י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מסוכן גם למבוגרים

בעקבות מוות טראגי: האזהרה לציבור מתחדדת

לקראת חגי תשרי ובעקבות מקרה מוות טרגי שאירע לאחרונה כתוצאה משימוש בחומר מסוכן לצורך ביצוע עבודות ניקיון, קריאה לציבור לפעול בזהירות רבה בעת השימוש בחומרי ניקוי ובחומרים מסוכנים ולהקפיד על הרחקתם מהישג ידם של ילדים!

בעקבות מוות טראגי: האזהרה לציבור מתחדדת
אילוסטרציה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לקראת ניקיונות חגי תשרי, שב הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, איגור דוסקלוביץ וקורא לציבור הצרכנים להקפיד על קריאת הוראות השימוש והאזהרות טרם השימוש בחומרי ניקוי וחומרים מסוכנים ולנהוג בזהירות בזמן השימוש בהם. כן יש להקפיד על הרחקתם של חומרים אלו מהישג ידם של ילדים ולאחסנם על מדף גבוה או בארון נעול.

הממונה על התקינה מציין כי חומרים המשמשים לניקוי וחיטוי משטחים, מכילים תרכובות של כימיקלים שונים, ושימוש לא נכון בהם (בניגוד להוראות האזהרה הכתובות על גבי אריזות המוצרים) עלולים לגרום הן לנזק לבריאות האדם, תוך פגיעה בדרכי הנשימה בשאיפת אדים ופגיעה בעור ובעיניים במגע ישיר, והן לנזק לאיכות הסביבה.

חומרי הניקוי הנמכרים בשוק הישראלי, בין שהם מיוצרים בארץ או מיובאים, חייבים להתאים לדרישות המפורטות בתקנים הישראליים הרשמיים החלים עליהם, קרי במפרט הטכני ובו דרישות החלות על מוצר שיתאימו לייעודו.

בתקנים לחומרי ניקוי ולחומרים כימיים אחרים, שמטבעם יכולים להיות מסוכנים, קיימות דרישות המבטיחות את שלומו ובריאותו של המשתמש. לדוגמא:

דרישות לסימון ותיווי של הסכנות הטמונות במוצר וכיצד יש לטפל במקרה של פגיעה.

דרישות לשימוש באמצעי מיגון בעת שימוש בחומר המסוכן כמו כפפות מגן , משקפי מגן, שימוש באוויר הפתוח או במקום מאוורר בלבד וכדומה איסור על המצאות דמויות מצוירות מעולם התוכן של ילדים, על גבי אריזות של חומרים מסוכנים, דבר העלול להוות גירוי לילדים ולרצון לגשת למוצר.

הגבלה לכמות החומר המותרת באריזה צרכנית עבור חומרים מסוכנים מאוד, כגון פותח סתימות מוצק.

דרישה לאריזות קשות פתיחה לילדים בחומרי ניקוי המכילים ריכוזים גבוהים של חומרים המוגדרים כמסוכנים לשימוש הציבור הרחב.

דרישות לקיימות האריזה למניעת נזילת החומר הנוזלי או המוצק.

במקרה הטרגי שאירע לאחרונה, בוצע שימוש בחומר מסוכן מסוג אציטון, בסביבה מסוכנת ומסכנת.

אציטון הוא לא חומר ניקוי. מדובר בחומר מסוכן מסוג כממס אורגני הנחשב לחומר דליק מאוד אשר משמש בדרך כלל להסרה של לק ולרוב נמצא בשימוש של מעבדות כימיות ולצורך טיפול בכלי מעבדה ודילול צבעים. המדובר בחומר שעלול "לתקוף" ולהמיס מוצרי פלסטיק העשויים פוליסטירן כמו ציוד למחשבים (מקלדת , עכבר, מסך) או טלפונים שולחנים.

השימוש באציטון חייב להתבצע במשנה זהירות ורק למטרה לשמה הוא מיועד (הסרת לק, דילול צבעים, ועוד), בסביבה מאווררת מאוד ולא ליד מקור אש, והוא לא מיועד לניקויי משטחים בסביבה הביתית.

בנוסף, הממונה על התקינה מדגיש בפני הצרכנים כי אין לערבב חומרי ניקוי וחומרים מסוכנים עם חומרי ניקוי או חומרים מסוכנים אחרים, הדבר עלול לגרום לתגובות מסכנות חיים.

יש להישמע ולפעול בהתאם לאזהרות והוראות השימוש והאחסנה שנמצאות על גבי חומרי הניקוי והחומרים המסוכנים, בין היתר הוראות ואזהרות כמו:

· "דליק" או "דליק ביותר" – יש להרחיק מסביבה של אש גלויה ומקור חום.

· "מזיק: עלול לגרום נזק לריאות ובבליעה" – יש להשתמש במוצר בסביבה מאווררת.

· "הרחק מהישג ידם של ילדים" – יש למקם מוצרים בארון גבוה או בארון נעול.

· "מנע מגע עם העור" - יש להשתמש בכפפות וציוד מגן מתאים.

· "אין לשאוף את האדים" – יש להשתמש במסכת נשימה במידת הצורך.

איך ניתן להימנע מקניית המוצרים שאינם תיקניים?

על הצרכן לבדוק את האריזה של המוצר: האריזה צריכה להיות אטומה וחזקה.

יש לוודא על קיום סימון בעברית על גבי האריזה של חומרי הניקוי וחומרים כימיים אחרים לשימוש ביתי. הסימון יכלול את הפרטים האלה: הוראות השימוש והוראות האחסון; הוראות הבטיחות והוראות עזרה ראשונה. שם היצרן, מספר הטלפון שלו ומענו המלא, או שם היבואן, מספר הטלפון שלו ומענו המלא; כמות החומר ביחידות מסה למוצקים או ביחידות נפח לנוזלים ולגזים; מנת הייצור או תאריך הייצור, או תאריך אחרון לשימוש (במקרים רלוונטיים); סימן משולש אזהרה מובלט עבור אנשים עם קשיי ראייה במידת הצורך ובהתאם לרמת הסיכון במוצר. כל הסימונים הנ"ל ועוד בהתאם לרמת הסיכון של החומר המסוכן, חייבים להיות על גבי האריזה ברורים לקריאה ועמידים לשפשוף ולמחיקה.

סכנה הרעלת ילדים חומרי ניקוי חומרים מסוכנים אזהרה לציבור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד