של הארגון הלאומי הרוסי האנטישמי הידוע לשמצה, "פאמיאט". כך דווח ה'דיילי מייל'.

הוא הקים הוצאת ספרים משלו לאחר נפילת ברית המועצות, והתקדם בתפקידים באוניברסיטה בגלל מאמריו. דוגין מאמין שהכנסייה הרוסית האורתודוקסית נועדה לשלוט כאימפריה על כל אירופה ואסיה ולאחד את כל העמים דוברי הרוסית למדינה אחת.

הוא הציג את תוכניתו להשגת מטרה זו בספרו שהוציא בשנת 1997 "יסודות הגיאופוליטיקה" תוכן שעדיין יש לו השפעה משמעותית בתוך האליטות הרוסיות ואף שימש כספר לימוד על ידי הצבא הרוסי.

הפרופסור הרוסי הקים את 'מפלגת אירואסיה' ב-2001, על שם המדינה ההיפותטית שהוא תכנן, הספר שלו קורא לאימפריה רוסית המשתרעת מדבלין שבאירלנד ועד ולדיווסטוק עיר גדולה במזרח הרחוק הרוסי על חופו של הים היפני, ואף קרא לכבוש חלקים מסין. דוגין פוטר מתפקידו כראש המחלקה לסוציולוגיה של יחסים בינלאומיים באוניברסיטת מוסקבה לאחר שטען כי צריך להקים 'רפובליקות עממיות' בשטח של אוקראינה.

שבע שנים מאוחר יותר, עמדתו תהפוך למציאות לאחר שהקרמלין סיפח את הרפובליקה העממית של דונייצק ואת הרפובליקה העממית של לוהנסק מתוך השטחים המזרחיים הכבושים של אוקראינה. דוגין קרא לסיפוח קרים כבר ב-2008, במהלך מלחמתה של רוסיה עם גאורגיה. הוא נסע לאזור השנוי במחלוקת של דרום אוסטיה, שם צולם עם משגר רקטות.

הוא גם היה מעורב בתיאום והכוונה של תנועות בדלניות באוקראינה במהלך הכיבוש של האי קרים ב-2014, שבגינן הטילה עליו ארה"ב סנקציות. הוא טוען שהוא גם מילא תפקיד מרכזי בפיוס היחסים בין רוסיה לטורקיה ב-2015 לאחר שהופל מטוס קרב רוסי בגבול סוריה.

דוגין גם פיתח קשרים עם מפלגות פוליטיות מהימין הקיצוני והשמאל הקיצוני באיחוד האירופי, בניסיון להשפיע על מדיניות האיחוד האירופי על אוקראינה ורוסיה.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין מכונית תופת פיגוע תופת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד