כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
נתון עגום

תאונות דרכים: ישראל במצב רע בהשוואה לעולם

מקרי מוות בכבישים בישראל ירדו רק ב-4.7% בעשור האחרון, בהשוואה לירידה של 31% ברחבי העולם. בהשוואה לאירופה, או למדינות מפותחות אחרות, אנחנו במצב רע מאוד. מה שראינו השבוע הוא לא רק מזל רע, זו בעיה מערכתית

אילוסטרציה
אילוסטרציה צילום: דוברות איחוד הצלה

ישראל מתמודדת עם 'בעיה מערכתית' של תאונות דרכים קטלניות, בשבוע של מבצע 'עלות השחר' נהרגו 19 בני אדם במהלך גל תאונות חמור במיוחד. בין ההרוגים ילדה בת 14 משדרות, שנהרגה לאחר שנהג לא עצר ברמזור אדום, ושני נהגי אוטובוס מאופקים שנהרגו בחציית הכביש כדי לסייע בזירת תאונה. אישה חרדית ושתי בנותיה הקטנות מתו גם כן כאשר אוטובוס הדרדר בתחנת אוטובוס בשמגר בירושלים.

ברוב העולם, הגדלת השימוש ברכב הובילה ליותר תאונות, אך לירידה בפציעות חמורות ומוות, שכן בטיחות המכוניות והדרכים משתפרת ללא הרף. בישראל, לעומת זאת, על פי דו"ח של המועצה האירופית לבטיחות תחבורה לאחרונה, נרשמה רק ירידה של 4.7% במספר ההרוגים בעשור האחרון, לעומת 31% בממוצע.

הפעם האחרונה שבישראל הושקה תוכנית לבטיחות בדרכים הייתה בשנת 2005. לדברי אבי נאור, יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המשאבים שהובטחו ליוזמה לא התממשו והנושא הוזנח. "בהשוואה לאירופה, או למדינות מפותחות אחרות, אנחנו במצב רע מאוד. מה שראינו השבוע הוא לא רק מזל רע, זו בעיה מערכתית", אמר ל'גארדיאן'.

למרות שמהווה רק 20% מאוכלוסיית ישראל, המיעוט הערבי במדינה מושפע באופן לא פרופורציונלי: על פי נתונים סטטיסטיים של משטרת ישראל, ערבים ישראלים מעורבים ב-52% מהתאונות הקטלניות.

חסן אבופנה, מכפר קרע, איבד את בן דודו בן ה-22, מוניב מוחמד, לאחר שהאופנוע שלו התנגש במכונית. הוא גם איבד שני אחיינים, שניהם בתחילת שנות ה-20 לחייהם, בתאונה ביוני האחרון. "זה לא רק התשתית הגרועה ביישובים הערביים בהשוואה ליהודים. הבעיה עמוקה הרבה יותר מזה", אמר אבופנה ל'גארדיאן'.

אבי נאור, שהקים את העמותה לבטיחות בדרכים ב-1996 לאחר שבנו בן ה-20 נהרג בהתנגשות, נחוש לשנות את הסטטוס קוו. הוא קיבל את התפקיד של יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מוקדם יותר השנה ומאז הוא עובד על תוכנית לצמצום הנפגעים ב-50% בחמש השנים הקרובות.

תאונות דרכים אירופה הרוגים ופצועים הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד