כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הקצב מדמשק

עשר שנים לאחר הטבח: המשטר הסורי רצח מאות מדלת לדלת

חקירת מעשי רציחות של כוחותיו של בשאר אל-אסד עשויה לסייע במתן צדק ל-700 הקורבנות. עברו מדלת לדלת והרגו ועצרו גברים, נשים וילדים ושלפו אנשים מבועתים ממרתפים. משטרו של אסד תיאר זאת כפעולת סיכול טרור  

עשר שנים לאחר הטבח: המשטר הסורי רצח מאות מדלת לדלת
הרס בסוריה: אילוסטרציה צילום: Pixabay

במפגן אלימות נוראי שהפעילו כוחות ממשלת סוריה נגד אזרחים בעיירה דרעא לפני 10, שנים נחשפו בחקירה המפורטת הראשונה של הטבח. לפחות 700 בני אדם נהרגו כאשר כוחות נאמנים לנשיא בשאר אל-אסד הסתערו על העיירה בין ה-24 ל-26 באוגוסט 2012. כוחות עברו מדלת לדלת והרגו ועצרו גברים, נשים וילדים. ושלפו אנשים מבועתים ממרתפים.

לציון יום השנה ה-10 לזוועה, צוות חוקרים מסוריה, או ממוצא סורי, בגיבוי קבוצת ההסברה של הקונסורציום הסורי הבריטי (SBC), איתר ניצולים ועדים הפזורים ברחבי העולם כדי לראיין ולנתח את עדויותיהם. חלק משמות החוקרים שונו מסיבות ביטחוניות. הצוות מקווה שהממצאים שפורסמו ביום חמישי ישמשו את גופי האו"ם ומוסדות משפטיים אחרים כדי להעמיד לדין חלק מהאחראים.

"דו"ח זה מתעד את הזוועות שבוצעו בדרעא בהתבסס על עדויות של עדים וקורבנות, ובכך מנציח את הזכרון ושומר על תיעוד לדורות הבאים", נכתב בדו"ח. כוחות עברו מדלת לדלת והרגו ועצרו גברים, נשים וילדים. ושלפו אנשים מבועתים ממרתפים.

"זה גם מראה שלמרות שחלפו 10 שנים ואיסוף ראיות משמעותיות, הצדק ממשיך לחמוק מתושבי דרעא. למרות אכזבתם מהמערכת הבינלאומית, עדים סיפקו את עדותם, וספרו על הפשעים הנתעבים שבוצעו בדרעא על ידי ממשלת רוסיה, בהתבסס על סיפורם, האמת שלהם לא רק ראויה לתיעוד, אלא עשויה יום אחד לסייע בהבאת צדק ואחריות".

באותה תקופה, האירועים בדרעא, אחריו קילומטרים ספורים מדמשק, ונחשבו לטבח חמור ביותר של מלחמת האזרחים. משטרו של אסד תיאר זאת כפעולת סיכול טרור. מבחינה בינלאומית, זה כמעט ולא מתועד, מלבד אזכור קצר בדו"ח רחב יותר של האו"ם על סוריה ב-2013, שהכיר בכוחות הממשלה שביצעו פשעי מלחמה ואמר כי נדרשת חקירה נוספת.

"בחרנו לחקור את הטבח הזה כי זה היה תחילת ההתפרקות של דרעא", אמרה יסמין נחלאווי, מומחית למשפט בינלאומי ומניעת זוועות. "הצבא עסק בעבר בהתכתשויות, נכנס לעיר וירה במפגינים. אבל זה היה האירוע הגדול הראשון שהוביל לספירלה של תקיפות ממוקדות נגד תושבי העיר, מעשי טבח נוספים, מצור והפצצות".

החוקרת יפה עומר, שמעה את ההפצצות מביתה במרכז דמשק, אמרה: "אם תאפשרו לפשעים האלה לקרות בסוריה זה יהפוך לנורמה, וזה יקרה במקומות אחרים. הסורים שעושים זאת סוללים את הדרך לעוד קורבנות במדינות אחרות באותם כלים".

בימים שקדמו לטבח, עדים, שרבים מהם התראיינו על אירועים בפעם הראשונה, אמרו שממשלת אסד ובעלות בריתה הפגיזו ללא הבחנה שכונות ברחבי דרעא, והרגו ופצעו אזרחים.

ה'גארדיאן' דיווח כי החוקרים הצליחו לזהות כוחות ממשלה ומיליציות איראניות וחיזבאללה המעורבות בהתקפות, וזיהו את הסמלים והנשק שלהם. הצוות גם זיהה כמה אנשים אחראים באופן ישיר. החקירה מפרטת גם כיצד הטבח ותוצאותיו היו מטרה לדיסאינפורמציה, כולל ראיות לכך שכתבי טלוויזיה ראיינו אזרחים שהיו פצועים כדי לחזק את הנרטיב של המדינה לפיו כוחות המורדים אחראים להרג.

במשפט שנערך לאחרונה בגרמניה הורשע קצין סורי לשעבר בפשעים נגד האנושות , אך ניסיונות להביא את סוריה לבית הדין הפלילי הבינלאומי על ידי מועצת הביטחון של האו"ם נחסמו על ידי רוסיה וסין.

סוריה בשאר אל אסד טבח בסוריה מלחמת אזרחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד