כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
ייקבר במוסקבה

הנשיא ביידן על מיכאיל גורבצ'וב: "מנהיג נדיר"

מיכאל גורבצ'וב, שהיה בשלטון הנשיא של ברית המועצות בין השנים 1985 ל-1991, מילא תפקיד מפתח בסיום המלחמה הקרה, אך לא הצליח למנוע את קריסת ברית המועצות. גורבצ'וב ייקבר בבית הקברות נובודביצ'י במוסקבה

הנשיא ביידן על מיכאיל גורבצ'וב: "מנהיג נדיר"
מיכאיל גורבצ'וב צילום: צילום מסך KGUN9

מיכאל גורבצ'וב, המנהיג האחרון של ברית המועצות שסייע לסיים את המלחמה הקרה ללא שפיכות דמים, מת בבית החולים אמש (שלישי) בגיל 91. הצוות בבית החולים המרכזי במוסקבה אמר כי המדינאי מת "אחרי מחלה קשה וממושכת". לא נמסרו פרטים נוספים.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הביע "אהדה עמוקה" על מותו של גורבצ'וב, כך אמר דובר הקרמלין. הדובר הוסיף כי פוטין, סוכן הק.ג.ב. לשעבר שהיה לו מערכת יחסים מעורפלת עם גורבצ'וב, ישלח ביום רביעי בבוקר מברק תנחומים למשפחתו ולחבריו של המנהיג המנוח. סוכנות הידיעות הרשמית 'טאס' הרוסית דיווחה כי גורבצ'וב ייקבר בבית הקברות נובודביצ'י במוסקבה לצד רעייתו.

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש אמר כי גורבצ'וב היה "מדינאי יחיד במינו ששינה את מהלך ההיסטוריה". גוטרש אמר שהמנהיג הסובייטי לשעבר עשה יותר מכל אדם אחר כדי להביא לסיום שלוו של המלחמה הקרה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הכתיר את גורבצ'וב כ"מנהיג נדיר" שהפך את העולם לבטוח יותר בזכות הרפורמות שלו. "אלה היו מעשיו של מנהיג נדיר - בעל דמיון לראות שעתיד אחר אפשרי והאומץ לסכן את כל הקריירה שלו כדי להשיג אותו", אמר ביידן.

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, גם שיבחה את גורבצ'וב כמנהיג "מהימן ומכובד" שעזר להפיל את מסך הברזל. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר "המחויבות שלו לשלום באירופה שינתה את ההיסטוריה המשותפת שלנו".

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, אמר כי הוא מעריץ את "האומץ והיושרה" של גורבצ'וב עם סיום המלחמה הקרה. "בתקופה של תוקפנות של פוטין באוקראינה, המחויבות הבלתי נלאית שלו לפתוח את החברה הסובייטית נותרה דוגמה לכולנו", הוסיף ג'ונסון.

ג'יימס בייקר, שר החוץ של ארצות הברית בזמן קריסת ברית המועצות, אמר כי "ההיסטוריה תזכור את מיכאיל גורבצ'וב כענק שניוט את האומה הגדולה שלו לעבר דמוקרטיה".

ב-1990 הוענק לגורבצ'וב פרס נובל לשלום על "על התפקיד המוביל שמילא בשינויים הרדיקליים ביחסי מזרח-מערב". גורבצ'וב נהנה ממעמד מחוץ לרוסיה שמעולם לא זכה בארצו. נולד ב-1931 בצפון הקווקז, הוא הפך לראש המפלגה הקומוניסטית במרץ 1985.

גורבצ'וב נשיא רוסיה ג'ו ביידן ולדימיר פוטין בוריס ג'ונסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד