כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
הלימוד שמאחד את כל כלל ישראל

זה חובה וזכות: ההוראה של מרן חכם שלום זצ"ל

האם יש חיוב ללמוד כל יום 'חוק לישראל'?  תשובתו של מרן ראש הישיבה חכם שלום כהן זצ"ל שזה חובה וזכות גם לבחורי הישיבות

זה חובה וזכות: ההוראה של מרן חכם שלום זצ"ל
מרן חכם שלום לומד בחק לישראל צילום: יעקב כהן

מספר הרה"ג הרב יהושע כהן ראש מכון 'מאורות אבי': זכיתי לקיים ביקור מיוחד במעונו הקדוש, לפני חג הפסח האחרון, וזכיתי לפרוס בפניו מספר שאלות בדרכם של בני התורה. שאלות אותם משתוקקים וצמאים בני התורה ללמוד ולדעת.

מבקשים להשכיל ולהבין את דרכי הלימוד ואת המסלול בו זוכים לקנין תורה. צמאים לשמוע ולדעת דרך ברורה לילך בה. גדול הדור, הכהן הגדול שבדור, הוא הכתובת לכל שאלה. מרן 'ראש הישיבה', אשר ניווט את ישיבת 'פורת יוסף' - אם הישיבות, ספינת הדגל של עולם התורה הספרדי במשך עשרות בשנים, והוליך והדריך את הדור בדרך הנכונה, הוא הכתובת המתאימה ביותר, ובמחיצתו נמצאת התשובה לכל שאלה.

אחת השאלות שזכינו להציג בפני מורנו ורבנו בשעתו, הייתה נקודה שמציקה לרבים, בדבר הזמן שצריך להשקיע בלימוד עניני פרשת השבוע, לצד ובמקביל סדרי הישיבה הרגילים.

האם יש חיוב ללמוד כל יום 'חוק לישראל'? מה דעת הרב, האם בחורי ישיבות חייבים בלימוד חוק לישראל בכל יום? שאלנו.

"מה אני אגיד? שלא?!" עוצר הרב וכמו נותן לנו להבין את התשובה "אם הרב חיד"א קרא, מה אנו נוכל לומר...?!" 

מרן זצ"ל המשיך בדיבורים על חשיבות הלימוד היומי, וכפי שהיה מקובל מדורי דורות, הלימוד שמאחד את כל כלל ישראל.

כפי שידוע ומפורסם קריאת "חוק לישראל", זהו מנהג נפלא ומסוגל, שיסד רבנו האר"י ז"ל, ע"פ המבואר בהלכות ת"ת שכל אדם מישראל, חייב לשלש לימודו שליש במקרא, שליש במשנה, ושליש בתלמוד, ולכן תיקן לקרוא בכל יום מימות השבוע, כמה פסוקים (כל יום לפי ענינו בעולמות העליונים) מתוך הפרשה הבאה, ואחריו, עוסקים בלימוד כמה קטעים משאר מקצועות התורה, לפי סדר מסוים: נביאים, כתובים, משנה, גמרא, זוהר. לסדר זה הוסיף החיד"א קטעי הלכה ומוסר וקראם על שמו "יוסף לחוק". 

ואכן מרן רבנו ראש הישיבה זיע"א ברוך אומר ועושה, וכידוע שכל ימיו היה מקפיד על זאת, ספר חוק לישראל לא מש משולחנו (כפי שניתן לראות בכל התמונות), הגם שהיה ראש ישיבה וטרוד בלימודיו ובתלמידיו, לא ויתר על הנהגה יקרה זו, של קריאת חוק לישראל כל ימיו, והכל מתוך שמחה וחביבות מיוחדת, כמו נער צמא למים, בכל יום היו בעיניו כחדשים, מסכם הרב יהושע כהן.

במפעל החק העולמי קוראים לציבור בני התורה להתעורר ולהתחזק כולנו במצווה יקרה זו, שזו השאלה הראשונה שנשאלים כשעולים לגנזי מרומים, עסקת בתורה? לעילוי נשמתו של רבנו הגדול, הנער מ'פורת יוסף' של העיר העתיקה, אשר מאז נכנס לתוכה לפני שמונים שנה, לא יצא ממנה עד יומו האחרון.

זכותו תגן עלינו, אמן.

ספר חק לישראל לישראל שלא מש משלוחנו. צילום: יתד המאיר

חכם שלום כהן חק לישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד