י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
שערורייה בפולין

בית הכנסת בלודז' נלקח מידי היהודים, הבעלים החליף את המנעולים

בית הכנסת בלודז', אחד מ-27 בתי הכנסת בפולין ששרדו את מלחמת העולם השנייה, נלקח מידי היהודים. היהודים המקומיים מודאגים ממצבו שהולך ומתדרדר. נשיא עמותה המקדמת את התרבות היהודית "איננו יכולים לעשות דבר, כי בעל הבית החליף את המנעולים"

בית הכנסת בלודז' נלקח מידי היהודים, הבעלים החליף את המנעולים
בית הכנסת בלודז' צילום: עמותת "הכוח" המקדמת תרבות יהודית

בית הכנסת על שם רייכר בלודז' הוא היחיד ששרד לאחר מלחמת העולם השנייה ואחד מ-27 בתי הכנסת היחידים בפולין. כעת הוא עומד בפני סכנת סגירה. "בעל הבית החליף מנעולים".

במלחמת העולם, כאשר הגיעו הנאצים ללודז', רייכר היהודי ושותפו הגרמני הקימו מחסן של מלח וכך דאגו שבית הכנסת לא ייבזז ויחרב. מעל 233,000 יהודים היו בעיר לפני מלחמת העולם השנייה. (34.7% מאוכלוסיית העיר), העובדה שבית הכנסת לא נהרס עד היסוד נחשבת לנס. מכל העולם מגיעים לבקר את בית הכנסת.

לאחר תום המלחמה, אדוארד רייכר, הניצול היחיד ממשפחת רייכר, מכר את בית הכנסת יחד עם הקרקע, החוזה קבע כי בעל הבית אינו יכול לסגור את בית הכנסת כל עוד ישנם יהודים בלודז' שמשתמשים בו. כשפרצה השריפה הגדולה ב-1988, שילמו על השיפוץ יהודים מאמריקה, בעיקר קרן רון לאודר.

"אני זוכר שבשנות השמונים והתשעים נהגתי להגיע לכאן עם אבי, שסיפר לי על התקופה שלפני המלחמה, על גטו לודז', על השואה ועל מלח. אבא נולד ב-1923, אז היה לו הרבה מה לספר" אמר דוד גורפינקל, יהודי מלודז', נשיא עמותת 'הכוח' המקדמת את התרבות היהודית.

בשנים האחרונות התפללו יהודים מלודז' מדי שבת בבית כנסת אחר (ברחוב פומורסקה), ובית הכנסת רייכר נפתח רק באירועים מיוחדים בחגים. בציון חיסול גטו לודז' או במהלך תרבות ואירועים מיוחדים, כמו גם לביקורים.

כיום המקום שייך לבעלים פרטיים, ומאחר והמקום נמצא במצב ירוד, היהודים ביקשו לשפץ את המבנה, אך הבעלים לא מסכימים לזה. במכתב מיום 27.5.20, כותב נציג הבעלים: "איננו מסכימים לשיפוץ הבניין באזורנו". והוא דורש מהקהילה להעביר את בית הכנסת מהמבנה. זמן קצר לאחר קבלת המכתב, גילו היהודים כי המנעולים בדלתות בית הכנסת שונו.

הרב דוד שיחובסקי מלודז' אומר ל'בחדרי חרדים' כי "הקונה מסכימה לא לשנות את המטרה של הבניין, זה יישאר בית הכנסת, כל זמן שהיהודים מתפללים בו, זה מה שכתוב, הבניין בסכנת קריסה בגלל שהוא ישן, רצינו להמשיך להתפלל בו, אבל בגלל מצבו רצינו לתקן אותו, והבעלים לא הסכימה".

הרב דוד שיחובסקי מלודז' מתפלל בבית הכנסת שנסגר

ל'בחדרי חרדים' נודע כי עדיין ניתן לעשות משהו בנידון, ולמרות שהבעלים מאד ועקשנית, מנסים בכל זאת להביא לריכוך בדעתה.

עוד אומר הרב שיחובסקי, "הגוף שיכול לשנות את המצב, הגוף שיכול לשנות את המצב זה גוף ממשלתי, שיהיה תחת פיקוח ממשלתי, זה נותן לנו ביטוח שזה לא ייהרס, זה כבר מתמשך ככה 15 שנה, הרשויות המקומיות יכולות לנהל משא ומתן, כי לקהילה היהודית אין מספיק כוח".

הרב דוד שיחובסקי מלודז'

מאיר בולקה יו"ר עמותת ג'יניריישנס המשמרת אתרים יהודיים בפולין בתגובה: "שוחחתי הבוקר עם דוד גורפינקל והצעתי לו את עזרתי בסיוע משפטי וכן באפשרויות פיננסיות כדי למצוא פתרון לשמור על בית הכנסת ולא לאפשר סגירותו לחלילה הריסתו. בתי הכנסת הבודדים שנשארו בפולין הם השרידים האחרונים שעוד נותרו מהתופת כמצבות זכרון לפאר הקהילות היהודיות של פולין. שוב ושוב אנחנו נתקלים במקרים של עוינות כלפי ריכוזים יהודיים בודדים שנותרו להתגורר בפולין ואין צורך להיכנס להגדרות של גזענות כיוון שזה מובן מאליו".

"עצם מכירת בית הכנסת לראשונה, הייתה מהלך חכם שלמעשה שמר על המבנה אולם בימינו אנו, שהבעלים מנסים לשנות את יעוד בית הכנסת, באחריות המדינה תחת הממונה על העתיקות ושימור המבנים לדאוג שנכסים שכאלה יולאמו שמא יהרסו כמו שרוצים הבעלים לעשות כרגע. רק הלאמת מבנים אלו על ידי רשויות החוק בפולין יאפשרו להבטיח את שימורם כדי להמשיך לקיים את שרידי היהדות של פולין אשר לצערי העסקנות היהודית אינה מסוגלת לעשות זאת".

בית כנסת פולין לודז' שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד