כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
נקודת תורפה בהסכם המסתמן

בכיר לשעבר: לא ניתן לדעת אם איראן תעביר כל האורניום שברשותה

אחד מבכירי מדעני הגרעין של ישראל מתריע מפני נקודת תורפה מרכזית בהסכם הגרעין המסתמן: "ניתן 'לשחק' במידה מסוימת עם קצב הפעולה של הצנטריפוגות, ולצבור עודפים משמעותיים של חומר מועשר". "יש כמה מומחי גרעין שסבורים כי האיראנים כבר השיגו פצצה"

בכיר לשעבר: לא ניתן לדעת אם איראן תעביר כל האורניום שברשותה
שיחות הגרעין עם איראן בווינה בדצמבר 2021 צילום: Iran international

אחד מבכירי מדעני הגרעין של ישראל מתריע מפני נקודת תורפה מרכזית בהסכם: "ניתן 'לשחק' במידה מסוימת עם קצב הפעולה של הצנטריפוגות, ולצבור עודפים משמעותיים של חומר מועשר" הוא אומר. לדבריו, "יש כמה מומחי גרעין שסבורים כי האיראנים כבר השיגו פצצה". כך מדווח תמיר מורג ב'ישראל היום'.

הסכם הגרעין המסתמן יכלול ויתורים מרחיקי לכת לאיראן, ולמעשה המרכיב המהותי הכמעט יחיד שנותר בו נוגע לאורניום המועשר שצברו האיראנים. על פי ההסכם, איראן תצטרך להעביר למערב את החומר שצברה ולחדול מהעשרה מעבר לרמה של 3.67%.

עם זאת, אחד ממדעני הגרעין הבכירים בישראל, שכיהן בתפקיד מפתח בכור בדימונה, מתריע מפני העובדה שלמעשה אין שום דרך לדעת אם האיראנים באמת יעבירו את כל האורניום המועשר שצברו - או שישמרו ברשותם עודפים שהפיקו ללא ידיעת המערב.

"לצנטריפוגות האיראניות יש קצב מסוים ותפוקה מסוימת, ובמערב קיימת הערכה לגבי כמות החומר המועשר שהן יכולות להפיק בפרק זמן נתון. מה שהאיראנים צפויים להציג לעולם במסגרת ההסכם החדש הוא את התפוקה המשוערת של הצנטריפוגות במשך התקופה הרלוונטית, כלומר מאז שהם פרשו מההסכם הקודם. הבעיה היא שניתן 'לשחק' במידה מסוימת עם מהירות הסיבוב של הצנטריפוגות, ולכן אין אפשרות לדעת באמת כמה חומר מועשר הן הפיקו. על פני תקופה כה ארוכה האיראנים יכלו לייצר מספיק עודפים אפילו כדי להשיג פצצה, ולמערב אין שום דרך לוודא את קיומם של העודפים הללו".

מדען הגרעין הבכיר מסביר כי "קיימת מעין 'המלצת יצרן' למהירות הסיבוב של הצנטריפוגות, ועליה מבוססות ההערכות לגבי כמות האורניום המועשר שהן יכולות להפיק, אבל ניתן בהחלט להאיץ את פעולתן מעבר למומלץ. הפעולה הזו אמנם עלולה לגרום לתקלות ולהשבתה זמנית של הצנטריפוגות, אבל היא מפיקה יותר חומר מועשר בפחות זמן.

"באופן דומה, האיראנים יוכלו לטעון שלא הפעילו את הצנטריפוגות ללא הפסקה ולכן הופקה כמות קטנה יותר של חומר מועשר - כשאין שום דרך להוכיח שהם משקרים, ובפועל הם יסתירו את העודפים וישאירו אותם אצלם. השורה התחתונה היא שבמשך כארבע שנים שבהן לא היה פיקוח נורמלי של סאב"א, סביר להניח שהאיראנים צברו עודפים של אורניום מועשר, ולמערב אין יכולת לדעת זאת. אי אפשר להשיג דיוק בתחום הזה ויש כאן המון שוליים ואי ודאויות שגם המודיעין לא יכול לתת להם תשובות חד-משמעיות, וככל שהזמן גדל - גם אי הוודאויות גדלות".

לדברי הבכיר לשעבר בכור בדימונה, "האמת היא שגם בהסכם המקורי מ-2015 לא הייתה שום אפשרות לדעת בוודאות אם האיראנים העבירו את כל החומר המועשר שברשותם, ולאור זאת יש כמה מומחי גרעין בישראל שסבורים שהם כבר השיגו פצצה".

איראן גרעין איראני הסכם גרעין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד