כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

נשיא צרפת: "נחושים להעניש את סוריה" • אסד: "תקיפה תוביל למלחמה"

נשיא סוריה בשאר אסד מתייחס למשבר אליו נקלעה ארצו בראיון לעיתון צרפתי • מכחיש כי נעשה שימוש בנשק כימי על ידי צבאו: "אין לכך הוכחות" • אומר: "מתקפה צבאית עלולה להצית מלחמה אזורית" • ראש ממשלת צרפת: "יש הוכחות לשימוש בנשק כימי - אנו נחושים להעניש את סוריה"

צילום: ארכיון
צילום: ארכיון

נשיא סוריה מתייחס לראשונה למשבר הבינלאומי סביב השימוש בנשק כימי בארצו.

נשיא סוריה בשאר אסד הזהיר הערב את המערב (ב') בריאיון לעיתון הצרפתי "לה פיגארו" ואומר: "המזרח התיכון הוא חבית אבק שריפה, ואף אחד לא יודע מה יקרה אם המערב יתקוף. מתקפה צבאית על אדמת סוריה עלולה להצית מלחמה אזורית".

הנשיא הסורי הוסיף כי גם צרפת תיאלץ להתמודד עם ההשלכות אם תיקח חלק במתקפה שתובל על ידי ארצות הברית.

הנשיא הכחיש כי נעשה שימוש על ידי צבאו בנשק כימי ואומר: "כל מי שמאשים אותנו בשימוש בנשק כימי מוכרח לספק הוכחות לכך אך ארצות הברית וצרפת לא מסוגלות לעשות זאת".

הנשיא הסורי נשאל אם לצבא סוריה יש נשק שכזה אך התחמק מהשאלה ואמר: "נגיד שהיינו רוצים להשתמש בנשק להשמדה המונית, האם זה אפשרי שנעשה זאת בלי שגם חיילינו ייפגעו בעצמם? איפה ההיגיון?".

לגבי תגובתה האפשרית של סוריה לתקיפה בשטחה, השיב אסד: "עדיף שלא אדבר על תגובתנו. איש אינו יודע מה יקרה. קיים סיכון לפריצתה של מלחמה אזורית. כל מי שתורם ומממן דבר שכזה - הוא אויבו של העם הסורי. כל מי שעובד נגד האינטרסים שלנו ואזרחינו גם הוא אויב. הצרפתים הם לא אויבינו, אבל לכל מעורבות שכזו תהיינה השלכות".

במקביל, ראש ממשלת צרפת ז'אן-מארק איירו הציג הערב בפני חברי הפרלמנט דוח מודיעיני הכולל ראיות לכך שהמשטר הסורי השתמש בנשק כימי בפרברי דמשק לפני שבוע וחצי, באירוע שבו נהרגו לפי הממשל האמריקני 1,429 בני אדם, בהם 426 ילדים.

ממצאי הדוח קובעים כי לפחות 281 בני אדם נהרגו בשתי התקיפות שקדמו לזו ב-21 באוגוסט. אלה היו בסרקיב שבצפון המדינה, ליד העיר אידליב, ובג'ובאר שבפרברי דמשק.

הדוח כולל תצלומי לוויין המראים כי הטילים הכימיים שוגרו מאזורים הנמצאים בשליטת המשטר, ממזרח לדמשק וממערבה, ומטרתם הייתה לפגוע באזורים הנשלטים על ידי המורדים.

"בניגוד לתקיפות קודמות שבהן השתמש המשטר הסורי בכמויות קטנות של חומרים כימיים, התקיפה הזו הייתה טקטית ונועדה לכבוש שטחים", אמר מקור צרפתי.

איירו אמר כי ארצו מעוניין בהרכבת קואליציה של מדינות שיתמכו בפעולה צבאית נגד סוריה. "לא ייתכן שלא תהיה תגובה לתקיפה הכימית אך צרפת לא תפעל לבד. הנשיא הולנד ממשיך בניסיונות להרכיב קואליציה ללא דיחוי

הנשיא הוסיף כי "צרפת נחושה להעניש את המשטר ולנקוט תגובה חזקה, הפתרון היחיד למשבר הוא פוליטי. החלופות הן הפלת המשטר או שחרור המדינה.

מחרתיים צפוי הפרלמנט הצרפתי לדון בסוגיה, על רקע לחץ הולך וגובר לקיים הצבעה על אפשרות של מעורבות בתקיפה בסוריה.
אסאד סוריה ארה''ב תקיפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד