כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

"רצינו דור של רבנים ודיינים ששירתו בצבא"

ועדת השוויון בנטל קימה דיון שעסק בישיבות ההסדר • הרב דרוקמן הסביר מה הניע אותו להקים את כרם ביבנה • ואלי מויאל סיפר על התרומה לחברה של ישיבת ההסדר בשדרות

הרב חיים דרוקמן. צילום: פלאש 90
הרב חיים דרוקמן. צילום: פלאש 90

הבוקר (ג) דנה הוועדה לשויון בנטל בנושא גיוס בני הישיבות. במהלך הדיון הוצגו נתונים חדשים לגבי 'מסלול ישיבות ההסדר', שהאירו מחדש את הנושא.

על פי נתוני "איגוד ישיבות ההסדר":יש כ- 6500 בחורים בוגרי החינוך הממלכתי דתי בשנתון. מתוכם 1800 בחורים מתחילים ללמוד בישיבות ההסדר במסלול של 5 שנים (כ-27%). 1400 מתוכם עושים בפועל את מסלול ההסדר.

חברת הכנסת שקד הדגישה כי רק 40% מתוך 1800 בחורי ישיבות ההסדר משרתים 16 חודשים בשירות הצבאי, ואילו הממוצע האמיתי של חודשי השירות של כלל בוגרי ישיבות ההסדר עומד על עשרים וארבעה חודשי שירות.

בנוסף, כ 80% מבוגרי מסלול ההסדר משרתים בפועל בשירות המילואים.

הרב חיים דרוקמן, אשר הוזמן להשתתף בדיון בוועדה, סיפר: "כאשר הקמנו את ישיבת כרם ביבנה, ישיבת ההסדר הראשונה, החלטנו שחשוב שהבחורים אשר לומדים אצלנו, יוכלו וילכו לשרת בצבא. רצינו לגדל דור של רבנים ודיינים וראשי ישיבות אשר שירתו בצבא. איש לא כפה זאת עלינו".

שלמה דולברג, מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, אמר: "אנחנו רואים בישיבות ההסדר פנינה קהילתית. אנו רוצים לעורר את החשיבות של ישיבות ההסדר במסגרת הפעילות המוניציפאלית. זו קבוצה שמשתתפת במאמץ של פיתוח קהילתי בערי פיתוח וכדומה, מפעל שראוי להעצמה, מפעל ציוני".

ח"כ אלעזר שטרן אמר: "יש ערך בעיניי ללימוד התורה בעם ישראל. אני מקבל את זה שמדינה יהודית דמוקרטית שיודעת לעשות הסדרים מיוחדים לטובת עתידה עם ספורטאים ונגנים צריכה גם לעשות הסדרים מיוחדים לטובת עתידה התרבותי עם תלמידי חכמים. יש לעניין היהודי הזה חשיבות קריטית לקיומה של מדינת ישראל. אך כמי שחי בתוך העולם הזה אני חושב גם שאיך שהמסלול הזה נראה כיום עלול לפגוע בעתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

אלי מויאל, ראש עיריית שדרות לשעבר, אמר: "אני מדבר כמי שנחשף למפעל בעיר שאני עמדתי בראשה. אם אין תורה בישראל אין מדינה - אני אומר זאת כאדם חילוני. ישיבת ההסדר בשדרות מונה כשלוש מאות משפחות שחיות ביישוב כמו שלנו, שכל עניינו הוא מלחמת הקיום היומיומית הזו של איך לגמור את החודש. פתאום יש פריחה ביישוב, יהודים שמסתובבים בעיר, עושים חסדים שלא ראיתם ולא שמעתם בחייכם, נכנסים למערכות החינוך, הופכים לקהילה תומכת, מלמדים ומסייעים לילדים וזקנים, לעולם לא הרימו את אפם והשתלבו באוכלוסיה כשווים בין שווים. בשעה שכל שדרות חשבה לעזוב את המקום בשעות ביטחוניות קשות, הם הביאו את חבריהם למקום ונתנו תקווה ושמחה. זו התרומה של ישיבת ההסדר בשדרות - תרומה שלא תסולא בפז".
הועדה לשויון בנטל מויאל הסדר ישיבות תרומה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד