כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
חופש הביטוי

'יש עתיד' ביקשה לפסול סרטון של 'הליכוד' ונקנסה

מפלגת 'יש עתיד' פנתה לוועדת הבחירות בדרישה לדרוש מ'הליכוד' למחוק סרטון תעמולה שפרסמה שמציגה באור שלילי את ראש ממשלת המעבר לפיד כמי שנפגש עם בכירים ברשות הפלסטינית המעוניינת להשפיע על תוצאות הבחירות. יו"ר הוועדה סבר כי אין עילה וגלגל את הוצאות העתירה על 'יש עתיד'

'יש עתיד' ביקשה לפסול סרטון של 'הליכוד' ונקנסה
בנימין נתניהו/יאיר לפיד צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית, דחה את עתירת 'יש עתיד' למחוק סרטון תעמולה של 'הליכוד' בו נטען כי יאיר לפיד ופוליטיקאים אחרים נפגשו עם בכירים ברשות הפלסטינית המעוניינים להשפיע על תוצאות הבחירות. מפלגת יש עתיד תישא בהוצאות בסך 10,000 שקלים.

מפלגת 'יש עתיד' עתרה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית, להורות למפלגת 'הליכוד' למחוק סרטון תעמולה שפרסמה ברשתות החברתיות ושבמסגרתו היא טוענת כי ראש הממשלה יאיר לפיד נפגש עם בכירים ברשות הפלסטינית במטרה להשפיע על תוצאות הבחירות.

'יש עתיד' טענה בעתירה, כי הסרטון ערוך באופן מטעה, כוזב ומכיל שקרים, שכן ראש הממשלה לפיד מעולם לא נפגש עם בכירים ברשות הפלסטינית כדי להשפיע על תוצאות הבחירות. היא טענה גם כי הסרטון עולה כדי הפרה של האיסור הקבוע בסעיף 13 לחוק הבחירות 'דרכי תעמולה' שכותרתו "איסור
הפרעה".

מנגד טענה 'הליכוד' כי מכיוון שסעיף 13 לחוק דרכי תעמולה מגביל את חופש הביטוי, על הראיות שמבססות הפרה שלו, להיות חזקות וחד משמעיות. כמו כן, 'הליכוד' טענה כי "...אל לו ליושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת להתערב בתוכן של דברי תעמולה במסגרת בחינת קיומה של הפרה של סעיף 13 לחוק דרכי תעמולה, וכי בכל מקרה אין בסרטון המדובר משים תוכן שקרי".

בהחלטתו מציין השופט עמית כי "...ליושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת אין את הכלים, או הסמכות, לקבוע את נכונותם העובדתית של דברי התעמולה". "...סעיף 13 לחוק דרכי תעמולה אוסר על תעמולה של מפלגה או רשימה להפריע לזו של מפלגה או רשימה אחרת, כלומר, יש להראות שהסרטון של המשיבה מפריע בצורה כלשהי לתעמולה של העותרת".

השופט עמית מדגיש בהחלטתו כי "...ככלל ההטעיה בתעמולת בחירות העולה לכדי הפרה של סעיף 13 לחוק דרכי תעמולה, אינה נוגעת לתוכן התעמולה, ובפרט לשאלה אם מה שנטען בתשדיר-אמת הוא, אלא עוסקת ביחס של אותו דבר תעמולה לתעמולת בחירות של רשימה או מפלגה אחרת, ובשאלה אם ישנה ודאות קרובה להטעיה של הבוחר הסביר בפן הצורני...".

"על ההטעיה הזו לא הצביעה העותרת ואף לא טענה לה...". אין ספק, מדגיש השופט עמית בהחלטתו, שהסרטון של "הליכוד" מתייחס ל"יש עתיד"
ולרה"מ יאיר לפיד "...ואף עושה כן באופן שלילי, תוך כדי "הלחמה" וכריכה של שתי ידיעות שונות לכדי סרטון אחד. גם אם אין הדעת נוחה מכך, אין לראות בכך משום איסור הפרעה לתעמולת בחירות כמשמעה בסעיף 13 לחוק תעמולת הבחירות...".

העתירה נדחתה והעותרת מפלגת 'יש עתיד' תישא בהוצאות המשיבה בסך 10,000 שקלים.

יש עתיד מפלגת הליכוד בחירות לכנסת ה-25 עתירה לוועדת הבחירות הוצאות משפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד