כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

העיתונאים של אסד חוגגים ניצחון • "סוריה מוכנה, אובמה נסוג"

התקשורת בסוריה, המזוהה עם משטר אסד, חוגגת את נסיגתו של אובמה מתקיפה על המדינה • "זוהי נסיגה היסטורית הנובעת מתחושת תבוסה והיעלמות בני בריתו" • נשיא ארה"ב עדכן רבנים, חברי המפלגה הדמוקרטית, על דחיית המתקפה בסוריה • הרבנים הקשו: "איך נסמוך עליך בנושא האיראני?"

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90



התקשורת הסורית חוגגת את נסיגתו של אובמה ממתקפה כנגד אסד: העיתון "א-ת'וורה", הנחשב לביטאון משטרו של אסד, הגדיר את החלטת אובמה "נסיגה היסטורית".

לדברי העיתון, אובמה מודאג מאפשרות בה מתקפה של ארה"ב כנגד סוריה תהפוך למלחמה פתוחה, ועל כן בחר שלא לצאת בלי גיבוי של הקונגרס. העיתון אף רמז להחלטת בריטניה שלא להצטרף לארה"ב, וכתב נסיגת אובמה נבעה מ"תחושת תבוסה והיעלמות בני בריתו".

עיתון סורי נוסף, המזוהה עם המשטר, הכריז היום בכותרת: "סוריה מוכנה, אובמה נסוג". העיתונות הממסדית בסוריה ניסתה לצייר תמונת מצב לפיה צבא אסד היה ערוך למתקפה של ארה"ב, גם במידה והיה מחליט לפעול מיידית.

מנגד, גורמי האופוזיציה במדינה מאוכזבים מהחלטת אובמה ומכנים אותו "חלש וחסר תועלת".

בכיר בארגון המורדים הגדול אמר: "הייתה לנו תחושת אכזבה כי ציפינו שדברים יקרו מהר יותר. תקיפה צבאית בסוריה חייבת לקרות בקרוב מאוד". עם זאת, הביע את תקוותו כי בסופו של דבר התקיפה תתבצע: "אנחנו מאמינים שהקונגרס בארצות הברית יאשר אותה ושהיא תצא לדרך".

רבנים בארה"ב לאובמה: "איך נסמוך עליך בנושא איראן?"

החלטתו של אובמה הביאה לאכזבה גם בקרב רבנים יהודיים, חברי המפלגה הדמוקרטית. שעות אחדות לפני שהודיע על החלטתו להמתין עם התקיפה בסוריה, עדכן נשיא ארה"ב ברק אובמה 1,000 רבנים - חברי המפלגה הדמוקרטית, מרביתם רפורמים וקונסרבטיבים - בשיחת ועידה, שבסופה איחל להם "שנה טובה ומתוקה".

הרבנים התבקשו לשמור את תוכן השיחה לעצמם, אבל היא כללה עידכון על המצב בסוריה. הנשיא הסביר להם מדוע אינו ממהר לתקוף את משטר אסד על שימושו בנשק כימי נגד אזרחים.

כמה רבנים הציגו לאובמה שאלות. אחת מהן התייחסה לאיראן, כאשר אחד הרבנים שאל בשמץ של פרובוקטיביות: "אם לא תפעל בסוריה, איך נוכל לסמוך עליך בנושא הגרעין האיראני?"

הנשיא השיב שהוא מודע לכך שחוסר מעש יביא את האיראנים למסקנות בדבר רצינותה של ארה"ב.

בתשובה לשאלה אחרת הרחיב אובמה על הקשר העמוק והבלתי ניתן לניתוק בין ארה"ב לישראל. "הערכים שלנו משותפים, למשל צדק חברתי. השבוע ציינו 50 שנה לנאום המפורסם של מרטין לותר קינג (יש לי חלום) ואנחנו זוכרים איך מנהיגים יהודים צעדו וניצבו לצד קינג והמנהיגים השחורים בצעדה המפורסמת בוושינגטון, שבמהלכה נשא את הנאום ששינה את ההסטוריה האמריקאית".

הנשיא ענה גם לשאלות על עמדת ארה"ב במו"מ הישראלי-פלסטיני ובכמה נושאים פנים אמריקאים, כמו רפורמת הבריאות שעומדת להכנס לתוקפה בסוף השנה. לבסוף דיבר על האתגרים המדיניים והכלכליים שארה"ב ניצבת בפניהם, והביע ביטחון שיהודי ארה"ב יהיו גורם חשוב ומשמעותי בייצובה מחדש של ארה"ב לאחר המשברים שחוותה בשנים האחרונות.

השיחה הסתיימה בברכת שנה טובה וחג שמח, שאותה ביקש אובמה להעביר ממנו ומאשתו מישל לבני קהילותיהם. "שנה מתוקה, שמחה ובריאה", איחל אובמה, שגילה בקיאות במנהגי היהודים בימים הנוראים - סיכום השנה שחולפת ומחוייבות מחודשת לערכי היסוד היהודים.
אובמה כימי איראן רבנים שיחה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד