י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

קנס לא וירטואלי • השפלת בפייסבוק? תשלם

לא הכול מותר ברשת החברתית • בית המשפט חייב אדם שגידף את גרושתו בפייסבוק לפצות אותה בעשרות אלפי שקלים • "אין בר דעת שאינו מכיר את עוצמת הכלי"

אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה

בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע חייב באחרונה גבר שקילל וגידף בפייסבוק בפיצויים תחת חוק איסור לשון הרע, וקבע כי הרשת החברתית "יצרה מציאות אינטראקטיבית ודינמית חסרת מגבלות", והפרסום בה עומד בהגדרה של לשון הרע לפי החוק.

התובעת הינה גרושתו והיא דרשה פיצויים בהיקף 100 אלף שקל. השופטת רותם קודלר עיאש חייבה את הגרוש לשלם לגרושתו פיצוי בסך 25 אלף שקל, ועוד 12 אלף שקל הוצאות משפט.

הזוג התגרש ב-2002 לאחר 5 שנות נישואים שבמהלכן נולדו להם שתי בנות. האירוע המדובר היה ב-2011 - 8.5 שנים לאחר הגירושים. התובעת, הגרושה, טענה בתביעה כי כבר מאז שהתגרשו היא ספגה מהגרוש שלה השמצות, בין היתר באמצעות הרשת החברתית - פייסבוק.

מפסק הדין ניתן ללמוד על עוצמת הכלי הנקרא 'פייסבוק': הנתבע אינו הכחיש את שכתב בפייסבוק, וטען כי הדברים נאמרו בשעת כעס ואינם מהווים לשון הרע, שכן הם פורסמו "רק" בפייסבוק. השופטת קודלר עיאש קבעה בפסק הדין כי המאפיינים של הרשת החברתית - האפשרות לפרסם כל דבר ללא מגבלות, ושהדברים נחשפים לכל הגולשים - מעמידים את הפרסום בה כלשון הרע.

"חזקה על משתמשי הפייסבוק כי הם יודעים כי תוכן אשר שלחו לחלל הרשת החברתית, מופץ מיידית הן לחבריהם והן לחבריו של מי שפרסמו על ה'קיר' שלו את התגובה או הפוסט,, כתבה השופטת. "אין מסקנה אחרת, אלא כי המדובר בפרסום לשון הרע".

עוד כתבה השופטת, כי "במציאות הישראלית הנוכחית, אין אדם בר דעת שאינו מכיר את עוצמת
הכלי הנקרא 'פייסבוק'. פוליטיקאים בוחרים לעשות בו שימוש יומיומי, במדינות ערב התארגנה מהפיכה של ממש שיש המייחסים את עוצמתה לעידן האינטרנטי בכלל והרשתות החברתיות בפרט, ושלטון נפל והוחלף ביותר ממדינה אחת, בשל עוצמת התאגדות ההמונים באמצעות כלי זה.

"יש לעשות כל שניתן על מנת שהציבור יעשה שימוש בכלי זה למטרות טובות, יש לעשות כל שניתן על מנת שילדינו יקבלו המסר כי אין לפגוע בבריות באמצעות כלי זה או באמצעות כל כלי אחר. ה'פייסבוק' יכול להיות אמצעי קטלני של ממש. נורות האזהרה דולקות וכעת יש לחדול את התופעה. אין זה ה'פייסבוק' שאשם, כשם שאקדח אינו יורה אלא אם יורים בו. האחריות וחובת הזהירות מוטלת על ציבור המשתמשים".

לדברי השופטת בפסק הדין, הדברים שכתב הנתבע הם "אמירות מכוערות ומרושעות, וללא כל ספק יש בהן כדי להשפיל את התובעת בעיני הבריות, לעשותה מטרה לבוז ולעג. אמירות אלו יש בהן כדי לבזות, לגרום למבוכה ולפגוע... סבורני כי הגיעה השעה לזעוק חמס על התופעה המכוערת של התנהלות בלתי תרבותית מסוג זה...

"אמנם התרבות המילולית במדינת ישראל אינה אידיאלית, אמנם תרבות הגידוף בין בני זוג המתגרשים זה מזה מתאפיינת בהפקרות של ממש וכמעט הכל מותר, ואולם במקרה זה התיר הנתבע לעצמו מעבר לגבולות המותר והמקובל", היא כתבה.
פייסבוק קנס בית המשפט פסק דין חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד