כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
השבר והפתרון החדשני

ואז היא הבינה: "התכשיט" שלה סובל מהפרעת קשב חריפה

הפרעות קשב יכולות להופיע בפתאומיות, ללא התראה מוקדמת. גם בקרב ילדים שבעבר התנהגו למופת - כפי שניווכח בסיפור הבא • השבר והפתרון החדשני

ואז היא הבינה: "התכשיט" שלה סובל מהפרעת קשב חריפה
ילד מוציא מרץ צילום: FREEPIK

תהילה, אם צעירה מאזור ירושלים לא הורגלה להתמודד עם מצבי קיצון בקרב ילדה, שלרוב התנהג למופת. הוא היה הבן הבכור, ממנו הם רוו רוב נחת והיה מוגדר כ"תכשיט" של הבית.

עד שהגיעו הימים הפחות טובים. מצב רוחו הידרדר פלאים וכן רמת ההיענות ללימודי בית הספר. 

תהילה מתארת לנו את הרגע הקשה שלווה בחשש רב כמעט בכל יום. 

"הילד חוזר מה"חיידר", מסיר את הילקוט מגבו וזורק "שלום" לחלל הבית בעודו טורק את הדלת. אני שואלת אותו איך היה ומתעניינת בנעשה בכיתה. לאחר מכן אני עוברת לשאלה טורדת השלווה שמלווה בחשש רב  - "מה למדת היום?". בעבר הוא היה יורה את החומר הנלמד ממש כבדרך אגב, אולם בתקופה ההיא במקרה הטוב הוא גמגם לעברי מספר חצאי מילים מתוך הנלמד על מנת לחפות על חוסר הידע, ובמקרה הפחות הטוב הוא פשוט נאלם דום". 

"לקח לי זמן להפנים ולעכל שהילד שלי סובל מהפרעת קשב. זה בא לידי ביטוי לא רק בחוסר הקשבה, אלא בבררנות באכילה ועוד מספר מוטיבים שחזרו על עצמם, לרבות דברים פעוטים שהציקו לו ממש".

סיפור זה הוא דוגמה אחת מיני רבות למה שמתרחש בקו התפר העדין שבין כותלי בית הספר לכותלי הבית. הורים רבים עומדים חסרי אונים נוכח הקושי שחווה הילד. לא רק בגלל התסכול שמרגיש, אלא בעיקר בשל הקושי למצוא את הפתרון, או ליתר דיוק - למצוא ולהבין את מקור הבעיה. 

כעת, הם נמצאים בצומת דרכים ועומדות בפניהם שתי דרכים. האחת כביכול פשוטה יותר, מהירה יותר, שתחזיר את הילד למסלול באופן מיידי, קוראים לה ריטלין. הכדור שבעבר היה מוחבא וניטל בחשאי, הפך כיום לנפוץ בבתים רבים בישראל והוא מהווה מענה טוב לקושי של הילד.

אולם במקרים רבים רצוי וכדאי לחשוב על הדרך השנייה והחדשנית יותר. לשם כך יש להבהיר מספר נתונים.

באופן גס ניתן לחלק את סוגי הילדים בעלי הפרעות הקשב לשניים. הסוג הפעיל, השובב והנמרץ והסוג החולמני.

בעגה מקצועית הם נקראים ADD ו ADHD. הADHD היא הפרעת קשב וריכוז עם היפראקטיביות. כשהH מסמלת Hyperactive - היפראקטיביות. היא תבוא לידי ביטוי באימפולסיביות, והפרעות קשב המלוות בפעלתנות יתר.

הADD מתייחס לתת-סוג של ההפרעה, הפרעת קשה וריכוז ללא היפראקטיביות, אלא עם חולמנות יתר ו"ריחוף" מסוים. על פי מחקרים, הסוג הזה מצוי יותר אצל בנות, לעומת הסוג הראשון שנפוץ יותר בקרב בנים.

כיצד תדעו אם ילדכם סובל באחד מסוגי בעיות אלו? ישנם מספר סימפטומים מרכזיים מתוך הרשימה הבאה שצריך לבחון: קושי להתפקס על משהו אחד, נטייה להשתעמם בקלות, שכחה בקלות, אי שימת לב והתעלמות מפרטים, חולמנות, נטייה לאבד חפצים בתדירות גבוהה, דרישת חזרה על הסברים פשוטים ועוד סימנים כעין אלו.

הבשורה המשמחת היא כי בשנים האחרונות נמצאה נוסחה גאונית ופשוטה, שפותרת את הפרעת הקשב והריכוז מהשורש אצל ילדים רבים ברחבי הארץ. מדובר בשיטה בדוקה ומנוסה שתופסת תאוצה רבה עם הזמן.

השיטה הייחודית זיהתה כי בשמיעה שלנו מספר תדרים שונים המשפיעים על חושים שונים, על האיזונים במוח ועל יכולת ההקשבה שלנו.

למעשה יש כאחת עשרה או שתיים עשרה "דרגות" באותם תדרים. וכאן מגיע החידוש הגדול. ייתכן והילד שיושב בכיתה ומקשיב למורה, שומע אותו בצורה ראויה, נניח בדרגת שמע 8, אולם דעתו עדיין תוסח והוא יחוש בהפרעה מכיוון שאת המכונית הנוסעת ברחוב הסמוך או המקדחה שפועלת במלוא המרץ, הוא ישמע בדרגת תדר 9. מה שישבש אצלו את הויסות החושי ואת האיזון הרצוי במוח על מנת שהוא יצליח להקשיב לשיעור כראוי.

כיום ישנם שני סניפים של מרכז 'נוירומוטוריקה' שפיתח את שיטת הטיפול הייחודית, בבני ברק ובחיפה והוא עתיד לגדול ולהתפתח למקומות נוספים ברחבי הארץ. 

המרכז מנוהל על ידי עדנה גלבוע PHD ויחד איתה עובד במרכז צוות של אנשי מקצוע בעלי ניסיון הנמצאים שם על מנת להעניק לכם ולילדכם את הסיוע והתמיכה הדרושים על מנת להתגבר על הקשיים והמכשולים, ולאפשר לילד להתפתח ולפרוח תוך מיצוי מלא של כישוריו ויכולותיו.

מנהלי המרכז מתבססים על מחקרים רבים שמצאו כי הפרעות אלו בשמיעה, לרוב מעידות על בעיות נוספות שעלולות לצוץ אצל הילד. כגון התעקשות על לבישת בגד מסוים, ברירת אוכל ברמה אובססיבית, ריחות מסוימים שהופכים לבלתי נסבלים עבורם וכן רגשנות יתר וחוסר פרופורציה בתגובה לדברים לא נעימים שנאמרו לעברם. תסמינים אלו מובילים להנחה כי מדובר בבעיה עמוקה יותר מאשר בחוש השמיעה גרידא או ב"חולמניות יתר" כפי שחלק מההורים נוטים להגדיר אותה.

למעשה, אותה "חולמניות" או כל בעיה התנהגותית אחרת, היא המגננה של אותו ילד להתמודד עם ההפרעות שמקשות עליו. כך הוא מייצר לעצמו מין 'בועה' שמסייעת לו להתנתק מההפרעות שסובבות את חייו.

לכן, הילד שמגיע למרכז, יעבור בשלב הראשוני אבחון שיבדוק האם אכן הוא סובל מבעיה זו.

בשלב הטיפולי יזהו אצל הילד את הרעשים המציקים, שמטרידים את שלוותו ולא מאפשרים לו להקשיב או להתפקס. לאחר מכן, אנשי המקצוע ישמיעו לו את אותם רעשים בכל מיני וריאציות שונות, בתוך שירים וכדו'.

אט אט תבחינו כי ההקשבה של הילד משתפרת פלאים וכן התנהגותו הכללית. השיטה המיוחדת משנה את האיזונים, מסדרת את הויסות החושי במוח ומשחררת את הילד מכל הרעשים שכבלו אותו ולא אפשרו לו להקשיב, לגמרי שלא באשמתו.

יישום השיטה מבטיח להחזיר את הילד או הילדה לתלם ובכך לגרום להם לחוש סוף סוף סיפוק בלימודים שהיו עבורם קשים מנשוא עד היום.

רוצים לעזור לילדיכם או לעצמכם לפתור את בעיות הקשב והריכוז? פנו אלינו!

ניתן למלא את הטופס הבא, ונציג יחזור אליכם עם כל הפרטים

נוירומוטוריקה הפרעות קשב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד