ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
נקמה על המלחמה

מוחקת כל זכר: הצעד של לטביה נגד רוסיה • צפו

הפרלמנט הלטבי הצביע בעד להרוס את אנדרטת ריגה לניצחונו של הצבא האדום על גרמניה הנאצית. הלטביים כועסים על פוטין ומפרקים אנדרטאות לזכר חיילים רוסים ממלחמת העולם השנייה. "רעיונות לאומניים מסוכנים"

מוחקת כל זכר: הצעד של לטביה נגד רוסיה • צפו
האנדרטה לפני שהוסרה צילום: צילום מסך

אנדרטה מרכזית לניצחון הצבא האדום על גרמניה הנאצית, הוסר בבירת לטביה ביום חמישי, האנדרטה שהוסרה היא המשך של סדרה של אנדרטאות סובייטיות שהופלו בלטביה לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה.

כלי תקשורת לטביים שידרו את האירוע בשידור חי כשצופים רבים עומדים בצד, חלקם עם דגלי לטביה כרוכים סביב כתפיהם, הריעו ומחאו כפיים. האנדרטה נבנתה בשנת 1985, בעוד לטביה הייתה עדיין חלק מברית המועצות. זה היה נושא למחלוקת מאז לטביה חזרה לעצמאות ב-1991 ובסופו של דבר הפכה לחברה בנאט"ו ובאיחוד האירופי.

שר החוץ של לטביה אמר בעת הסרת האנדרטה, כי לטביה "סוגרת עוד עמוד כואב בהיסטוריה ומחפשת עתיד טוב יותר".

בשבוע שעבר הסירה אסטוניה אנדרטה סובייטית ממלחמת העולם השנייה בקרבת עיר בגבול רוסיה כחלק ממאמץ רחב יותר לפרק סמלים מתקופת ברית המועצות.

גיא סנדל, יו"ר ארגון 'חזית האנטי נאצית הישראלית' שלח מכתב לשגריר לטביה בישראל, אייברס גרוזה וקבל על הרס האנדרטאות בריגה. "נודע לנו שממשלת לטביה החליטה על צעד מדאיג של הרס האנדרטאות שהוקמו שם לזכר החיילים הרוסים שלחמו במלחמת העולם השנייה כנגד הנאצים. אנחנו, חזית האנטי נאצית הישראלית, רואים בכך גושפנקה חיובית לתופעות של תחייה מחדש של רעיונות לאומניים מסוכנים שגובלים באידיאולוגיה שכולנו קיוונו שעברה מן העולם לפני 80 שנה".

עוד נאמר, "אנחנו מתכבדים להזכיר לכבוד השגריר שהעם היהודי איבד בלטביה עשרות אלפים שהושמדו על ידי האייזנצגרופן הגרמניים בשיתוף מקומי הדוק. אנחנו כיהודים הגרים בארץ ישראל, מולדתינו ההיסטורית, רואים במעשה הזה השחתת זיכרון של אלה שלחמו כנגד הצורר הנאצי".

לסיום הוא כותב "אנחנו מבקשים באמצעותך, כבוד השגריר בישראל, למחות על המעשים הללו".

אנדרטה מלחמת אוקראינה רוסיה לטביה חיילים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד