כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
"הקירות בבית כבר פחות שחורים"

תושבי בר אילן פותחים את הלב ומודים על הסטת התח"צ הבינעירוני מהאזור

תושבי רחוב בר אילן מברכים על השינוי שכבר התחולל בציר  בשל הסטת התנועה שהפחיתה את זיהום האוויר באזור • מספרים על סיום הסיוט  שנגרם מהתחבורה הציבורית הבינעירונית באזור: "פלשו לנו לכניסות"

תושבי בר אילן פותחים את הלב ומודים על הסטת התח"צ הבינעירוני מהאזור
הסטת הקווים הבינעירוניים בירושלים צילום: יח"צ

יואל משה

אזור שכונות צפון ירושלים בכלל, וציר בר אילן  בפרט עובר בשנים האחרונות תנופה של שדרוג והתחדשות, ותושבי ציר בר אילן מברכים כבר עתה על מספר שינויים מבורכים שהתחוללו באזור ובייחוד אלה שהתחוללו בשל הוצאת הקווים הבינעירוניים מהציר לציר שפע חיים.

אזור שכונות הצפון עובר שדרוג של ממש בחודשים האחרונים, כחלק ממערך התחבורה החדש לצפון ירושלים. במסגרת השלמת מספר רכיבים של מערך התחבורה, הושלם הציר הבלעדי לתחבורה ציבורית לאורך הרחובות ירמיהו, שמגר ושפע חיים. הציר כבר עתה פועל באופן מלא, ומזרים כסדרו את תנועת הרכב הפרטי והתחבורה הבינעירונית. הפעלת הציר כבר שינתה ללא הכר את טיב השירות לתחבורה הציבורית באזור.

רכיב נוסף של המערך הושלם באמצעות הסטת תנועת התחבורה הציבורית הבינעירונית מציר בר אילן לציר שפע חיים וצירים חילופיים אחרים. בשביל התושבים המתגוררים על הציר הדבר היווה הקלה של ממש.

כבר לא הציר המזוהם בישראל

"עד לא מזמן", מספר חיים שוורץ, אחד מתושבי האזור, "הקירות בבית שלנו היו שחורים משחור, הכביסה הייתה יוצאת אפורה בשל זיהום האוויר הכבד ששרר על הציר. כשהייתי רואה את זה הייתי חושב על איך נראות ה'קירות הפנימיים' של הריאות שלנו. עתה, לאחר הוצאת התחבורה הציבורית הבינעירונית מרגישים שינוי של ממש. זו ברכה".

ואכן, עד לא מזמן התבצעו בציר בר אילן כארבעה אלף נסיעות אוטובוס ביום, רובן נסיעות בינעירוניות. בשל כך ובשל מעבר רבבות כלי הרכב הפרטיים ביום ציר בר אילן הוא הציר המזוהם ביותר בישראל, עם ערכי סביבה שלושים אחוז מעל התקן הנדרש. דבר הפוגע קשות בבריאות המתגוררים על הציר ועלול להביא למחלות לב וריאה. עתה בשל הסטת התנועה הופחת זיהום האוויר דרמטית.

"מול הכניסה לבית שלנו", ממשיך ומספר יוסף, תושב אחר בציר, "עמדה תחנת נוסעים לבני ברק, לא יכולנו לצאת החוצה מהבית בלי להיתקל בעשרות נוסעים שהמתינו לנו מול שער הכניסה לבניין. לעיתים קרובות, לצערי, היינו מוצאים נוסעים בתוך חדר המדרגות של הבית שעשו בכניסה לבניין  כבתוך שלהם. הדבר הזה הביא לנו זוהמה וריחות רעים לתוך הבית.

"היו שכנים לנו אשר בשל כך התקינו  קודן לכניסה לבניין, שלא אפשר כניסה לזרים,  מה שסיבך את המצב עם אורחים. אבל לא תמיד גם זה עזר שכן היו כאלה שחיבלו בקודן הזה".   

עתה בשל התוכנית להוצאת הקווים הבינעירוניים, פחת הלחץ בהרבה על תושבי הציר, והתנועה על הציר פחות מזהמת כבעבר. "רוב אלה שעשו שימוש בשירות התחבורה הבינעירונית כאן", ממשיך יוסף ואומר, "כלל לא התגוררו על הציר עצמו ולא ידעו כמה סבל נגרם לנו. כל מי שרצה להגיע לבני מכל השכונות באזור, הגיע לכאן ופתאום מצאנו את עצמינו גרים בתוך "תחנה מרכזית".

עתיד ירוק יותר

התוכניות להוצאת הקווים הבינעירוניים מהציר הן רק הצעד הראשון, לקראת השדרוג של האזור, כבר עתה מתקיימות עבודות קדחתניות להקמת רכבת קלה על הציר, אשר תיסע מנווה יעקב לכיוון רמת אשכול, בר אילן ועד גבעת שאול והר נוף. הקו ישלים את התחבורה הציבורית העירונית המשרתת את הציר ותספק תחבורה נקייה ירוקה ומהירה לתושבים.

"אנו מחכים לרגע שהרכבת תפעל", אומר יוסף, "לצערנו הרב, אנשים זרים שאינם תושבי האזור וחלקם אף אינם תושבי ירושלים, ואשר כלל לא מודעים לקשיים שלנו, פוגעים בעבודות הרכבת ומעכבים אותה ואת השלמתה. אנו מצדינו וכך גם דעת רוב התושבים, שהרכבת היא ברכה שתסייע לתושבים בכל היבט שהוא. קודם כל היא תפחית את עומסי האוטובוסים שעל הציר וזה יהיה עוד  צעד לקראת השיפור בתנאי החיים שלנו כאן, לצמצום זיהום האוויר הקשה באזור. זאת בנוסף לעובדה שהוא יאפשר לנו להגיע לכל מקום בעיר באופן מהיר ביותר".

לעבודות גם תועלת מרובה נוספת לתושבי הציר, שכן עתה עוסקת חברת מוריה המבצעת את העבודות באזור, בהחלפת התשתיות הישנות, דבר שלא נעשה מזה שנים. לראשונה יוטמנו כבלי החשמל באדמה והם יורדו מהעמודים בחוץ, אשר סיכנו את תושבי הרחוב. כך גם יוחלפו וישודרגו שאר התשתיות, המים, התקשורת והביוב. "המים בברזים שלנו הם לפעמים חומים", מספר יוסף,  "רואים שהם עוברים בצינורות ברזל חלודים. אבל עתה עם הצנרת החדשה מפלסטיק המצב ישתנה ויהיו לנו חשמל ומים ושאר התשתיות כמו שצריך. זאת בנוסף לתחבורה המהירה של הרכבת". 

"יש לדעת", מוסיף ואומר מחזיק תיק התחבורה בעיריית ירושלים וחבר מועצה מטעם יהדות התורה הרב דוד זוהר,  "שנבחרי הציבור החרדים מכל המפלגות, המייצגים את רוב התושבים החרדים בירושלים בכלל ואת תושבי האזור בפרט, הם בעד השלמת פרויקט הרכבת מהר ככל הניתן משום שהוא מהווה ברכה לכל, בעיקר לציבור החרדי הנזקק כל כך, והנשען ביום יום על התחבורה הציבורית".

"אני שומע כל הזמן עוד ועוד תושבים מהאזור שמודים על העובדה שמשקיעים כה הרבה באזור, ובתחבורה שקודם כל תוסיף לתושבי ציר בר אילן", הוא מטעים ואומר.

כהמשך לתנופת ההתחדשות, גם החל לפעול קו מידע לתושבים אשר מספק מידע נדרש אודות העבודות, התשתיות ושינויי התנועה כשירות נוסף לתושבי האזור. מס הקו הוא 02-3743030.

צומת בר אילן עיריית ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד