כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
מאות יתפטרו במחאה

"הבטחת? תקיים": לפיד פנה למתמחים וסורב לקבל דחייה

ראש הממשלה לפיד פנה היום למתמחים וביקש, "דחו את ההתפטרות, תנו הזדמנות לתקן את מה שמגיע לכם" בארגון הרופאים המתמחים מרשם הגיבו בזעם וציינו כי הבטיח ליישם את המתווה, מאות מתמחים חתמו על מכתבי התפטרות שיוגשו למעסיקים החל ממחר

"הבטחת? תקיים": לפיד פנה למתמחים וסורב לקבל דחייה
מחאת המתמחים צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

ראש ממשלת המעבר, יאיר לפיד, תחת הכותרת "פנייה למתמחות ולמתמחים", כתב בין השאר: "אתם יודעים שאי אפשר לפתור את כל בעיות השורש של החברה הישראלית בשנה אחת. אתם גם יודעים היטב שלאורך השנים לא היתה נכונות לקצר את שעות התורנות שלכם ולראשונה נבנה כאן מתווה המכיר בצורך המוצדק שלכם לטפל בקיצור המשמרות".

"אחרי עבודת מטה ממושכת ולמרות התנגדויות רבות", מציין לפיד, "שרת הכלכלה קיבלה החלטה תקדימית, בתיאום עם שרי הבריאות והאוצר לקצר את התורנות ל-16+2 שעות, בתהליך מדורג ופריפריה תחילה. המתווה הזה לא מושלם. הוא מחייב השלמות הנוגעות בהסכמי שכר ובהשלכות שיש לכך על מתמחים שלא קוצרו להם שעות התורנות. אך כאמור סברנו שנכון להתחיל במימוש המתווה הזה ויפה שעה אחת קודם. אלא שאז הכנסת התפזרה והכל נעצר. היועצת המשפטית לממשלה הורתה לנו לדחות את מימוש ההסכם לשנה הבאה כדי לאפשר לממשלה החדשה, שתקום, זמן התארגנות כחלק מדיוני התקציב הבא".

עוד כתב ראש הממשלה לפיד: "אני מבין לגמרי את התחושה, אבל בדמוקרטיה הישראלית - וטוב שכך - פוליטיקאים, בכירים ככל שיהיו, נדרשים להכיר במגבלות החוק. אני רוצה להדגיש בפניכם: ההסכם לא בוטל, לא השתנה. איש איננו מנסה למזער אותו. מיד אחרי הבחירות יתחיל היישום שלו ובספטמבר 2023 הוא כבר יהיה מיושם בכל בתי החולים בפריפריה".

ראש הממשלה ביקש מהמתמחים: "תתייחסו לכך כדחייה זמנית. אני מבין את החשדנות. יותר מדי שנים הייתם שקופים בעיני המערכת, אבל זה לא המקרה וזה לא המצב. אי אפשר למנוע את המהלך הזה. הוצאנו את הרכבת לדרך. הקדשתם שנים ארוכות ללימודי הרפואה כדי להציל חיים. אנחנו צריכים להציל יחד את המערכת. אם יתברר לכם אחרי הבחירות ששוב מנסים למרוח אתכם - תמיד תוכלו להתפטר. אני יודע שחיכיתם יותר מדי. אני יודע שזה לא הוגן לבקש מכם לחכות שוב כמה חודשים, אבל זה כל מה שזה: רק כמה חודשים. כדור העתיד של הרפואה בישראל, אני מבקש מכם לתת לנו הזדמנות לתקן את מה שמגיע לכם - אין ראויים מכם".

אלא שבארגון הרופאים המתמחים 'מרשם' הגיבו בזעם על הפוסט של ראש הממשלה. הארגון שב והודיע שיותר מ-300 מחברי הארגון חתמו על מכתבי התפטרות ובהתאם ללו"ז שנקבע, יתחילו להגיש אותם בהדרגה למעסיקים. חלק מהמתמחים אמרו לתקשורת שהם אף שוקלים שלא לחזור לעבודתם ולחפש משרות אחרות. האיום בהתפטרות הוא מבחינת "מרשם" ניסיון אחרון לפני הבחירות ללחוץ על ראש הממשלה, שרי האוצר, הבריאות והכלכלה, להוציא לפועל כבר עתה את מתווה קיצור התורנויות.

בהודעת התגובה לפוסט של לפיד שנמסרה לתקשורת, נכתב: "במקום להעביר את התקציב שכבר אושר ולהתחיל את המהלך לקיצור התורנויות, ראש הממשלה יאיר לפיד, בפוסט בפייסבוק, ביקש מאיתנו לחכות. כלומר, להמשיך לעבוד בתורנויות של 26 שעות לפחות עוד שנה, בלי שום התחייבות לכלום". להודעה צורפו תמונות מבתי החולים בכל הארץ ובהם נוסחי מכתבי ההתפטרות שכתבו המתמחים.

בהודעת המתמחים נכתב עוד: "האחריות הישירה לכאוס שיתרחש בבתי החולים היא של ראש הממשלה יאיר לפיד ושרי הבריאות, האוצר והכלכלה. הם לא עושים דבר כדי למנוע את הפגיעה הקשה הצפויה בבריאות הציבור. בזמן שהם לא עושים כלום, עוד ועוד מתמחות ומתמחים ממשיכים לחתום על מכתבי ההתפטרות. זו תעודת עניות לממשלה ולעומד בראשה, שהמתמחים נאלצים שוב להגיע למצב הזה כדי לשמור על הבריאות והחיים שלהם ושל המטופלים שלהם"

מתמחים בתי החולים שביתה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד