כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"אירוע לא הולם"

בית ספר אסר על הילדות ללכת לבת-מצווה - ביהמ"ש פסק פיצוי ענק

מנהל בית ספר של החינוך העצמאי ברמת גן, שאסר על חברותיה של אחת התלמידות ללכת למסיבה בבריכה משום שאינו הולם את ערכי בית הספר יפצה את התלמידה ואימה ב-72 אלף שקלים | השופט קבע בפסק הדין שהטלת האיסור יום אחד בלבד לפני המסיבה הוא "מעשה בלתי סביר של התרשלות"

בית ספר אסר על הילדות ללכת לבת-מצווה - ביהמ"ש פסק פיצוי ענק
בית משפט צילום: FREEPIK

המקרה שפורסם ב-ynet חולל סערה – אך לאחר ששככו הדיו הציבוריים, הוא נמשך בבית המשפט. כעת קבע בית המשפט כי מנהל בית הספר "חורב" ברמת גן, המשתייך לחינוך העצמאי (הזרם החרדי), ישלם לתלמידה ולאימה פיצויים והוצאות משפט בסך 72 אלף שקלים.

פסק הדין שניתן לאחרונה בבית משפט השלום בהרצליה קבע כי מנהל בית הספר "חורב" ברמת גן, המשתייך לחינוך העצמאי, ישלם לתלמידה פיצויים בסך 72 אלף שקלים, זאת משום שלפני שלוש שנים בוטלה חגיגת בת המצווה של ילדה, לאחר שהנהלת בית הספר החליטה כי האירוע איננו תואם את "רוח בית הספר". על פי הדיווח באתר ynet, בית המשפט קבע כי המנהל, נהג ברשלנות במקרה זה, באופן שגרם עוגמת נפש לתלמידה. פסק הדין חל על המנהל או על העמותה המנהלת את בית הספר, "עמותת מרכז החינוך העצמאי לת"ת ובתי ספר".

ב-ynet דווח כי הסערה החלה כשהתלמידה הזמינה את חברותיה למסיבה בת מצווה פרטית, בבריכה פרטית ולאחר שעות הלימודים. אלא שיממה לפני המסיבה, מנהל בית הספר הודיע כי הוא אוסר על חברותיה של התלמידה להגיע, מאחר שהמסיבה המתוכננת כללה רחצה בבריכה, ובטענה שהאירוע אינו "ברוח בית הספר". בכך הוא הביא, הלכה למעשה, לביטול האירוע.

התלמידה, שעברה לאחר המקרה ללמוד בבית ספר דתי אחר, טוענת כי תכננה מסיבת בריכה "כשרה למהדרין", על טהרת הנשים, שאמורה הייתה להתנהל במתחם המיועד לכך ומנוהל בידי צוות של נשים בלבד, כולל הצלמת והמצילה.

על פי הנטען, המורה של התלמידה ידעה על התוכנית מבעוד מועד, ואף בירכה עליה כמעשה של גיבוש כיתתי. ואולם מנהל בית הספר התקשר לאימה של התלמידה וטען בפניה כי המסיבה איננה "הולמת את ערכי בית הספר", וכי הוא אוסר על בנות הכיתה להשתתף במסיבה שכוללת רחצה בבריכה.

השופט גלעד הס קיבל את טענת האם, התלמידה ופרקליטיהן, עורכי הדין גיא אופיר ורועי בן דוד, שלפיה הנהלת בית הספר לא יידעה את התלמידה ואימה בדבר האיסור הכללי שלכאורה הטיל מנהל בית הספר על עריכת מסיבות בריכה, אלא יום אחד בלבד לפני מועד המסיבה. "הטלת האיסור יום אחד בלבד טרם מסיבת בת המצווה הינו מעשה בלתי סביר של התרשלות", קבע בית המשפט.

בבית הספר קיים תקנון האוסר באופן כללי עריכת מסיבות פרטיות, אך השופט קבע כי התקנון הזה הופר בידי הורי בית הספר ובידי מנהל בית הספר עצמו, ובכל מקרה הוא איננו אוסר עריכת מסיבות בת מצווה פרטיות. אימה של הילדה הוכיחה שבעבר ערכה ילדה אחרת מבית הספר מסיבת בת מצווה ליד בריכה.

השופט הס אמר בפסק הדין כי התנהלות בית הספר באופן כללי, שבמסגרתה המוסד החינוכי כופה על תלמידיו ותלמידותיו התנהגות מסוימת מחוץ לכותלי בית הספר, "יכולה לעורר קשיים, אבל סבירה". עם זאת, הוא קבע כי כפיית הנורמות צריכה להיעשות בהגינות, בסבירות ובשוויון, וקיבל את הטענה כי לא הייתה קיימת הנחיה ידועה בבית הספר בתחילת השנה בדבר האיסור לקיים מסיבת בת מצווה בבריכה.

במקביל, בית המשפט דחה תביעת דיבה של המנהל נגד אימה של התלמידה, משום שהעלתה פרסומים נגד בית הספר בפייסבוק, וקבע כי מדובר בביקורת לגיטימית. כמו כן, דחה בית המשפט את הטענה של המנהל כי האם ניסתה להתריס נגד בית הספר בעריכת המסיבה.

אף שהילדה ואימה זכו בפסק הדין נגד המנהל באופן מלא, בית המשפט קבע שלאמא יש רשלנות תורמת של 30% לאירוע ביטול בת המצווה, בכך שלא ביררה באופן יזום אם מותר לקיים מסיבת בת מצווה בבריכה. סכום הפיצוי שנקבע לאם ולילדה הוא לאחר הורדת הרשלנות התורמת.

הכתבה פורסמה באתר ynet

בית ספר חינוך עצמאי חורב פיצוי כספי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד