כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
החשש ממיתון עולמי

נופל מתחת לדולר: היורו בשפל של 20 שנה

מטבע השקל מתחזק בוקר אחרי פרסום החלטת הריבית של בנק ישראל, הדולר יורד 0.1% לשער של 3.288 שקל לדולר, ואילו היורו מאבד 0.3% ונסחר ברמה של 3.262 שקל לאירו | לראשונה מזה 20 שנה, ערכו של היורו שווה פחות מערכו של הדולר

נופל מתחת לדולר: היורו בשפל של 20 שנה
pixabay

הפער בין הדולר ליורו גדל בצל תחזיות האינפלציה להעלאת הריבית, הפעם לטובת האמריקאי כשהמטבע האירופי מתבוסס בשפל של עשרים שנה. המשקיעים מתרחקים מהיורו לנוכח התקופה הקשה שעוברת על אירופה בצל משבר האנרגיה וההשפעות הכלכליות הנוספות של המלחמה הרוסית באוקראינה, שמעוררות חששות מפני מיתון. היורו נחלש ב-0.5% ל-3.267 שקלים בעוד הדולר מטפס ב-0.3% ונסחר ברמה של 3.292 שקלים.

הסיבות להיחלשות המטבע האירופאי נעוצות במספר גורמים. הסיבה המשפיעה ביותר היא החשש ממשבר אנרגיה באירופה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. רוסיה משבשת את אספקת הגז שלה לאירופה בתגובה לתמיכת המערב באוקראינה ולסנקציות הכלכליות שהוטלו עליה.

מחירי הגז באירופה הרקיעו שחקים לאחר שמונופול הגז הרוסי גזפרום הודיע אתמול שישבית את נורד סטרים 1, צינור הגז החשוב ביותר בהעברת גז מרוסיה לגרמניה, למשך 3 ימים בסוף החודש בשל עבודות תחזוקה. העבודות הלא מתוכננות מעמיקות את הסכסוך סביב הגז הרוסי ואת חוסר הוודאות לגבי אספקתו, דבר שמעורר חששות לגבי משבר לקראת החורף האירופאי. החוזים שעוקבים אחרי קרנות מחקות חוזי גז נסגרו ביום שני במחירי שיא.

משבר האנרגיה מייקר את המחירים בכל אירופה ומשפיע על רמות האינפלציה הגבוהות, שהגיעה ל-9.6% ביולי. אך בזמן שבארה"ב העלו את הריבית כבר 4 פעמים, לרמה של2.25%-2.5%, כדי להילחם באינפלציה, באירופה הבנק המרכזי העלה את הריבית בפעם הראשונה בחודש שעבר, והיא כעת ברמה אפסית (הריבית הייתה שלילית לפני ההעלאה).

לעומת שאר מדינות המערב ולמרות האינפלציה המשתוללת, אין צפי שהבנק המרכזי האירופי ימשיך באופן עקבי בהעלאות ריבית אגרסיביות. הסיבה לכך היא השוני במצבן של המדינות באיחוד האירופי, ובפרט במדינות שמתמודדות עם חובות גדולים, כמו איטליה ויוון. ריבית גבוהה תייקר את החוב של המדינות הללו ועלולה להוביל אותן בסופו של דבר לפשיטת רגל.

יורו דולר מט"ח השקל מתחזק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד