י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

דואגים לישראל • כך מתנהל הדיון האמריקאי על תקיפה

העלאת ביטחון ישראל משרתת את המצדדים בתקיפה בסוריה, אך גם את המתנגדים • "יהיה רע אם יכניסו לאמריקאי הממוצע לראש ששוב הולכים להילחם עבור ישראל"

  • כ"ז אלול התשע"ג
משתמשים בישראל כטיעון לתקיפה
משתמשים בישראל כטיעון לתקיפה



ממשל אובמה החל להפעיל אמצעי מוכר ובדוק במאמציו לשכנע מחוקקים בשני בתי הקונגרס, משתי המפלגות, לאשר פעולת עונשין קצובה בזמן נגד משטר אסד בסוריה: צרכי הביטחון של ישראל. כך על פי האתר "פוליטיקו".

תמצית המסר של הממשל למחוקקים: הצביעו בעד פעולה בסוריה, היא תסייע להגן על ישראל. אויביה, לרבות איראן וארגון הטרור חיזבאללה, ישאבו עידוד אם הקונגרס לא יאשר את המבצע.
הטקטיקה הזו גורמת אי-נוחות לגורמים ישראליים. הם מדגישים, שישראל חייבת להישאר מחוץ לזירת המאבק על הפעולה שניטש עתה על גבעת הקפיטול. אבל, בשלב זה לפחות, בכירי הממשל מוסיפים להניף את דגל ישראל כדי לגייס תמיכתם של ידידיה בקונגרס בפעולה בסוריה.

הבית הלבן יזדקק לכל קול בהצבעות על הפעולה בשני בתי הקונגרס, ופקידי ממשל בכירים לא הותירו מקום לספק שהם ידגישו את הזווית הישראלית בשיחות פרטיות עם מחוקקים. גבעת הקפיטול מלאה בתומכים חזקים של ישראל שיבינו את הטיעון הזה, אמר אחד הבכירים ל"פוליטיקו".

"ישיבה בחיבוק ידיים עלולה לפגוע באנשים שלנו"

אובמה דיבר בסוף השבוע פעמיים על האיום שיהיה נשקף לישראל אם ארה"ב לא תגיב על השימוש שעשה משטר אסד בנשק כימי. "(מצב כזה) יסכן את ידידינו ושותפינו לאורך גבולותיה של סוריה, לרבות ישראל, ירדן, טורקיה, לבנון ועיראק", אמר הנשיא בשבת בנאום בגן הוורדים בבית הלבן, שבו הודיע על החלטתו לבקש מהקונגרס אישור לפעולה. "(ישיבה בחיבוק ידיים) עלולה להוביל לשימוש גובר בנשק כימי או לזליגתו לארגוני טרור, שיוכלו לפגוע באנשים שלנו".

ושר החוץ, ג'ון קרי, התייחס לישראל פעמים רבות במהלך ראיונות שהעניק אתמול (א') לחמש רשתות הטלוויזיה הגדולות. כך, למשל, בראיון לפוקס הוא אמר, ש"אי אפשר להעלות על הדעת מצב שבו הקונגרס יפנה את גבו לישראל, לירדן, לטורקיה, לבעלות הברית שלנו באזור, לאזרחים סוריים חפים מפשע... אינני יכול להעלות על הדעת שהקונגרס יחמוק מהאחרית שמוטלת עליו...".

אבל, דאגה לביטחון ישראל יכולה לשמש נימוק גם בידי אלה שמתנגדים לפעולה אמריקאית בסוריה. מקורות בקונגרס אמרו לאתר, כי הסיכוי שאיראן וחיזבאללה יגיבו בפעולות גמול נגד ישראל, בעקבות פעולה נגד משטר אסד, הוא ממשי דיו כדי לחזק את טיעוני המתנגדים לפעולה.

"תמצא אנשים שיאמרו בדיוק את ההיפך מאובמה (בסוגיית ביטחון ישראל)", אמר ציר בית-הנבחרים
דווין נונס, רפובליקאי מקליפורניה וחבר בוועדת המודיעין של בית-הנבחרים, שרואה עצמו בעל ברית של ישראל. לדבריו, דגש על ישראל "עלול להשיג ההיפך מהתוצאה שלה מקווים אמשי הממשל".
הסנטור הרפובליקאי רנד פול, שנמנה עם "מסיבת התה" ומחזיק בהשקפות בדלניות, כמו חבריו לתנועה, העלה שאלות דומות זמן קצר לאחר ראיונות קרי ברשתות הטלוויזיה אתמול. "הייתי שואל את קרי האם לדעתו יש סיכוי גדול יותר או קטן יותר שישראל תשמש מטרה להתקפה, או שיגדל מספר הפליטים (הסוריים) בירדן (בעקבות התקפה אמריקנית חד-צדדית בסוריה)", אמר פול בתכנית פגוש את העיתונות ב-NBC.

על רקע זה, יש ענייין רב בהתנהלותם של ישראל ושל השדולה הפרו-ישראלית בוושיגנטון, אייפ"ק. כפי שמציין היום (ב') "ניו יורק טיימס", חל שינוי חד במדיניותה של ישראל בסוגיה הסורית. מאז שצצו הדיווחים הראשונים על ההתקפה הכימית בדמשק, ב-21 באוגוסט, קראו מנהיגים ישראליים לארה"ב להגיב על המעשה, הן בגלל שיקולים מוסריים והן בגלל הנימוק שתגובה אמריקאית בסוריה תשמש גם כאזהרה לאיראן.

אך מאז שאובמה הודיע אתמול על כוונתו לדחות פעולה צבאית בסוריה עד לאחר קבלת אישור מהקונגרס, גיבש ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר חדש: לא לעשות דבר. לישראל יש כמובן עניין רב בפעולה נגד סוריה, לא רק בגלל איום אסד אלא גם בגלל חשש מירידה בהשפעתה האזורית של ארה"ב. ובכל זאת, מציין ה"טיימס", אין שום סימן לכך, שישראל מנסה להשפיע על תוצאות השיח בין הממשל לקונגרס בסוגיית הפעולה בסוריה. מומחים ישראליים רבים ביחסי ישראל-ארה"ב אומרים שמסוכן מדי לעשות זאת.

"תהיה זו שגיאה להדגיש יותר מדי את האינטרס הישראלי", אמר לעיתון ד"ר איתמר רבינוביץ, לשעבר שגריר ישראל בוושינגטון. "זה יהיה רע לשראל אם האמריקאי הממוצע יכניס לו לראש, ששוב שולחים את הבחורים להילחם למען ישראל. הם צריכים לצאת להילחם למען אמריקה".

סלי מרידור, אף הוא שגריר לשעבר בארה"ב, אמר שישראל צריכה לחלוק עם ארה"ב הערכות, אך לא לתת לה עצות, במיוחד אם הדיון הציבורי בארה"ב יחל לשאת אופי מפלגתי וישמש סלע מחלוקת בין דמוקרטים לרפובליקנים, כפי שקרה לעיתים קרובות בממשלו של ג'ורג' וו. בוש. "למדינה קטנה כישראל, תמיכה דו-מפלגתית היא נכס אסטרטגי", הוא אמר.

כאמור, כמה מהמתנגדים לפעולה בסוריה מזהירים שפעולה כזו תניע את אויבי ישראל, כחיזבאללה, להמטיר טילים על ת"א, כפי שאירע במלחמת המפרץ הראשונה. בתגובה על כך אמר השגריר הנוכחי בוושינגטון, מייקל אורן: "איש אינו יכול לטעון, או להניח, שבגלל ישראל אמריקה אינה צריכה לפעול. הנטייה הכללית (בישראל) היא לא להיות מעורבים בהצבעה הזו (בקונגרס)".

וגורם ממשלתי בכיר, שביקש לא לנקוב בשמו, אמר: "דבר אחד כבר ברור; ישראל לא תצא נקיה בכל מקרה. אם היא תשב על הגדר ולא תאמר דבר, תתפרש התנהגותה כביקורת מתריסה על אובמה. ואם לא נשב על הגדר, ונשמיע קול, זה ייראה כהתערבות (בענייניה הפנימיים של ארה"ב)".
אובמה תקיפה סוריה ישראל התנגדות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד