כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
עשרות חתימות זויפו

רשת השחיתות בבל"ד: החשד - מיליונים הוברחו במזוודות מירדן

באחת הפעמים שבה חזרו פעילי בל"ד מירדן - כעבור ימים אחדים הופקדו מאות אלפים בחשבון המפלגה | באותה תקופה בל"ד סגרה גירעון של מיליונים לאחר הפסד צורם בבחירות, והמשטרה לא הצליחה להתחקות על מקור הכסף | בל"ד: "מדובר בניסיון להכתים את המפלגה וחבריה"

רשת השחיתות בבל"ד: החשד - מיליונים הוברחו במזוודות מירדן
גבול ישראל/ירדן, אילוסטרציה צילום: דוד כהן, פלאש 90

בבחירות שנערכו ב־2013 ספגה מפלגת בל"ד מהלומה, "יעד המפלגה היה ארבעה מנדטים, אך היא השיגה שלושה בלבד, מה שגרם לגירעון תקציבי של 2.5 מיליון שקלים", כך סיפר לחוקרי המשטרה רואה החשבון של בל"ד, יוסף חיסן.

הנהגת המפלגה, ובתוכה חברי הכנסת לשעבר ג'מאל זחאלקה, חנין זועבי, באסל גטאס ואחרים, החליטה לצאת במבצע התרמה לכיסוי הגירעון. בסוף שנת 2013 הוכרז המבצע כמוצלח, והמפלגה הצליחה לגייס את מלוא הסכום החסר.

כשרואה החשבון של המפלגה העביר את הדו"חות הכספיים למבקר המדינה כחלק מביקורת המפלגות השגרתית, חשדו אנשי המבקר שמשהו אינו כשורה.

"עשר שנים אני בביקורת מפלגות, ולא נתקלתי במקרה כזה חמור", מסר בעדותו במשטרה ארז אופיר, סגן מנהל האגף לביקורת מפלגות וחושף פרשת השחיתות בבל"ד, כך מפרסם נטעאל בנדל, ב'ישראל היום'.

ח"כ ג'מאל זחאלקה\\צילום: יונתן סינדל/פלאש90

"שמתי לב שכל התרומות הן בסכומים של אלפיים שקלים ויותר. מניסיוני - לא תורמים סכומים כאלה. זה העלה בי חשד שמדובר ברישום פיקטיבי של תרומות".

ממבקר המדינה העניין הועבר לחקירת המשטרה. במבצע חקירתי נרחב, זימנה יחידת החקירות "יאח"ה צפון" עשרות מהתורמים ששמותיהם הופיעו בפנקסי הקבלות של בל"ד.

אלא שרבים מהם העידו שלא תרמו כלל ושחתימתם זויפה. אחת מהם, למשל, היא מי שלימים הפכה לחברת כנסת, היבא יזבק.

באותם הימים יזבק הייתה פעילה בכירה במפלגה. "מעולם לא תרמתי לבל"ד, אין לי ממש כסף לתרום", העידה. החוקר הראה לה קבלה עם תרומה בגובה 1,500 שקלים שעליה שמה וחתימתה. "זו לא החתימה שלי, ומעולם לא חתמתי כך. אני ממש לא תרמתי לבל"ד את הכסף הזה".

מה שהגביר את חשדם של החוקרים היה העובדה שמאות אלפי השקלים שהופקדו בחשבון הבנק של בל"ד ב־2013 הופקדו עוד בטרם פרסמה המפלגה את מבצע ההתרמה. חמשת הפעילים הודו שכשנסעו לירדן הם גם פגשו את בשארה, אך הכחישו שקיבלו ממנו או מטעמו כסף. הם גם הכחישו שהכניסו כסף לישראל.

אילוסטרציה

באוקטובר 2021, במסגרת הסדר טיעון, הורשעו 13 אנשי בל"ד לפי הודאתם בעבירות של מרמה וזיוף של קבלות. פרשיית מזוודות הכסף מירדן נסגרה, וכתב האישום נגד בכירי בל"ד לא כלל אותה.

מבל"ד נמסר בתגובה: "פרסום התחקיר הוא ניסיון להכתים את המפלגה וחבריה. מדובר ברדיפה פוליטית. הפרקליטות חזרה בה מכל ההאשמות וחתמה על הסכם טיעון.

"באף שלב בתיק לא נקשר שמו של מייסד בל"ד עזמי בשארה למתרחש, והניסיון לעשות זאת חסר בסיס. חברי בל"ד המעורבים פעלו לטובת מטרות המפלגה הציבוריות, ואיש מהם לא הפיק רווח אישי".

התחקיר המלא יפורסם ביום שישי (2.9) במוסף "ישראל השבוע" של "ישראל היום"

מפלגת בלד חשד למרמה בלד ירדן עזמי בשארה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד