ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

"צריך להודות שלתקוע בשופר עוד לא אסרו" I החג בקהילות הקודש • מיוחד

כיצד התפלל נכד האדמו"ר מקרטשניף-קרית גת ביום הראשון אצל סבו וביום השני בבני-ברק? מי ערך סולחה בברסלב? איזה טבק הריחו בסערט-ויז'ניץ? מדוע החליף הרחמסטריווקא טלית אחרי התקיעות? ומי תקף עיתונים חרדיים? מה ביקש הגראי"ל ב'מי שבירך'? וכמה התברכו אצל הגר"ח קנייבסקי?

תפילא בבעלזא. צילום ארכיון: אנשיל בעק
תפילא בבעלזא. צילום ארכיון: אנשיל בעק



• חסידות גור: ביום הראשון של ראש השנה סיימו את התפילה בשעה 13:15 וביום השני סיימו בשעה 13:00. בלילה הראשון עברו לפני האדמו"ר אברכים מגיל 40 לאחל לשנה טובה, ובלילה השני עברו שאר החסידים. לבקשת האדמו"ר חזרו שוב על חלק מהתקיעות ביום השני. ביום הראשון ביקש האדמו"ר במפתיע להאריך את ההפסקה לשעה ועשרים דקות.

בנוסף הפיקו בגור אלבום של שירי חג - רובם שירים עתיקים המושרים בגור כבר שנים רבות, למעט לחן חדש על 'קדיש' של המלחין מנחם אירנשטיין ולחן חדש על 'היום תאמצנו' של המלחין צבי גולדקנופף.

• חסידות ויז'ניץ: האדמו"ר השתמש בכסאו העתיק של האדמו"ר בעל ה'אהבת ישראל' מויז'ניץ זצ"ל, בו משתמשים בויז'ניץ רק בימים הנוראים. את התפילות סיימו ביום הראשון עם מנחה בשעה 17:15, וביום השני בשעה 16:15. בסעודה שלישית של שבת אמר האדמו"ר כי יש להתחזק בשלושת הדברים: תורה, עבודה וגמילות חסדים - שהם בשיעורי תורה ברבים וכן שלא ידברו בתפילה. האדמו"ר חשף כי מוקמת 'קרן מילארדים' להחזקת עולם התורה, אך "עד שתהיה קרן כזאת אנחנו צריכים להתחזק ולעשות חסד", אמר האדמו"ר.

האדמו"ר דיבר על דברים שצריכים לתרום להם: קופת 'להחזיקם ולהחיותם' של החסידות, ל'איגוד מוסדות ויז'ניץ', לבית המדרש החדש שייבנה, ול'קרן משפחת ויזל'. בנוסף עורר על כך שבשמחת תורה יחלקו בקידושים רק מזונות ושתיה, ללא טשולנט ויין. זאת לאחר שבשנה שעברה השתכרו באחד מבתי המדרש של החסידות.

השנה השקיעו בויז'ניץ בשיפוצים וחידושים שונים בבית המדרש, כולל בניית תוספת לבית המדרש בצידו הצפוני, בכדי להגדיל את מספר המקומות לתפילה בראש השנה. גם בעזרת הנשים של בית המדרש בוצעה הרחבה, ונוסף מתחם חדש בקומה השניה של עזרת הנשים.

• חסידות ויז'ניץ: בבית המדרש הגדול של 'מרכז חסידי ויז'ניץ' ברחוב שלמה המלך בבני-ברק התבשרו החסידים לקראת צאת שבת על הולדת נכדה לאדמו"ר, בת לבנו הגדול הרב חיים מאיר הגר, אב"ד ויז'ניץ בורו-פארק וחתן האדמו"ר מספינקא-ארה"ב - שלא הגיע לארץ לחג עקב הלידה.

בליל החג הגיע הרב יעקב מרדכי הגר, בן האדמו"ר מויז'ניץ, לאחל 'לשנה טובה' לדודו ב'מרכז', בעוד נכדו הבכור של האדמו"ר, שמחל'ה הגר, הגיע יחד עם הרב יעקב ולצר, הרב משה לבין והרב יוק'ל וייס לאמירת לשנה טובה, לאח הגדול - האדמו"ר מויז'ניץ.

• חסידות בעלזא: ביום הראשון של החג הסתיימה התפילה בשעה 18:10, וביום השני בשעה 17:10. בליל ראש השנה, לאחר שהחסידים אמרו 'לשנה טובה' במשך כמה שעות, נכנסו תורמים שתרמו למוסדות התשובה של בעלזא וקיבלו מהאדמו"ר קופסת דבש. ביום הראשון, בעת שקיבל האדמו"ר הגבהה, בנוסף לעליית ה'שלישי', ערך האדמו"ר 'מי שבירך' לנגידים תורמי הקרן החדשה שהוקמה בערב ראש השנה להצלת המוסדות - שתכסה את הפרש הקיצוצים שקוצצו. בערב החג שלח האדמו"ר אל הגר"ע יוסף בקבוק יין וצנצנת דבש, ולאחר מכן התקשר הגר"ע מבית החולים לאדמו"ר להודות לו.

• חסידות צאנז: ביום הראשון סיימו את התפילה בשעה 18:45, וביום השני בשעה 15:00 בצהריים. בתוך כך הופעלה השנה מסגרת חינוכית מיוחדת לבחורי חו"ל המגיעים לארץ לימים הנוראים בכדי להסתופף בצילו של האדמו"ר.

• חסידות סערט-ויז'ניץ: האדמו"ר, למרות חולשתו, ניגש לתפילת מעריב בלילה הראשון והשני ול'המלך' ביום הראשון, וכן למוסף ביום השני. בשני הימים סיימו את מוסף בשעה 16:00. האברכים והבחורים עברו אצל האדמו"ר בין גברא לגברא בקריאת התורה להריח את הטבק מהקופסה של בעל ה'צמח צדיק' מויזנ'יץ.

בליל שבת ערך האדמו"ר 'טיש' אחרי התפילה שכלל אמירת זמירות וקידוש מתחילתו ועד סופו. השנה לראשונה הורחב בית המדרש של סערט ויז'ניץ בחיפה כדי להוסיף עוד מקומות לתפילה.

• חסידות נדבורנה: ביום א' החלו את התפילה בשעה 7:00 וסיימו ב- 16:45, וביום ב' החלו ב-6:30 וסיימו ב-15:15. האדמו"ר שימש האדמו"ר סנדק לבן אחד החסידים.

• חסידות רחמסטריווקא: את הפילה סיימו ביום הראשון בשעה 18:30. אמירת ה'למנצח' קודם התקיעות ארכה שעה. לאחר מכן למד האדמו"ר את הזוהר' בעמידה על הבמה במשך חצי שעה. ביום השני סיימו בשעה 18:00. הטלית של האדמו"ר נרטבה מרוב זיעה ודמעות, ולאמירת התקיעות החליף האדמו"ר לטלית אחרת.

• חסידות קרעטשניף: בבית המדרש בקריה ברחובות סיימו ביום הראשון בשעה 18:00, וביום השני סיימו בשעה 15:40. בשבת שימש האדמו"ר סנדק בברית. ברית נוספת, שהיתה אמורה להתקיים ביום הראשון של ראש השנה נדחתה ליום ראשון הקרוב.

• חסידות פרמישלאן: הרב חיים מרדכי רוזנבוים, נכדו של האדמו"ר מקרעטשניף-קרית גת עשה את דרכו בלילה שבין ימי ראש השנה מקרית גת לבני-ברק, כשהוא מלווה את רעייתו לחדר לידה ב'מעיני הישועה'. שם נולד בנו בכורו. לאחר מכן שם פעמיו אל בית דוד אביו, האדמו"ר מפרמישלאן בשכונת קרית הרצוג, שם שהה בהמשך החג ושבת. ה'שלום זכר' נערך אצל חמיו הרב שטרן, המחותן גם עם בית פרמישלאן וגם עם בית קרעטשניף-קרית גת, ביום השני של ראש השנה כיבד האדמו"ר מפרמילשאן את בן אחיינו שישמש כמקריא בתקיעות של מוסף. השנה האדמו"ר פרס מפה וקידש גם בליל יום השני מיום טוב ליום טוב, ולא רק מיום טוב לשבת, כנהוג.

• חסידות לעלוב: השנה שהה האדמו"ר מלעלוב עם קהל חסידיו בירושלים. התפילות ועריכת השולחנות נערכו באולם שליד מוסדות 'בית מלכה', שנשכר במיוחד לשמש כהיכל תפילה. האדמו"ר שימש כבעל תפילה בלילות רראש השנה ובשחרית של הימים, וכן בעל תוקע. אחיו - האדמו"ר מירושלים - שימש כבעל מקריא. בלילות ראש השנה ערך האדמו"ר קידוש בחצר האולם, ולאחר מכן אכל את הסימנים.

במוצאי שבת ערך האדמו"ר את שולחנו לרגל הילולת אבי-זקינו האדמו"ר רבי שמעון נתן נטע מלעלוב זי"ע שנסתלק בצום גדליה בשנת תר"ץ.

• חסידות סאדיגורה: האדמו"ר שימש כבעל תוקע. בנוסף הוחלפו החזנים הוותיקים של מנחה מעריב - הרב זאב צלר והרב הרשל הלוי - ובמקומם הוצבו אברכים צעירים יותר. האדמו"ר, שעד עתה התפלל בלונדון, לאחר שאביו האדמו"ר זצ"ל הבטיחו שהתפילות בלונדון יעלו דרך בית מדרשו כאן בארץ, אמר ב'טיש' ליל שבת כי הוא בטוח שגם עכשיו התפילות יעלו כהבטחת אביו.

ביום השני של ראש השנה חילק האדמו"ר רימונים לחסידים. ב'טיש' נעילת החג אמר האדמו"ר: פעלנו כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ, וכבר בקרוב נראה ישועות ללומדי התורה בארץ. בנוסף ארגנו השנה בסאדיגורה מניין תפילה לכל ילדי החסידות, תחת השגחת מחנכים ומדריכים, כפי שכבר קיים בכמה חסידויות.

• חסידות נדבורנה-ירושלים: האדמו"ר החל ללבוש בליל שבת לראשונה מאז הוכתר קאפט'ן פרחוני.

• חסידות דאראג: החסידים התפללו השנה לראשונה בבית המדרש הגדול של החסידות, ההולך ונבנה ברחוב יצחק נפחא בבני-ברק. בקיץ האחרון נישאה במקום נכדתו הגדולה של האדמו”ר מדארג, אולם תפילות לא נערכו עד כה. את הסליחות 'זכור ברית' בערב ראש השנה אמרו החסידים באודטריום העירוני עקב אי חיבור לחשמל.

• חסידות מודז'יץ: לראשונה השנה מכרו מקומות לאברכים בבית המדרש, בכדי שכל מי שיחפוץ במקום משלו יהיה לו מקום מסודר בבית המדרש. האדמו"ר ממודז'יץ הלחין השנה 12 ניגונים חדשים לכבוד תפילות הימים הנוראים. שני ניגונים שהם 'קדיש' ו'סלח נא' הושרו בעת הסליחות הראשונות, ועשרת הניגונים הושרו לראשונה בעת תפילות ראש השנה על ידי מקהלה נבחרת של אברכים ובחורים, שלמדו את הניגונים החדשים של האדמו"ר.

• חסידות אלכסנדר: לראשונה נערכו תפילות ראש השנה באודיטוריום העירוני ברחוב ירושלים, בעקבות הצפיפות שהייתה בימים הנוראים בשנת תשע"ג בבית המדרש ברחוב אחיעזר. עסקני החסידות ניסו להרחיב את בית המדרש שהוקם עוד על-ידי זקינו של האדמו"ר הנוכחי - האדמו"ר בעל ה'אמונת משה' זצ"ל, אך הצעד לא צלח, שכן בית המדרש מוקף מכל הכיוונים, ואין אפשרות להרחיבו. כך עלה הרעיון לערוך את התפילות באודיטוריום הממוזג, המוקם בסמיכות לבית המדרש. למרות שהתפילות נערכו באודיטוריום, את ה'טיש' של ראש השנה ערך האדמו"ר בבית מדרשו.

• חסידות אנטניא: האדמו"ר קרא ב'טיש' שערך בליל ראש השנה בבית מדרשו ברחוב הושע בבני ברק לחסידים לקבל על עצמם שלא לקרוא עיתון לפני התפילה, והוסיף ואמר: "בפרט שעוד יש שם תמונות של גויים כעין אובמה. אני מתפלא שבעיתונים חרדיים יש תמונות של גויים. אצלי במשפחה", אמר האדמו"ר, "היה מקובל שלא להביט אפילו על תמונות אלו". אחד החסידים הגיב: "אולי התמונות הם בשביל לכוון טוב יותר בברכת שלא עשני גוי" - אך האדמו"ר ביטל במחי-יד את דבריו.

• ברסלב: בערב ראש השנה נרשם פיוס בין 'הצדיק מיבניאל', הרב אלעזר שיק – ממנהיגי חסידי ברסלב, לבין המקובל רבי יצחק מאיר מורגנשטרן. הקרע בין השניים החל לאחר שבערב ראש השנה הקודם שב הרב מורגנשטרן במפתיע מאומן, יחד עם קבוצת תלמידים קטנה, ופרסם כי אין מחויבות לחסיד ברסלב להיות באומן בראש השנה. במהלך השנה שחלפה נרשמו מספר ניסיונות פיוס מצד הרב מורגנשטרן, אך מצדו של הרב שיק טענו כי אין לו דבר נגד הרב מורגנשטרן, אלא נגד הדברים שפרסם - הנוגדים את דעת רבי נחמן מברסלב.

השבוע, כאשר הרב מורגנשטרן חזר בו מדבריו, ואף הגיע לשהות בקיבוץ הגדול באומן, יחד עם קבוצת תלמידיו, הוא התקבל שעה קלה לפני התקדש החג באכסניית הרב שיק, שכיבדו וערך לו 'פדיון נפש' - כנהוג אצל חסידי ברסלב.

הגר"ח קנייבסקי. צילום: עוזי ברקצילום: הגר"ח קנייבסקי. צילום: עוזי ברק
הגר"ח קנייבסקי. צילום: עוזי ברק


בחצרות גדולי ישראל: 12 אלף התברכו אצל הגר"ח קנייבסקי

• הגראי"ל שטיינמן התפלל את כל התפילות בתפילת הנץ בביתו, למעט תפילת שחרית בשני הימים, אותם התפלל בבית הכנסת איצקוביץ, לשם צעד ברגל. ביום הראשון, בעלייתו לתורה - 'שלישי' בירך הגראי"ל ב'מי שבירך' את כל המתפללים והתורמים לקופות הצדקה וכן כל כלל ישראל.

בעלייתו לתורה ביום השני, ביקש מהגבאי הרב משה יהודה שניידר, להוסיף: "חוץ מהרשעים הרוצים לבטל תורה מישראל, לפיד וכדומה לו". ביום הראשון, לאחר הכורעים 'בעלינו', לא חש בטוב ופנה לחדרו לנוח. רופא הוזעק וקבע שמדובר בחוסר נוזלים. לאחר מכן המשיך בתפילה, לא לפני שבירך את הרופא בברכת 'שנה טובה'. ביום השני בירך את הבעל תוקע, נכדו הרב ישעיהו כהן, שיהיה לו הצלחה בתקיעות בישיבת 'גאון יעקב'. התפילות אצל הגראי"ל מסתיימות בשעה 10:30.

• אלפים עברו לברך ולהתברך אצל הגר"ח קנייבסקי בברכת ל'שנה טובה'. בשעה 22:15 סיים הגר"ח לברך. השנה, עקב העומסים בשנים קודמות, הוקמו מחסומים לאורך רחוב רשב"ם. על פי הערכות עברו במקום למעלה מ-12 אלף איש.

• הגרי"ט וייס: בליל החג הראשון עברו אלפים מבני ירושלים בישיבת 'עמלה של תורה', שם התפלל גאב"ד 'העדה החרדית' את התפילות, לברך ולהתברך בברכת 'לשנה טובה'. בשבת נשא הגאב"ד את דרשת שבת שובה בבית המדרש הגדול מהרי"ץ דושינסקיא ברחוב שמואל הנביא.

• בבית המדרש 'הגר"א' בשכונת הר נוף בירושלים עברו מאות תושבי השכונה בשני לילות ראש השנה לברך ולהתברך בברכת ל'שנה טובה' אצל ראב"ד 'העדה החרדית' הגר"מ שטרנבוך. קודם התקיעות דיבר הראב"ד במשך ארבעים דקות בבכיות על ענייני התשובה ועניני היום. בשבת, קודם מנחה, נשא הראב"ד את דרשת שבת שובה.

• הגרי"ג אדלשטיין, שהתפלל בישיבת פוניבז', שם הוא משמש כבעל תוקע 69 שנים ברציפות - שימש כסנדק לאחר קריאת התורה בשמחת ברית. ביום הראשון סיימו בשעה 14:50, ןביום השני בשעה 14:30.

• הגר"ש אויערבך: שעה קודם כניסת החג הגיע לתפילה ברחבת הכותל המערבי, שם ערך 'מי שבירך' להגר"ע יוסף. את תפילות החג עשה בישיבת 'מעלות התורה'. ביום הראשון סיימו בשעה 16:00. הגר"ש מקדש רק לאחר מנחה בשעה 17:00. ביום השני סיימו בשעה 15:15. לאחר התקיעות ביום השני אמר הגר"ש אוירבעך: "צריך להודות לה' שלתקוע בשופר עוד לא אסרו השלטונות".

• הגרמ"צ ברגמן: במהלך ראש השנה נולדו להגרמ"צ שני נינים. בתפילת מעריב בלילה הראשון ניגש הגרמ"צ לפני העמוד, כשלאחריה עברו לפניו במשך למעלה משעה וחצי מאות מתלמידיו ורבים מתושבי העיר לברכת כתיבה וחתימה טובה, כשהגרמ"צ מברך כל אחד "לשנה טובה תכתב ותחתם לאלתר לחיים טובים ארוכים ולשלום".

קודם תקיעת שופר עלה הגרמ"צ לארון הקודש לשאת דברי התעוררות. בדבריו קרא הגרמ"צ שכעת זה הזמן "לעורר רחמי שמים על עמו ונחלתו, כאשר מחוץ תשכל חרב ומחדרים אימה, בני התורה נרדפים ומוכים תחת עול המלכות, נדע שהכל מאיתו יתברך והקב"ה רוצה לעורר אותנו שנתחזק ונתאמץ לשוב אליו, נתחזק כולנו לשוב בתשובה שלמה ונתפלל אליו שיסיר חרון אפו מעלינו ושנזכה לשנה טובה".

• הגר"ח גריינמן התפלל בבית מדרשו ברחוב חידושי הרי"ם בבני ברק. לאחר התפילה עברו במשך שעתיים לאמירת 'לשנה טובה'. השנה היה רק חזן אחד, בנו של הגר"ח - רבי יוסף גריינמן, שהתפלל את כל התפילות ושימש גם כבעל תוקע ובעל קורא, במקום רבי יצחק כהן המתפלל תמיד תפילת שחרית לפני העמוד וזקוק לרחמי שמים מרובים. ביום הראשון, לפני קריאת התורה, שימש הגר"ח סנדק לבן אחד מתלמידיו.

• הגרד"צ קרלנשטיין: בליל התקדש החג הגיע ראש ישיבת גרודנא הגרד"צ קרלנשטיין לאולם 'כתר מלכות', בו מתקיימים תפילות הימים הנוראים של ישיבת גרודנא, כשלראשונה מזה כיובל שנים לא ניגש כחזן לתפילת מעריב כשליח ציבור עקב חולשתו. במקומו ניגש הגרפ"ד פריזל, מראשי ישיבת גרודנא לצעירים, בתום התפילה עברו על פני הגרד"צ המתפללים ותושבי העיר כשהגרד"צ מברכם במאור פנים מיוחד.

לאחר מכן, סמוך לשעת חצות, עלה לביתו האדמו"ר מפיטסבורג להתברך ברכת השנים כשאליו מתלווים חסידיו. בימי ראש השנה שימש הגרד"צ כמקריא לבעל תוקע, כשבחלק מהתקיעות מחליף אותו משגיח הישיבה הגרח"י ברינגר.
חסידים ראש השנה גדולי ישראל ויזניץ ברסלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד