כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
ישראל איבדה ידיד נאמן

מנהיג ברית המועצות שסיים את המלחמה הקרה מת בגיל 91

מנהיגה האחרון של ברית המועצות, מיכאל גורבצ'וב, מת אתמול בבית החולים המרכזי במוסקבה בגיל 91. הוא זכור לטוב כשנמנע מלהשתמש בכוח בניגוד למנהיגי הקרמלין הקודמים ששלחו טנקים לרסק התקוממות בבית

מנהיג ברית המועצות שסיים את המלחמה הקרה מת בגיל 91
עם הרב לאזאר רבה הראשי של רוסיה צילום: מבשר טוב מוסק

הקהילה היהודית ברוסיה איבדה ידיד נאמן: נשיא ברית המועצות לשעבר מיכאל גורבצ'וב מת במוסקבה והוא בגיל 91. היה לו קשר טוב עם הרב הראשי של רוסיה רבי בערל לאזאר.

מיכאיל גורבצ'וב, שסיים את המלחמה הקרה עם ארה"ב ללא שפיכות דמים אך לא הצליח למנוע את התמוטטות ברית המועצות, כאמור מת אתמול בגיל 91, מלשכתו של גורבצ'וב נמסר שעות לפני מותו, כי הוא נמצא בטיפול בבית החולים.

גורבצ'וב, הנשיא הסובייטי האחרון עשה הסכמים עם ארצות הברית ושותפויות עם מעצמות המערב כדי להסיר את מסך הברזל שחילק את אירופה מאז מלחמת העולם השנייה ולהביא לאיחודה מחדש של גרמניה. כאשר הפגנות פרו-דמוקרטיות שטפו את מדינות הגוש הסובייטי במזרח אירופה הקומוניסטית ב-1989, הוא נמנע מלהשתמש בכוח בניגוד למנהיגי הקרמלין הקודמים ששלחו טנקים לרסק התקוממויות בהונגריה ב-1956 ובצ'כוסלובקיה ב-1968.

ההפגנות הביאו שאיפות לאוטונומיה ב-15 הרפובליקות של ברית המועצות, שהתפוררו בצורה כאוטית. גורבצ'וב נאבק לשווא למנוע את ההתמוטטות הזו. לאחר שהפך למזכיר הכללי של המפלגה הקומוניסטית הסובייטית ב-1985, כשהוא בן 54 בלבד, הוא יצא להחיות את המערכת על ידי הכנסת חירויות פוליטיות וכלכליות מוגבלות, אך הרפורמות שלו יצאו משליטה.

מדיניות חופש הביטוי שלו אפשרה ביקורת בלתי נתפסת בעבר על המפלגה והמדינה, אך גם עודדה לאומנים שהחלו ללחוץ על עצמאות ברפובליקות הבלטיות של לטביה, ליטא, אסטוניה ובמקומות אחרים.

רבים ברוסיה מעולם לא סלחו לגורבצ'וב על הסערה שהרפורמות שלו גרמו, בהתחשב בצניחה שלאחר מכן ברמת החיים שלהם מחיר גבוה מכדי לשלם עבור הדמוקרטיה.

לאחר ביקור גורבצ'וב בבית החולים ב-30 ביוני, הכלכלן הליברלי רוסלן גרינברג אמר "הוא נתן לכולנו חופש - אבל אנחנו לא ידענו מה לעשות עם זה".

על פי ערך ויקיפדיה, ב-1988 מינה ראש הממשלה, יצחק שמיר, את אריה לוין להוביל משלחת לברית המועצות, במטרה לחדש את הקשרים הדיפלומטים בין המדינות. שלטונות ברית המועצות לא רצו תחילה להכיר במשלחת וזו נאלצה לעבוד בחסות שגרירות הולנד, אך ב-1989 חזרה המשלחת אל הבניין הישן של שגרירות ישראל במוסקבה. ב-18 באוקטובר 1991 חודשו היחסים הדיפלומטיים בין המדינות ולוין מונה לשגריר ישראל במוסקבה. ב-13 בדצמבר 1991 הגיש אלכסנדר בובין את כתב האמנתו מגורבצ'וב כשגריר ברית המועצות בישראל לנשיא חיים הרצוג.

זמן קצר לאחר פרישתו מנשיאות ברית המועצות, ביוני 1992, ביקר גורבצ'וב בישראל ובכותל המערבי.

הגר''ב לאזאר מיכאל גורבצוב נשיא רוסיה מסך הברזל ברית המועצות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד