ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
פרויקט מיוחד

עולם התורה פותח את זמן אלול תשפ"ב: כל החידושים והשינויים

חוזרים לשטייגען: בחברון מרחיבים בית מדרש, בתפרח ממקמים פנימייה דרך קו המידע, הכולל החדש של המשגיח, הישיבה שרכשה 'נגנים' מיוחדים, מי ימלא את המקום ב'פורת יוסף'?, מי המשגיח הספרדי שנהפך לאדמו"ר, ומה קורה בעולם התורה החסידי | כל החידושים והשינויים

עולם התורה פותח את זמן אלול תשפ"ב: כל החידושים והשינויים
בחורי ישיבות ואברכים צילום: שוקי לרר

מחר, יום ראשון הקרוב זה יקרה. שוב נבחין בעין אוהבת באותם אלפי בני ישיבות העומדים בהמוניהם בתחנות האוטובוסים, גוררים בידיהם את המזוודות העמוסות בדרכם אל מחוז חפצם - הוא היכל הישיבה הקדושה. לחלקם פנים שסימני השיזוף מהטיולים וממסעות ימי בין הזמנים עדיין ניכרים עליהן, אך לצד זאת אפופות כל הפנים גם בהבעת רצינות ושמחה עם החל חודש אלול. זוהי גלות מתוך שמחה ובהתרגשות למקום תורה, ממנו ישובו רובם רק במוצאי יום הכיפורים. עד אז ישקיעו את כוחם ומרצם בעמל התורה והיראה.

ההתרגשות הרבה ניכרת בעיקר בקרב אלפי העולים לשיעור א' בישיבה גדולה, זה להם עתה הימים הראשונים בכור ההיתוך של בן הישיבה, הישיבה הגדולה שתעצב את דמותם ואישיותם לימי חייהם. ניכר היטב שהם מגיעים חדורי שאיפות רבות וכוח רצון עז לעלות ולהצליח. ההורים מצידם אף הם אינם חוסכים, ומוזילים מהונם לצייד אותם בבגדים מכובדים, מצעים חדשים וכל מה שיש ביכולתם, כדי לתת לבניהם את התחושה הטובה ביותר לקראת הזמן החדש.

אלול הוא הזמן הקצר ביותר בשנה אך הזמן החזק ביותר מבחינת 'שטייגען', למרות המצב הכללי הקשה, גזירות הממשלה, ועליית המחירים בחד פעמי, שתיה מתוקה ותחבורה ציבורית, למרות הכל עולם התורה פורח ומשגשג.

לכבוד ערב זמן אלול תשפ"ב, 'בחדרי חרדים' מגיש סיקור מיוחד מהחידושים השונים והמעניינים בהיכלי התורה והישיבות. המסכתות הנלמדות בהיכלי הישיבות הם מסכת קידושין בסבב של ישיבת פוניבז', ובסבב של ישיבת חברון ילמדו מסכת כתובות.

מי ימשיך את חכם שלום ב'פורת יוסף'?

עולם התורה פותח את זמן אלול עדיין תחת תחושת האבל הכבד עם הסתלקותו של מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן זצ"ל, ראש ישיבת 'פורת יוסף' ונשיא מועצת חכמי התורה, במסע הלוויה מונה כזכור, בנו הגאון רבי שמעון כהן, ראש ישיבת 'תורת יעקב' בבת ים, שימסור שיעורים בישיבת 'פורת יוסף' במקום אביו, ל'בחדרי חרדים' נודע כי מי שאמור בעצם היה להתמנות לראש הישיבה הוא הבן הגאון רבי אפרים כהן, מראשי ישיבת יקירי ירושלים ששרוי בחולשה גדולה מאז התאונה הקשה שעבר לפני מספר חודשים, ממנה ניצל בניסי ניסים, בעז"ה כשיחזור לאיתנו כבתחילה ימונה לראש הישיבה.

מי שימסור את שיעור הפתיחה וכן ישב על מקומו בישיבה יהיה הגאון רבי שמואל בצלאל ראש ישיבת 'פורת יוסף' שעד היום כיהן כאחד מראשי הישיבה, מעתה יהיה בתואר 'ראש הישיבה' ואף למעשה בשיעורים כלליים ושאר הנהגת הישיבה. 

הישיבה הגדולה התחילה את הזמן מוקדם

בישיבת מיר בשכונת בית ישראל בירושלים – הישיבה הגדולה בעולם כבר התחילו את זמן אלול ביום חמישי עקב האסונות הקשים שאירעו בבין הזמנים,

במודעה שנתלתה בבתי המדרשות של הישיבה בירושלים תחת הכותרת "הודעה חשובה לבני הישיבה הק'", נאמר כי "עקב האסונות הקשים שאירעו בשבועות האחרונים רח"ל, אין לנו אלא להתחזק בתפילה ובעמלה של תורה, ועל כן לבקשת מונרו ראש הישיבה שליט"א לאחר התייעצות עם גדולי ישראל שליט"א נקראים בני הישיבה הי"ו להקדים ככל האפשר את סדרי חודש אלול ליום חמישי הקרוב כ"ח מנחם אב ערב ראש חודש אלול מוקדם".

מדובר לכאורה בתקדים בעולם הישיבות שבו מתחילים את זמן אלול מוקדם מהצפוי והיא הישיבה הגדולה בעולם ישיבת מיר בירושלים על כל בתי המדרשות שבה ואלפי התלמידים.

ישיבת מיר חוותה ל"ע גם חלק באסונות הקשים, שכן משפחת גלושטיין, האם שושנה רייזל ע"ה, הבנות חיה שרה בת ה-7 וחנה בת השנתיים, שנהרגו בתאונת האוטובוס בשמגר, הם נכדות וכלת משפחת הגאון רבי ישראל גלושטיין מראשי הישיבה.

בישיבת 'מיר ברכפלד' מאז קום הישיבה, לראשונה הישיבה תעבור את רף 700 הבחורים בזמן אלול, מפאת חוסר מקום בני שיעור א' החדשים ילונו חמישה בחורים בחדר אחד. במקביל יחלו באלול את הבנייה של החדרים החדשים בחלק המזרחי של הישיבה.

הכולל החדש של המשגיח בבית מדרשו

דרמה בעולם הכוללים עם תחילת זמן אלול, בימים אלו מייסד המשגיח רבי דן סגל כולל חדש בבית מדרשו בשכונת גבעת משה בירושלים. ל'בחדרי חרדים' נודע כי לפני כשבועיים התאספו מספר תלמידים מצומצם מבחירי עולם הישיבות בחדרו של המשגיח להכרזה על ייסוד הכולל ושתיית לחיים, המשגיח נשא דברי חיזוק ושוחח עם התלמידים על סדרי הכולל והסוגיות שילמדו. המשגיח אמר כי הכולל יפתח את שעריו בזמן חורף הקרוב לראשונה.

לאחר דברי המשגיח נשא דברים הגאון רבי עוזיאל לייבוביץ, ראש כולל "ברכת שמואל" ועורר את האברכים על הזכות ומנגד על האחריות לשבת וללמוד בכולל של גדול הדור המשגיח.

חברון: בית המדרש הורחב עם עוד 180 מקומות

ישיבת חברון בגבעת מרדכי, שם למעלה מ-260 בחורים עולים לוועד א' הרחיבו את בית המדרש עקב צפיפות אוכלוסין, ל'בחדרי חרדים' נודע כי שברו את הקשתות ברחבה והמבואה התווספה להיכל הישיבה עם עוד 180 מקומות שיקלו על העומס הכבד בישיבה. בחברון כמו בחברון לא ברור מה יעלה בסוגיית הפלאפון הכתום החצי טאצ' שהוכשר בשביל הישיבה עם נגן ועוד פונקציות, כך או כך בישיבה מדברים כי יכול להיות ושיעור א' הקרוב יתחלק לשלוש ולא לשניים כמו עד היום, ויתכן כי יהיה ר"מ שלישי לבני שיעור א'. ההחלטה תתקבל ככל הנראה רק ברגע האחרון כי שאלת השאלות היא מי ימונה הרב בר חיים או הרב רלב"ג.

פוניבז': הגיעו למספר שיא בשיעור א'

בישיבת פוניבז' ספינת הדגל של עולם התורה הליטאי שברו מספר שיא וקיבלו לשיעור א' 350 בחורים, כך ששיעור א' החדש יתחלק לשלושה שיעורים, האחד ימסור שיעור יומי ראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, השני חתנו הגאון רבי דוד לוי, והשלישי הגאון רבי שמואל דוד מלר, כשלבני שיעור ב' ימסרו הגאון רבי חיים פרץ ברמן והגאון רבי דוד מילר, לבני שיעור ג' - ראש הישיבה הגרב"ד פוברסקי שמסר עד היום לשיעור ב'. כמו כן נבנתה גלריה חדשה ושניה בהיכל הישיבה באוהל קדושים.

בישיבה גם נערכו שיפוצים בבין הזמנים והוסיפו 100 מקומות ישיבה בהיכל הגרח"ש מתחת לאוהל קדושים לבני שיעור א' שלומדים סדר א' וב' בהיכל הגרח"ש וסדר ג' בהיכל הישיבה.

תפרח: שיבוץ חדרים דרך קו המידע

בישיבת תושיה במושב תפרח, שם הישיבה תמנה בלעה"ר בזמן אלול 950 בחורים, יחלו בבניין שביעי לפנימייה הנקרא בניין ז' עקב ריבוי התלמידים, בישיבה גם יחליפו לראשונה חלק מספסלי בית המדרש העתיקים והישנים הנמצאים עוד מקום הישיבה, כמו כן השנה לראשונה התבשרו הבחורים על סידור החדרים דרך קו המידע של הישיבה. כל בחור יתקשר במוצאי שבת לקו המידע של הישיבה (בישיבה אסור פלאפונים) ומקיש את המספר זהות שלו ואז הוא שומע באיזה חדר הוא ישובץ.  

בישיבת 'בית מתתיהו' שם נמצאים בתנופת בנייה יתחילו את הזמן ביום ראשון בשיעור פתיחה של ראש הישיבה הגאון רבי ברוך ויסבקר, חבר מועצת גדולי התורה, לאחר מכן ייערך מעמד הנחת אבן הפינה ו'לחיים' לרגל יציקת היסודות של 50 משאיות בטון לבניין החדש של הישיבה וחדר האוכל. בנוסף יתמנה בישיבה איש צוות חדש לישיבה הרב דוד גריינמן. הישיבה קיבלה לשיעור א' בשנה הבאה 122 בחורים. 

בישיבת 'עטרת שלמה' בקרית הישיבה בראשון לציון שינויים נרחבים בצוות הישיבה, הגאון רבי יהודה ברמן (נכד הגרב"ד, ובן הגרח"פ) מונה לר"מ שיעור ג' לצד הגאון רבי שמעון סורוצקין, ראש הישיבה הגאון רבי חיים מרדכי אוזבנד ימסור שיעור לבני שיעור ב', כמו כן הגאון הרב רובינשטיין ששימש כראש קיבוץ ישמש כר"מ שיעור ב' והרב חסידה יעלה משיעור א' לקיבוץ. 

סלבודקה: שיפוץ הפנימייה ושיעור א' הגדול בהסיטוריה

בישיבת סלבודקה בגבעת הישיבה בבני ברק נערכים לקבלת שיעור א' הגדול ביותר בתולדות הישיבה שימנה 100 תלמידים, כמו כן בישיבה נערך שיפוץ לפנימיית "הרבנית" שנשרפה במהלך שנה שעברה, הישיבה גם מתחילה את זמן אלול בצל ההיערכות המוגברת לקראת כנס הבוגרים ההיסטורי שיתקיים מיד לאחר סוכות. בהוראת מרנן ראשי הישיבה נאסר על הבחורים להתעסק בהכנות לאירוע, וכל האירוע מופק על ידי חברה חיצונית כדי שלא לגרום לביטול תורה.

אור ישראל: ראש קיבוץ חדש בישיבה 

בישיבת 'אור ישראל' בפתח תקווה מונה הגאון רבי עקיבא מדלוב לראש קיבוץ בישיבה, הרב מדלוב ראש כולל עטרת יצחק בירושלים, מיסודו של הגאון המופלא רבי משה שפירא זצ"ל, נודע בשערים בשיעוריו הנפלאים בסוגיות הש"ס וחיבר את הספר 'עטרת המועדים'. כזכור, בסוף זמן קיץ מסר ראש הישיבה הגאון רבי יגאל רוזן לראשונה שיעור לשיעור א', וכן חתנו הגאון רבי יהודה הילדסהיימר, בעל 'המהדורה קמא' מסר שיעורים לבני שיעור ג' לאחר שעד היום שימש כמשיב.

קפלן: בניין חדש בעיצובים מיוחדים

אחרי שנים של בניות ועיכובים, בזמן אלול הקרוב יכנסו תלמידי ישיבת 'נתיב הדעת' - 'קפלן' בירושלים למבנה החדש שנבנה מעל לבית המדרש הישן, עלות הבנייה מוערכת בכ-13 מיליון שקלים, וכוללת עיצובים מיוחדים בבית במדרש וארון קודש מיוחד, כיאה לעמלי התורה (מלבד הריהוט שנשאר כפי שהיה מחוסר תקציב) בית מדרש גבוה ומרשים מאד חדר אוכל ופנימיות משודרגות מאלול הקרוב בעז"ה.

בישיבת 'נתיבות חכמה' וולפסון יעברו לבית מדרש החדש שנחנך בסוף הקיץ במעמד הכנסת ספר תורה, בית מדרש החדש מכיל 1200 מקומות ישיבה. בישיבה נמצאים גם באבל על פטירתו הטראגית של בן הישיבה הבחור החשוב מרדכי שלזינגר ז"ל שטבע בכנרת. בישיבה מונחים כמה אופציות של מינוי משגיח קטן חדש בנוסף למשגיח הקיים.

בישיבת 'היכל יצחק' - לנדא שם שמו דגש על קבלת בנים של אברכים דווקא הרחיבו את הפנימייה השנה.

בישיבת 'קול תורה' בשכונת בית וגן בירושלים מונה הגאון רבי רפאל וולפין לראש קיבוץ, לצד הרחבת הפנימייה.

בישיבת 'נחלת הלוויים' בחיפה אחרי שהגדילו את כמות הבחורים לישיבה, הישיבה נמצאת בתנופת בנייה להרחבת הפנימיות החדר אוכל ובית המדרש. 

בישיבת 'עטרת ישראל' בקרית הישיבה במודיעין עילית כמה חידושים, ראש הישיבה הגאון רבי ברוך מרדכי אזרחי צפוי למסור שיעור לוועד א' החדש שנכנס לישיבה. בישיבה נפתח גם כולל חדש בראשות הרב רקובסקי חתן של הגרב"צ אזרחי, מדובר בכולל חדש לראשונה בהיכל הישיבה עם 40 אברכים מובחרים. בישיבה גם הרחיבו ובנו חדר שיעורים חדש עקב חוסר במקום לצד הרחבה ושיפוץ חדר האוכל. 

בית מדרש עליון: נגנים חדשים ומיוחדים

בישיבת 'בית מדרש עליון' בבני ברק, שם יש איסור להחזיק נגנים ובוודאי שלא מכשירי פלאפון כשרים עקב הוראתו הוותיקה של נשיא הישיבה מרן רבי מיכל יהודה ליפקוביץ זצ"ל, באחרונה שהחלה פריצה בעניין הפלאפונים הוחלט בהנהלת הישיבה לפני שנה להכשיר מכשירים כשרים לבחורים אותם יוכלו להחזיק רק בני ועד שישי בזמן קיץ הנמצאים בפרק השידוכים ורק בחדרי הפנימייה.

כעת, מזמן אלול, חידוש עצום בעולם הישיבות, הישיבה רכשה מאות 'נגנים' רגילים שלא מתחברים לאף מחשב ומתחברים רק למחשב מיוחד של הישיבה (סוג של עמדה של קול הלשון) הישיבה תמלא את התוכן שהבחור יבקש בהם שיעורים ויש אף אפשרות לשירים חסידיים. מדובר בנגן שנראה רגיל לחלוטין.

מטעם הישיבה נשלח בימים האחרונים 'צינתוק' לטלפונים בביתם של בני הישיבה על ידי המשגיח הרב הגאון רבי יוסף שלמה קורלנסקי שבישר לציבור כי הנגן החדש מוכן ויהיה אפשר לרוכשו בסך 130 שקל בסבסוד מיוחד במשרדי הישיבה. כל בחור שיתחתן יוכל להחזיר את הנגן ולקבל את כספו בחזרה.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בישיבות נוספות צפויים להעתיק את מודל 'בית מדרש עליון' בקרוב.

בישיבת 'תורת זאב' (סולובייצ'יק) בבית שמש מתחילים את זמן אלול כאשר לצוות הישיבה מצטרפים מינויים חדשים בגזרת המשגיחים, הרב שמואל לויכטר שכיהן עד עתה כמשגיח בישיבת עטרת ישראל יצורף לישיבה, כמו כן הרב יוסף וידר מפסגת זאב אשר שמו נודע בעולם הישיבות בתחום החינוך. אלול נפתח בסימן היכר חזק של שיעור א' חדש ואיכותי מאוד כאשר השנה הודגש איכות השיעור עם בחורים בני עליה מישיבות הדגל הטובות, כמו כן השנה ראש הישיבה הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק הוסיף לצוות הבוחנים אנשי צוות חדשים.

מגדל עוז: הישיבה בגבעת זאב יוצאת לדרך

בעולם התורה מציינים השנה את פתיחת זמן אלול כאירוע מכונן של פתיחת הזמן הראשון בישיבת "מגדל עוז" בראשות ראש הישיבה הגאון רבי יחזקאל אתרוג לאחר שכל גדולי ישראל זקני הדור התאספו יחד והורו על מעמד פתיחת הישיבה והרישום הצליח מעל למשוער ואף עורר הדים רבים בעולם התורה.

בימים אלו ממש הסתיימו העבודות בקרית הישיבה בגבעת זאב ובראש חודש נכנסים לשיעור א' 64 תלמידים מופלגים בני עלייה כאשר יחד עם בני הקיבוץ אשר הגיעו מטובי עולם הישיבות, והכולל החדש אשר נפתח בהיכל הישיבה, בית המדרש ימנה כ-150 לומדים בני עלייה אשר יהוו את דור המייסדים של הישיבה.

בנוסף, רשת הכוללים "מגדל עוז" מתרחבת השנה ופותחת את הכולל ה12 במספר ברחבי הארץ כאשר כל הסניפים יחדיו מונים כיום מעל 700 אברכים בלי עין הרע. בסניף הגדול במודיעין עילית נפתח כולל הלכה מיוחד לבני 40 ומעלה עם משכורת כפולה וסיוע בנישואי הילדים.

ברכת שמואל: 130 אברכים מופלגים ממובחרי עולם הישיבות

בממלכת התורה "ברכת שמואל" בארה"ק, בראשות הגאון רבי עוזיאל ליבוביץ, רושמים עם תחילת זמן האלול התרחבות משמעותית עם כ-130 אברכים מופלגים ממובחרי עולם הישיבות לאחר שנה מאז נוסד מתיבתא "ברכת שמואל" בירושלים בחודש אלול הקודם ע"ש מרן רבי ברוך בער ליבוביץ זצ"ל בעל ה'ברכת שמואל'.

ראש הכולל הוא הגאון רבי עוזיאל ליבוביץ המוסר מידי שבוע שיעור כללי וחבורות, לצידו מכהנים כמשיבים בסדר ב' הרבנים הגאונים רבי אוריאל פריד ורבי דוד אברומוביץ, החל מזמן אלול יכהן בנוסף בסדר ב' הרב הגאון רבי פנחס זליבנסקי. המשגיח הגאון הצדיק רבי דן סגל מוסר מידי יום חמישי באופן קבוע וועד בספרי המוסר ונחשב למנהיגה הרוחני של ממלכת התורה. בנשיאות המקום מכהנים ראש ישיבת חברון הגאון רבי דוד כהן, וראש ישיבת פוניבז' הגאון רבי דוד מילר, אשר מוסרים שיעורים בהיכל המתיבתא תמידים כסדרם.

זמן אלול יחל בבניין הישן כאשר לקראת זמן החורף עתידים להיכנס לבנין החדש, אשר בנייתו הולכת ומסתיימת בימים אלו ועתיד להכיל 420 מקומות לימוד לכלל ציבור האברכים. בהנהלת המוסדות נערכים לקראת מעמד חנוכת הבית ברוב פאר והדר, בראשות גדולי ישראל וכן בהשתתפות תומכי ונגידי עולם התורה פטרוני ממלכת התורה.

בית מאיר: מינויים חדשים וארון קודש חדש

בישיבת 'בית מאיר' בבני ברק שם יש סדרת מינויים חדשים, הגאון רבי שמעון שפירא - גיסו של הגאון רבי גבריאל יוסף לוי - מונה לר"מ בישיבה, כמו כן הגאון רבי יקותיאל פריימן מונה אף הוא לכהן בצוות הישיבה בנוסף לגאון רבי אשר איצצסקו, בישיבה מסיימים את בניית ארון הקודש החדש, לצד בניית קרית הישיבה בבניין החדש והמפואר.

המשגיח עובר מ'דרך חכמה' ל'אור אלחנן'

עם סגירת שיעור א' בישיבת 'דרך חכמה' – סילבר בשכונת הר נוף בירושלים, כפי שדווח ב'בחדרי חרדים', משגיח הישיבה הגאון רבי אהרן וילנר מונה לכהן כמשגיח בישיבת 'אור אלחנן' בירושלים. ישיבת 'דרך חכמה' המכונה בז'רגון הישיבתי 'סילבר' העומדת בראשותם של הגאון רבי אליעזר סילבר והגאון רבי יונתן וילנסקי והיא נמצאת בשכונת הר נוף בירושלים. הישיבה תעבור להיות סוג של ישיבת 'קיבוץ' ובישיבה מקווים כי בשנה הבאה כבר יפתחו בחזרה את שיעור א'.

בישיבת 'אור אלחנן' עצמה מתכננים בשנה הבאה לבנות שתי קומות חדשות לישיבה עקב הצפיפות בישיבה שגוברת, בישיבה ינסו להתגבר על הבעיות המשפטיות עקב עתירה של עמותה קנטרנית לבית המשפט בנושא. 

בישיבה לצעירים 'עטרת שלמה' סורוצקין במודיעין עילית עוברים לבניין החדש בנאות הפסגה לישיבה מצטרפים כמה רמי"ם חדשים כמו כן חולקו עניבות לבחורים בבין הזמנים, במבנה הישן שהוא הכולל הגדול בכניסה לקרית ספר יהיו הקבוצה של הכולל המבוגרים שנמצאים כבר 12 שנה בכולל יהיו בבית מדרש למעלה שם שכנה הישיבה.

בצער רב כמה ישיבות לא ימשיכו, הישיבה של הרב סמפולינסקי במודיעין עילית שם לא הצליח הרישום לשיעור א’ סוגרים את הישיבה, ישיבת חשק שלמה של הגאון רבי איסר זלזניק בבני ברק סוגרת את שעריה לאחר כמה רישומים שלא צלחו.

באר התלמוד: המשגיח שעוזב והישיבה בקרית גת שמתרחבת

בישיבת 'באר התלמוד' ירושלים מציינים לראשונה את זמן אלול הקרוב ללא קיבוץ א' בהיכל הישיבה. הסיבה היא: הקבלה של למעלה מ-120בחורים לשיעור א' גרמה למצוקת מיקום גדולה מה שהביא את ראש הישיבה הגר"ח כהן לחוסר ברירה ולשלוח את בני הקיבוץ הצעירים שמתחילים עתה את שנתם הראשונה בתוך עולם הקיבוץ לישיבה בקרית גת. יצוין, שהישיבה בקרית גת קנתה לעצמה שם של כבוד בשנה אחרונה עם הטיפוס העקבי והתלול וניצבת בשורות הראשונות של הישיבות המצוינות.

יצוין שהמהלך זכה לביקורת רבה מבני הישיבה שחלקם אף עוררו סערה בסוף זמן בהיכל הישיבה אך אט אט עם הזמן שעבר הבחורים החלו להבין שאין במה לנסות להלחם ולהישאר בישיבה כי זו החלטה אסטרטגית. הורי הבחורים שניסו להתערב בנושא גם כן קיבלו תשובה של: או בקרית גת או שהבן שלכם יחפש ישיבה אחרת. מה שהכניס השראה בתוך הישיבה שהשיעור אכן 'עף' בגלל חוסר מקום ולא 'הועבר' כפי שהובהר בתחילה מצוות הישיבה. בקיבוץ מתכננים להתחיל בקרית גת את הזמן הבעל"ט עם כל הכוחות והמרץ ולנסות להכניס בהם את חותמה המיוחד של הישיבה בקרית גת.

בישיבת 'באר התלמוד' בירושלים גם נפרדים מהמשגיח קטן הגאון רבי אליעזר אהרוני שעוזב את הישיבה אחרי כמעט עשרים שנה בתפקידו בישיבה. הרב אהרוני ידוע כמי שמסביבו חסידים רבים והוא ישמש כמעין משפיע ואדמו"ר. תלמידיו הקרובים מספרים שההחלטה התקבלה לפני כשנתיים אך הוא המתין לרגע הנכון. הרב אהרוני היה נחשב כאבן דרך בישיבה בירושלים שכן כלל הבחורים בישיבה ובוגרי הישיבה היו נוהגים להתייעץ איתו לעיתים צפופים ומזדמנים. בחורי הישיבה מסכמים את העזיבה כאבדה גדולה לישיבה בירושלים. כמו כן הרב צדוק ששימש בישיבה בירושלים בעבר ופתח ישיבת 'אהל תורה' בנתיבות יחזור לשמש כר"מ בישיבת 'באר התלמוד' בקרית גת.

בישיבת 'ברית יעקב' ירושלים הידועה כישיבת הדגל בעולם התורה הספרדי ברשותם הגאונים ראשי הישיבות הגר"י ואחיו הגר"ש טולידנו, בנו של ראש הישבה הגאון רב רפאל ברוך טולידנו ימונה לר"מ שיעור א', הר"מ החדש ידוע כלמדן ושקדן עצום במשפחת טולידנו ידוע שרבי רפאל ברוך נחשב לעילוי עצום  העולים במשפחה עוד בבחורתו שלמד בישיבת פוניבז' מספרים חבריו שהיה אחד הלמדנים והחריפים בישיבה

ישיבת 'דברי חיים' בראשות הגר"י ויזמן מעתיקה את מקומה מבני ברק לקמפוס מפואר ורחב ידיים ביישוב באר יעקב. 

בעולם התורה החסידי

ישיבת 'חיי משה' ממשיכה להוביל כישיבה הטובה ביותר כשאליה נכנסים מחר 80 בחורים עם מספר שיא בישיבה, בישיבת טשעבין שגם נחשבת למובילה ניסו לחקות את ישיבת 'מאור עיניים' רחמסטריווקא, הנחשבת בעולם התורה החסידי לחניוקית ביותר ובישיבת טשעבין קיבלו תלמידים יותר חניוקים משנים קודמות לפי הוראת המשגיח הג"ר משה יוסף שניאורסון. 

חסידות ויז'ניץ פתחה בבית שמש ישיבה לצעירים, אשר הינה הסניף השביעי של רשת הישיבות של החסידות בארץ הקודש. מי שעומד בהנהלת הישיבה הוא הרה"ג רבי בנימין שיינברגר והמשגיח הראשי הרה"ג רבי יעקב רודיך. בישיבה התחילו במסכת פסחים. במקביל נערכים שיפוצים נרחבים בישיבה המרכזית הגדולה 'בית ישראל ודמשק אליעזר' (ביוד"א. בז'רגון הויז'ניצאי) בקריה בבני ברק, שם שופצו חלק ממבואות וחדרי הנוחיות לצד שיפוץ באגפים נוספים בהמשך, כמו כן הותקן מערכת לאנרגיה סולארית לחסכון בהוצאות החשמל. 

החידוש המרענן מגיע דווקא בחסידות ברסלב שם כידוע יש קושי גדול בקבלת בחורים בישיבות כלל חסידיות, כעת לאחר שנים של ביקוש רב נפתחת ישיבה גדולה שתעמוד תחת נשיאותו של הגה"צ רבי ניסן דוד קיוואק, ובראשות בנו הגאון רבי אפרם קיוואק המג"ש הנודע מישיבת ברסלב צפת חתנו של הגה"צ רבי אלעזר מרדכי קעניג זצ"ל.

הישיבה גדולה נפתחת לאחר ההצלחה הגדולה של הישיבה קטנה שנודע שמה בשערים, ונהפכה לישיבה המבוקשת ביותר בברסלב בפרט, ובכותל המזרח בכלל של עולם הישיבות החסידי. כמשגיח הישיבה מונה הרה"ג רבי חיים מאיר ארנסטר.

ויז'ניץ בית שמש: בניין הישיבה יחנך

ישיבת 'אמרי חיים' ויז'ניץ בית שמש בנשיאות האדמו"ר מויז'ניץ-בית שמש שנפתחה לפני כמה שנים תחנוך את הבניין החדש. מדובר בבניין מפואר שנבנה בעיר בית שמש וכבר בשבת האחרונה שהה הרבי יחד עם התורמים למען הישיבה במירון. הכנות אחרונות בישיבה לקראת מעמד "פתחו שערים" שיתקיים מחר יום ראשון ר"ח אלול הבעל"ט.

מערכת אתר 'בחדרי חרדים' בברכה לכל רבבות מעמידי העולם לרגל זמן אלול התשפ"ב, "חזקו ואמצו רבבות לומדי התורה. חילכם לאורייתא!".

עולם הישיבות זמן אלול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד