כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
מהלך מסוכן

הרוסים מתכננים לנתק את המפעל הגרעיני מרשת החשמל

תוכנית מסוכנת של הרוסים נחשפה: הרוסים מתכננים לנתק את מערכות הקירור של הכור הגרעיני בזפוריז'יה. כך אומר ראש חברת האנרגיה האטומית של אוקראינה. "אם לא נצליח לספק קירור למשך שעה וחצי, אז נגיע למצב שזה יימס"

הרוסים מתכננים לנתק את המפעל הגרעיני מרשת החשמל
אילוסטרציה צילום: Pixabay

תוכנית מפורטת גובשה על ידי רוסיה לנתק את המפעל הגרעיני הגדול באירופה מרשת החשמל של אוקראינה, תוך סיכון לכשל קטסטרופלי של מערכות הקירור שלה, כך דווח ה'גארדיאן'. מנהיגי העולם קראו לפירוז אתר הגרעין בזפוריז'יה לאחר שפורסמו תיעודים של כלי רכב רוסיים בתוך המפעל.

החשש הוא כי רוסיה תנתק את האתר מהרשת האוקראינית ותחבר אותו לרשת החשמל הרוסית. פטרו קוטין, ראש חברת האנרגיה האטומית של אוקראינה, אמר לעיתון כי מהנדסים רוסים כבר ערכו תוכנית הקשורה לניתוק חיבורי החשמל.

חיבורי החשמל של המפעל נמצאים כבר במצב קריטי, כאשר שלושה מתוך ארבעת הקווים המרכזיים המחברים אותו לרשת של אוקראינה נקרעו במהלך המלחמה, ושניים מתוך שלושת קווי הגיבוי המחברים אותו לתחנת כוח קונבנציונלית גם הם נפלו.

התוכנית הרוסית לנתק אותו לחלוטין תעלה את הסיכון לכשל קטסטרופלי על ידי השארתו תלויה במקור חשמל יחיד לקירור הכורים. "אתה לא יכול פשוט לעבור ממערכת אחת לאחרת מיד, אתה צריך לסגור הכל בצד אחד, ואז אתה מתחיל לעבור לצד אחר", אמר.

החשש כי במהלך מעבר בין מערכות הרשת, המפעל יהיה תלוי רק בגנרטור גיבוי מופעל על דלק, ללא אפשרויות נוספות אם זה ייכשל. לאחר 90 דקות בלבד ללא חשמל, הכורים יגיעו לטמפרטורה מסוכנת.

"במהלך הניתוק הזה, המפעל לא יחובר לשום ספק כוח וזו הסיבה לסכנה", אמר. "אם לא נצליח לספק קירור למשך שעה וחצי, אז כבר נגיע למצב שזה יימס".

רוסיה השתלטה על מפעל זפוריז'יה במרץ, אך הוא עדיין מנוהל על ידי עובדים אוקראינים. בשבועות האחרונים גבר החשש לגבי הניהול הרוסי של האתר, ולחץ על מוסקבה לאפשר לפקחי האו"ם לבקר.

קוטין מודאג גם מסיכון של שריפה מכלי רכב שנדחסו באולמות הטורבינות, היושבים ליד שני הכורים שעדיין פועלים. יש 14 משאיות באולם אחד, ולפחות שש באולם אחר. "במקרה שיש שריפה באולם הטורבינות אין לך אפילו אפשרות לכבות אותה או למתן את ההשלכות של השריפה הזו, כי צוותי הכיבוי שלך לא יכולים להיכנס, כי כל כניסה חסומה על ידי המשאיות" הוא אמר.

"המצב הזה מסוכן מאוד לא רק עבור המפעל ועבור אוקראינה, אלא גם עבור העולם כולו, כי אתה אף פעם לא יכול לדעת איך מזג האוויר יהיה ומה כיוון הרוח, בכל מקרה, לא נאפשר לרוסים להביא את העולם לאסון גרעיני ונעשה הכל כדי להחזיר את המפעל לשליטתנו המלאה ולהפעיל אותו בצורה בטוחה ומהימנה, כמו תמיד".

מלחמת אוקראינה רוסיה כור גרעיני קרינה סכנת חיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד