כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
אומנות מהמאה ה-11

הנאצים רכשו בכפייה: ביהמ"ש פסק נגד היורשים היהודים

היורשים של סוחרי אמנות יהודים טענו כי אבותיהם מכרו את יצירות האומנות שלהם ב-1935 לממשלה הנאצית בכפייה תמורת סכום קטן מערכם האמיתי, אך בית המשפט דחה את התביעה

הנאצים רכשו בכפייה: ביהמ"ש פסק נגד היורשים היהודים
אילוסטרציה צילום: Pixabay

בית משפט מחוזי בארה"ב דחה תביעה של סוחרי אמנות יהודים על שלל יצירות אמנות מימי הביניים בגרמניה. בית המשפט קבע כי למערכת המשפט האמריקאית אין סמכות שיפוט בנושא. הפסיקה, שהדהדה את החלטת בית המשפט העליון בארה"ב בתיק בשנת 2021, הייתה ניצחון של הקרן למורשת התרבות הגרמנית (הפרוסית) במחלוקת הארוכה על החפצים.

האוסף, הידוע כאוצר גואלף -וולפנשץ, הוא אחד המרכיבים החשובים ביותר של אמנות הכנסייה הגרמנית של ימי הביניים. החפצים, המתוארכים למאות ה-11 עד ה-15, הם ברובם כסף וזהב, משובצים באבני חן ותשמישי קדושה אחרים. האוסף שווה יותר מ-200 מיליון דולר.

ההליכים המשפטיים בעניין החפצים מתחילים בשנת 2015. התובעים, יורשים של סוחרי אמנות יהודים, טענו כי האוצר נלקח שלא כדין, משום שלאבותיהם לא הייתה ברירה אלא למכור אותו ב-1935 לממשלה הנאצית תמורת שבריר ממה שהיה שווה אבל היורשים הפסידו בגרמניה שכן הממשלה קבעה שהאוצר השנוי במחלוקת הוא בבעלות חוקית של קרן התרבות ועליו להישאר בבירת גרמניה, ברלין. כך דווח בתאגיד השידור הגרמני DW.

קרן התרבות דחתה את טענת היורשים ואמרה שהאספנים לא נאלצו למכור את האוצרות וכי המחיר הנמוך מתכתב עם שוק אמנות חלש בעיצומו של משבר פיננסי. "הקרן גם טוענת שהתביעה הזו חסרת טעם, שכן מכירת האוצר ב-1935 לא הייתה מכירה כפויה עקב רדיפות הנאצים", אמר ביום שלישי נשיא הקרו, הרמן פרזינגר, ובירך על החלטת בית המשפט.

אוצר גואלף הוצג בברלין מאז תחילת שנות ה-60 ונמצא כיום במוזיאון של העיר. האוסף קיבל את שמו לאחר שהגיע לרשות בית המלוכה של גואלף בשנת 1671. אבל המשפחה מכרה 82 פריטים לתאגיד סוחרי אמנות ב-1929, בתקופה בה היא חוותה קשיים כלכליים.

התאגיד מכר את הפריטים למדינת פרוסיה דאז, שבה שכנה ברלין בשנת 1935. יורשים של סוחרי האמנות היהודים טענו כי הרמן גרינג, ראש ממשלת פרוסיה ומפקד חיל האוויר הגרמני, נתן את האוצר לאדולף היטלר בתור מתנה אישית.

אבל הקרן טוענת שהם חקרו את הנושא והגיעו למסקנה שהפריטים נרכשו במיוחד עבור אוסף המדינה הפרוסית. 44 מהפריטים נמצאים ברשות הקרן, וההליכים המשפטיים בארה"ב נוגעים ל-42 מהחפצים הללו.

גרמניה נאצים ארה''ב אוסף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד