כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
דיווחים בטהרן

הסכם הגרעין: ארה"ב דחתה 3 דרישות איראניות

כלי תקשורת באיראן מדווחים כי האמריקאים סרבו לקבל שלוש דרישות איראניות בשיחות הגרעין. לפי מאמר מערכת בעיתון בטהרן, אם אכן הטקסט שהודלף משקף את התגובה האמריקאית, אז 16 חודשים של שיחות גרעיניות שוב נתקעו ולא יהיה בקרוב טקס חתימה

הסכם הגרעין: ארה"ב דחתה 3 דרישות איראניות
המשלחת האיראנית בשיחות הגרעין בווינה, 29 בנובמבר 2021 צילום: Iran international

העיתון 'ג'ומהוריה אסלאמי' שבשליטת הממשלה השמרנית פרסם אתמול (ראשון) חלקים מהתגובה האמריקנית לדרישות איראן שנשלחו באמצעות מתווכים של האיחוד האירופי. העיתון דיווח כי הטקסט פורסם ב"מדיה", מה שאומר שייתכן שהוא הודלף ברשתות החברתיות, ואין ודאות אם הוא אכן משקף את תוכן התגובה של ארה"ב.

לפי העיתון 'ג'ומהוריה אסלאמי', נראה כי ארה"ב דחתה שלוש דרישות שנחשבו חשובות על ידי איראן. העיתון הוסיף כי אם אכן הטקסט שהודלף משקף את התגובה האמריקאית, אז 16 חודשים של שיחות גרעיניות שוב נתקעו ולא יהיה בקרוב טקס חתימה.

דרישה איראנית אחת הקשורה לערבות שהיא ביקשה התקבלה ע"י האמריקאים, והיא הגשת ההסכם החדש לאישור הקונגרס האמריקאי. אבל ההבטחה המעורפלת לכאורה של ממשל ביידן אינה אומרת אם ההסכם יוגש לסנאט או לשני בתי הקונגרס. כמו כן, לא נכתב באיזו מתכונת משפטית יועלה הנושא להצבעה.

אם זה נכון שתהיה הצבעה בקונגרס, מה אם ההסכם לא יעבור בסנאט שבו הרפובליקנים יכולים להשיג רוב בנושא הזה? אם ההסכם יובא להצבעה לא מחייבת והוא ייכשל, לא תהיה ערבות לאיראן.

ממשל ביידן דחה דרישה איראנית מארה"ב להבטיח שחברות מערביות יעשו עסקים עם איראן. התגובה האמריקנית לכאורה אמרה כי ארה"ב תאפשר לכל החברות, למעט אלו שנמצאות בסנקציות, לעשות עסקים עם איראן, אך היא לא יכולה לכפות על חברות פרטיות לקיים קשר עם הרפובליקה האסלאמית.

אנשי המשא ומתן האיראנים מודעים היטב לכך שממשלה מערבית לא יכולה להכריח חברות פרטיות לעשות עסקים עם מדינה אם הן לא רוצות בכך, ואפשר להניח שהדרישה הזו כנראה לא הוגשה לאמריקאים, כדי שטהראן תוכל לבקש משהו אחר, כך מדווח ערוץ הטלוויזיה Iran International.

הדרישה האיראנית השנייה שנדחתה על ידי ממשל ביידן היא על כך שארה"ב תנפיק ביטוח לחברות לאומיות שיעשו עסקים עם איראן לאחר ההסכם. איראן דרשה שאם ארה"ב תפרוש שוב מהסכם הגרעין, תאגידים אלה יפוצו. וושינגטון הגיבה שזה מעבר לסמכויות הנשיא, וביידן יכול לתת את הבטחותיו הרשמיות רק כל עוד הוא נשאר הנשיא ולא מעבר לכך.

הדרישה האיראנית השלישית שנדחתה לכאורה קשורה ל-SWIFT, מערכת ההעברות כספים בינלאומית. איראן איבדה את הפריבילגיה להשתמש במנגנון מאז 2018 כאשר ארה"ב פרשה מהסכם הגרעין והטילה סנקציות. זה מקשה מאוד על סחר והשקעות.

ארה"ב הודיע שהיא אינה יכולה להבטיח את חזרתה של איראן ל-SWIFT, משום שהיא לא קיבלה רפורמות פיננסיות שדורשת החברה מאיראן, כמו שקיפות פיננסית לגבי שחיתות וחוקים לאיסור מימון טרור.

איראן ארה''ב הסכם גרעין גרעין איראני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד