כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בעקבות הדיווחים

זו הסיבה: נתניהו פנה ללפיד וביקש לקבוע פגישה

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו פנה ללפיד וביקש שיזמן אותו לפגישת עדכון בנושא האיראני ברקע הדיווחים על חתימה קרובה על הסכם בין איראן למעצמות בנושא הגרעין | הבקשה מגיעה לאחר דיווח כי לפיד מתכוון לזמן את נתניהו בשבוע הבא

זו הסיבה: נתניהו פנה ללפיד וביקש לקבוע פגישה
נתניהו ולפיד בפגישת עדכון צילום: חיים צח, לע"מ

ברקע הדיווחים על התקרבות בין איראן וארה"ב יחד עם המעצמות בסוגיית הסכם הגרעין עד לכדי חתימה בקרוב, ראש הממשלה יאיר לפיד יזמין בשבוע הבא את ראש האופוזיציה בנימין נתניהו לפגישת עדכון בנושא כך דווח בחדשות 13. 

על פי הדיווח, לתפיסתו של ראש הממשלה לפיד, נתניהו מתבטא בנושא הגרעין האיראני וההסכם, למרות שאיננו נמצא בתמונת המודיעין העדכנית, ולכן הוא מעוניין להיפגש איתו ולעדכן אותו בנושא. 

העיתונאית דפנה ליאל דיווחה הערב כי אחרי שדווח על הכוונה להזמינו, ראש שהממשלה לשעבר בנימין נתניהו, פנה ללפיד וביקש לזמן אותו לפגישת עדכון בנושא איראן

אחד מבכירי מדעני הגרעין של ישראל התריע השבוע מפני נקודת תורפה מרכזית בהסכם הגרעין המתבקש: "ניתן 'לשחק' במידה מסוימת עם קצב הפעולה של הצנטריפוגות, ולצבור עודפים משמעותיים של חומר מועשר" הוא אומר. לדבריו, "יש כמה מומחי גרעין שסבורים כי האיראנים כבר השיגו פצצה". 

על פי הדיווח של תמיר מורג ב'ישראל היום', הסכם הגרעין המסתמן יכלול ויתורים מרחיקי לכת לאיראן, ולמעשה המרכיב המהותי הכמעט יחיד שנותר בו נוגע לאורניום המועשר שצברו האיראנים. על פי ההסכם, איראן תצטרך להעביר למערב את החומר שצברה ולחדול מהעשרה מעבר לרמה של 3.67%.

עם זאת, אחד ממדעני הגרעין הבכירים בישראל, שכיהן בתפקיד מפתח בכור בדימונה, מתריע מפני העובדה שלמעשה אין שום דרך לדעת אם האיראנים באמת יעבירו את כל האורניום המועשר שצברו - או שישמרו ברשותם עודפים שהפיקו ללא ידיעת המערב.

"לצנטריפוגות האיראניות יש קצב מסוים ותפוקה מסוימת, ובמערב קיימת הערכה לגבי כמות החומר המועשר שהן יכולות להפיק בפרק זמן נתון. מה שהאיראנים צפויים להציג לעולם במסגרת ההסכם החדש הוא את התפוקה המשוערת של הצנטריפוגות במשך התקופה הרלוונטית, כלומר מאז שהם פרשו מההסכם הקודם. הבעיה היא שניתן 'לשחק' במידה מסוימת עם מהירות הסיבוב של הצנטריפוגות, ולכן אין אפשרות לדעת באמת כמה חומר מועשר הן הפיקו. על פני תקופה כה ארוכה האיראנים יכלו לייצר מספיק עודפים אפילו כדי להשיג פצצה, ולמערב אין שום דרך לוודא את קיומם של העודפים הללו".

בנימין נתניהו הסכם הגרעין יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד