כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

תתרכזו רגע במה שעובר עליו

מהבוקר ועד שעות אחר הצוהריים המאוחרות הוא אמור לעסוק במשימה המורכבת ביותר בעבורו: לשבת בשקט במקומו, להקשיב למורים, להבין את החומר ולהתרכז בנלמד. נשמע פשוט מאוד, אבל לא עבור מי שסובל מהפרעת קשב וריכוז – ADHD

תתרכזו רגע במה שעובר עליו
הפרעת קשב וריכוז צילום: יח"צ

מה עובר על ילד עם ADHD?

הפרעת קשב (ADHD – Attention Deficit Hyperactivity Disorder) היא הפרעה נוירו-התפתחותית שכיחה, שגורמת לקשיים בתפקוד הלימודי, החברתי והמשפחתי. בעשור האחרון חלה עלייה בשכיחותה בכל העולם, וגם כאן בארץ. זאת כפי הנראה בשל העלייה במודעות לה, בשיח הנרחב עליה ובהיקף האבחון.

התסמינים העיקריים של ADHD
הם חוסר קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות, אך לא תמיד שלושתם יתבטאו יחדיו.

חוסר הקשב מתבטא למשל בקושי לשמור על מיקוד, ארגון וסדר, נדידת מחשבות, ריחוף, מוסחות, דחיינות, קושי להתמיד בביצוע פעולה, קפיצה בין משימות וקושי לסיימן, פיזור דעת, אי סדר, קושי בהתנהלות היומיום, בתכנון ועמידה בלוחות זמנים, איחורים והפרעה בזיכרון לטווח קצר.

היפראקטיביות מתבטאת למשל בתזזיתיות, צורך למשש חפצים ללא הפסק, אי שקט, דיבור עודף, מהיר ואסוציאטיבי, קטיעת דברי אחרים וקושי לנהל שיחה.

אימפולסיביות מתבטאת למשל בהחלטות ופעולות נחפזות, רצון לתגמול מיידי ואי דחיית סיפוקים.

התסמינים מופיעים בילדות (לעיתים כבר בגילי 3-6), וחלק ניכר מהילדים ממשיכים לסבול מהם גם בגיל ההתבגרות ובבגרות. ילדים רבים עם ADHD מתקשים בלימודים והישגיהם בתחומים שונים, כגון קריאה, נמצאו נמוכים משמעותית מהישגיהם של ילדים ללא ההפרעה. בנוסף, הם מתקשים ליצור קשרים חברתיים תקינים וחווים תסכולים ואכזבות, דאגה, לחץ, התפרצויות תסכול וכעס.

איך אדע אם הילד שלי סובל מהפרעת קשב וריכוז?

בישראל מורשים לאבחן את ההפרעה מומחה בנוירולוגית ילדים והתפתחות הילד, מומחה בפסיכיאטריה של ילדים ונוער, רופא ילדים עם ניסיון של שלוש שנים לפחות בהתפתחות הילד, רופא ילדים/משפחה מומחה שעבר התמחות ורכש ניסיון בתחום ADHD, ומומחה בנוירולוגיה או פסיכיאטריה של המבוגר.

לרוב האבחון נעשה עם הכניסה לבית הספר. הוא מתבסס על מידע מצוות החינוך וההורים, התרשמות קלינית כללית מהילד, היסטוריה מפורטת, שלילת סיבות אחרות לתסמינים, הערכה על פי הקריטריונים של ה-DSM, שאלוני אבחון שההורים והמורים ממלאים, ואם יש צורך – כלים נוספים, כגון מבחנים ממוחשבים/פסיכולוגיים והערכה קוגניטיבית.

יש דרך לעזור לו?

התרופות המעוררות (סטימולנטים) הן הבחירה הראשונה לטיפול תרופתי ב-ADHD. אצל כ-70% מהילדים הן משפרות את התפקוד והיכולות הקוגניטיביות ומגבירות קשב וזיכרון. אולם הן לא פותרות לחלוטין את הבעיה ההתנהגותית, החברתית והלימודית אצל רוב הילדים. לכן חשוב לשים דגש גם על הקשר בין הילד, ההורים ומערכת בית הספר ולבצע התאמות בסביבת הלימוד. חשוב שהילד יקבל טיפול כוללני תומך – למשל התנהגותי, פסיכולוגי, חינוכי ומשפחתי – שיטפל בהפרעות ההתנהגות, יקדם למידה וישפר הסתגלות והערכה חברתיות.

מוגש מטעם חברת טבע.

לקו המידע של חברת טבע בנושא הפרעות קשב עם הרצאות מקצועיות מפי מומחים 9237*

טבע הפרעות קשב וריכוז

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!