כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
בכלובים הריקים

גן החיות בו הסתתרו מאות יהודים יקרא על שם המציל

גן החיות בוורשה יקרא מעתה על שמו של יאן ז'בינסקי, חסיד אומות העולם שיחד עם משפחתו הציל מאות יהודים מהנאצים בכך שסייע להם להסתתר בכלובים ריקים של חיות ובביתו הפרטי שהיה בתחומי גן החיות

אילוסטרציה
אילוסטרציה

מועצת עיריית ורשה, בירת פולין, אישרה הצעת החלטה לשינוי שמו של גן החיות בוורשה, ומעתה הוא ייקרא על שמו של יאן ז'בינסקי, חסיד אומות העולם שיחד עם משפחתו הציל יהודים רבים בתקופת השואה. יאן היה המנהל הראשון של גן החיות. הנאצים מינו אותו למפקח על הגנים בעיר וכך נכנס לתחומי גטו ורשה, הציל את חייהם של מאות יהודים בכך שסייע להם להסתתר בכלובים ריקים של חיות ובביתו הפרטי שהיה בתחומי גן החיות.

גם אשתו עזרה בהסתרת היהודים ובנם רישארד טיפל ביהודים שהסתתרו בבית המשפחה. הם דאגו לספק ליהודים שהוסתרו מסמכים מזוייפים, מזון ותרופות, ועל מנת להזהיר אותם מהנאצים המתקרבים. עם הכיבוש הגרמני מונה על ידי הגרמנים ימ"ש למפקח על הגנים בעיר. הוא הסתייע בכך כדי להיכנס לגטו ורשה וכך הציל עשרות יהודים מהגטו, בהם יהודים עמם היה בקשר לפני המלחמה, וסייע להם להסתתר מחוץ לו.

הוא השקיע בכך את כספו ובהמשך קיבל סיוע מהוועד היהודי בראשות אדולף ברמן. בני הזוג ז'בינסקי דאגו לאספקת אוכל ליהודים שהוסתרו במרתף, לתעסוקתם ואף לעידודם, ובכל פעם בו היו נערכים ביקורים של חיילי גסטאפו בווילה, היו בני הזוג מתריעים בצורה מיוחדת, לרוב באמצעות נגינה בפסנתר, כדי שהיהודים ידעו להמלט מהמרתף למקום אחר. לא אחת נמלטו היהודים דרך מנהרה במרתף לכלוב הציפורים עד שחיילי הגסטאפו סיימו את ביקורם.

ז'בינסקי היה פעיל בארמיה קריובה, ולאחר דיכוי מרד ורשה היה שבוי בגרמניה. לאחר מכן, עד שחרור ורשה, המשיכה אשתו להסתיר יהודים. בנם של בני הזוג, רישארד, עזר בטיפול ביהודים שהסתתרו בבית המשפחה. לאורך שנות המלחמה הצילו בני הזוג קרוב ל-300 יהודים. מרביתם הסתתרו בבית לזמן קצר, אולם כמה מהם שהו עם המשפחה עד לסיום המלחמה.

בעקבות פעילותם להצלת יהודים רבים בשנות השואה קיבלו בני הזוג ז'בינסקי בחודש אלול תשכ"ה ממוזיאון 'יד ושם' בירושלים את אות 'חסידי אומות העולם'. לפני מספר שנים שופצה מחדש ושומרה הווילה אשר שימשה אותם ואת מנהלי גן החיות שהגיעו אחריהם, והוסבה למוזיאון.

גן חיות פולין ורשא שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד