ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
"נבחרו יעדים"

רודן בלארוס מאיים: "מטוסי הקרב שלנו יכולים לשאת נשק גרעיני"

הדיקטטור של בלארוס הודיע שמטוסי הקרב שלו שונו כדי לשאת נשק גרעיני ו"נבחרו יעדים אם ארה"ב והמערב יתגרו בו". בלארוס היא בעלת ברית קרובה של רוסיה ושימשה כבסיס לפלישה לאוקראינה

פוטין ולוקשנקו
פוטין ולוקשנקו צילום: אתר הקרמלין

נשיא בלארוס אמר שמטוסי הקרב של המדינה יכולים לשאת נשק גרעיני. לדבריו, שינוי המטוס הגיע בעקבות פגישה עם ולדימיר פוטין ביוני. הוא הזהיר כי "נבחרו יעדים" אם המערב יתגרה בבלארוס. נשיא המדינה אלכסנדר לוקשנקו, הוסיף כי "נבחרה מטרות" במערב אם הוא ירגיש איום.

הנשיא לוקשנקו, בעל ברית נאמן של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הזהיר את ארה"ב ובעלות בריתה מפני ביצוע 'פרובוקציה' נגד בלארוס. לדבריו, השינוי של מטוסי ה-SU-24 בא בעקבות פגישתו עם פוטין ביוני, כאשר הציע להפוך את מטוסי הקרב הבלארוסים ליכולת נשיאת נשק גרעיני במפעלים רוסיים ולסייע באימון טייסים.

סוכנות הידיעות הממלכתית הבלארוסית 'בלטה' ציטטה את הנשיא: "הם (המערב) צריכים להבין שאף מסוק או כלי טיס לא יצילו אותם אם יחליטו להחמיר את המצב. פוטין ואני אמרנו פעם בסנט פטרבורג שנשנה את מטוסי הסוחוי של בלארוס, בין היתר כדי שיוכלו לשאת נשק גרעיני. אתה חושב שאנחנו מדברים שטויות? הכל מוכן".

לוקשנקו לא ציין כמה מטוסי קרב בלארוסים קיבלו את השדרוג כדי להפוך אותם ליכולים לשאת ראשי נפץ גרעיניים, וגם לא הציג ראיות כלשהן לגיבוי הטענה. על פי הדיווחים ברוסיה, בלארוס הוציאה את צי מטוסי ה-SU-24 של סוחוי משימוש לפני עשור, שר ההגנה של רוסיה אמר לפני עשר שנים כי "המטוסים האריכו ימים יותר מדי, ואין לה נשק גרעיני משלה" כך שלא ברור מה התכוון נשיא בלארוס. מטעם הקרמלין לא נמסרה תגובה להצהרה של לוקשנקו.

רוסיה השתמשה בשטחה של בלארוס כשטח ביניים לשליחת חיילים לאוקראינה מאז החלה הפלישה בפברואר, כאשר מוסקבה ומינסק מקיימות קשרים צבאיים הדוקים. ביום רביעי האחרון ה-24 באוגוסט, יום השנה ה-31 לעצמאותה של אוקראינה מברית המועצות, פרסם לוקשנקו הודעה באתר האינטרנט שלו המאחלת לאוקראינים 'שמיים שלווים, סובלנות, אומץ, כוח והצלחה בשיקום חיים הוגנים'.

ההודעה הופצה על ידי האוקראינים כ'צינית', שכן התקפות הטילים על המדינה ממשיכות להגיע מכוחות רוסים בבלארוס. בפברואר האחרון אמר לוקשנקו שארצו תוכל להציב נשק גרעיני רוסי אם ארה"ב ובעלות בריתה יפרסו נשק גרעיני אצל חברות נאט"ו, פולין וליטא, הגובלות בבלארוס.

לוקשנקו שולט בבלארוס ביד ברזל במשך 28 שנים תוך שהוא מסתמך על התמיכה הפוליטית והכלכלית של רוסיה. בשנת 2020, מוסקבה עזרה לו לשרוד גל הפגנות המוני בתולדות המדינה, אחרי בחירות לנשיאות שהאופוזיציה והמערב טענו שהן מזויפות.

אלכסנדר לוקשנקו ולדימיר פוטין מלחמת אוקראינה רוסיה בלארוס נשק גרעיני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד