ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

גם קוי הנייעס של החסידות התגייסו - ונוסח ויז'ניץ תוקן

מדוע הקליטו קווי הנייעס של חסידות ויז'ניץ את נוסח 'ובכן ישתבח' של ראש השנה? • על מה שוחחו האחים האדמו"רים בפגישתם? • ומה עשה האח הגדול בסעודה שלישית?

האחים האדמו"רים
האחים האדמו"רים

לאחר שנים רבות של ניסוח משובש במקצת בתפילת ראש השנה, ישובו חסידי ויז'ניץ לבטא ולהנעים את הפסוקים הראשונים של 'ובכן ישתבח' כמו שהיה נהוג בעבר, ולא כפי הטעות שהשתרשה בשנים האחרונות.

נושא 'נוסח התפילה' היה אחד מהדגלים של חסידות ויז'ניץ. בדיחה עממית מספרת, כי חסיד תושב בוקובינה נכנס פעם לאחד האדמו"רים מויז'ניץ, והתוודה על חטאו: "התפללתי במנין ויז'ניצאי, אך לא על פי הנוסח של ויז'ניץ".

במשך שנים רבות, אמרו בויז'ניץ את הנוסח של שבת בעת אמירת 'ובכן ישתבח' בראש השנה. בשנים האחרונות לחייו של האדמו"ר ה'ישועות משה' זצ"ל, נוצרו חילוקי דעות בין הפלגים בויז'ניץ, כאשר הפלג שתמך בבן הגדול סבר כי אין מקום לאמירת פסוקים אלו יחד עם החזן בקול רם, כפי שנהוג בויז'ניץ בקטעי תפילה רבים. לעומת הפלג שתמך בבן הצעיר שנקט בעמדה הפוכה ונהג לאומרו יחד עם הקהל. השוני במנהגים אלו, גרם לפלג התומך באדמו"ר הצעיר, לעזוב את קרית ויז'ניץ ולפתוח מנין משלו. עם זאת, שני הפלגים המשיכו בנוסח אחיד - הנוסח המוטעה.

אשתקד, הגיע הרב חיים מאיר הגר, בן האדמו"ר (ממרכז חסידי ויז'ניץ) וטען בפני חסידי אביו, כי התחקה אחר הנוסח והתברר לו כי מדובר בטעות. עד מהרה, נרתם קו הנייעס של החצר 'קול ויז'ניץ' לטובת העניין. הנוסח העדכני והנכון הוקלט והושמע לציבור, וכך יכלו החסידים לאמר לראשונה את ה'נוסח הנכון'.

בשבת האחרונה, בתום משאו של האדמו"ר מויז'ניץ (האח הגדול) בסעודה שלישית, פנה האדמו"ר לציבור ואמר, כי התברר לו כי הנוסח ב'ובכן ישתבח' איננו הנכון, והוא מבקש בהזדמנות זו להציג את הגרסה העדכנית, על פי נוסח הימים הנוראים. האדמו"ר הורה לציבור לחזור אחריו שוב ושוב על הפסקה האמורה, ובכך בעצם בוצעה מעין חזרה גנרלית לקראת ראש השנה.

במוצאי השבת, דווח על כך בקו הנייעס של החצר - 'מערכת ויז'ניץ', והושמע לציבור הנוסח המתוקן. עד מהרה גוייסה הקלטה ישנה, בה נשמע האדמו"ר בימי צעירותו מטעים את הנוסח הנכון והמדוייק.

אתמול, הגיע האדמו"ר – האח הצעיר, לבקר בבית אחיו הגדול, כדי לברך ולהתברך ב'ברכת השנים'. במהלך השיחה, סיפר המארח לאורחו על הצעד שעשה בסעודה שלישית, כאשר לימד את הציבור, את הנוסח החדש-ישן והמעודכן. "אכן, גם אצלנו כבר תיקנו את המעוות בעבר, וגם השנה חזרו אצלנו על כך", הוסיף האדמו"ר – האורח.

וכך, בימים הסמוכים לראש השנה, הפך ה'ויז'ניצע נוסח' המעודכן, לשיחת היום בקרב אלפי החסידים בשתי החצרות.
ויז'ניץ נוסח ובכן ישתבח אדמו''ר סעודה שלישית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד