כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
התאמה לשוק האירופאי

החל ממחר: יוצאת לדרך הרפורמה שתוזיל את מחירי מוצרי החשמל

ישראל מתאימה את עצמה לסטנדרט האירופאי לפיכך ניתן יהיה לייבא למדינה מכשירי חשמל על בסיס התאמה לדרישות חוקיות היבוא האירופאיות בנושא נצילות באנרגיה | המהלך ירחיב את שוק היבוא כך שכל יבואן המעוניין לייבא מכשיר חשמלי שאושר - יוכל לעשות זאת, עובדה שתוזיל מחירים לצרכן הישראלי

החל ממחר: יוצאת לדרך הרפורמה שתוזיל את מחירי מוצרי החשמל
חנות למוצרי חשמל בירושלים צילום: Yonatan Sindel/Flash90

הרפורמה ביבוא מוצרי חשמל יוצאת לדרך: הרפורמה שתיכנס לתוקף החל ממחר (רביעי), תאפשר לפתוח את שוק היבוא, כך שכל יבואן המעוניין לייבא מכשיר חשמלי לישראל (שאושר במסגרת הפטור), יוכל לעשות זאת ללא דרישת חובה של בדיקה פיסית במעבדה מאושרת להתאמה לתקן הישראלי טרם היבוא, כפי שהיה נדרש עד היום. 

כחלופה לבדיקה הפיסית, יהיה על היבואן להצהיר כי המוצר המיובא עומד בדרישות החוקיות האירופית ולספק למשרד האנרגיה מסמכים המעידים על כך. כמו כן, יהיה עליו לספק תווית דירוג אנרגיה, היכן שנדרש. לאחר מתן ההצהרה, וככל שלא קיים חשש כי המוצר אינו עומד בדרישות החלות עליו, יקבל היבואן באופן אוטומטי את האישור הנדרש לצורך היבוא.

להלן רשימת המוצרים עליהם חלה הרפורמה: יחידות קירור מים הפועלות במחזור דחיסת אדים (צ'ילרים), מזגנים, מקררים, מכונות כביסה, מייבשי כביסה, מדיחי כלים, תנורי אפייה, תנורי מיקרוגל, טלוויזיות, גופי תאורה, נורות, נטלים לנורות פלוארניות, ממירי אפיקים ספרתיים לקליטת שידורי טלוויזיה, מנועי השראה חשמליים אסינכרוניים תלת-מופעיים כלוביים, ציוד טכנולוגיית מידע וציוד שמע.   

רפורמה זאת הינה חלק מרפורמה רחבה אשר מתמקדת במעבר לשיטות הנהוגות בשווקים מפותחים בעולם. זאת, על ידי שינוי שיטות הפיקוח על חוקיות הייבוא בשערי הכניסה לארץ עבור מאות מוצרים, לצד הגברת האכיפה בשווקים. 

הרפורמה צפויה להביא להקלה משמעותית בבירוקרטיה הנלווית לתהליך היבוא, להוזיל את עלויות הבדיקה ליבואן ולצמצם את זמני ההמתנה לתוצאות המעבדה. ההערכה היא כי משלוחים שיעברו דרך המסלול האירופי, עשויים לחסוך ליבואן עד 7% מהעלות של הליך הייבוא. כפועל יוצא מכך, בכוחה של הרפורמה לשפר את רמת התחרות בשוק, להוזיל מחירים לצרכן ולהגדיל את מגוון המכשירים הנמכרים בישראל. 

חשוב לציין כי לצד הקלות אלה, האחריות לעמידת המוצר בדרישות האנרגיה, שהייתה מוטלת עד היום על היבואן, אך בכפוף לבדיקות טרם כניסת המוצר לארץ, עולה מדרגה וכדי לוודא עמידה בדרישות אלו, ירחיב משרד האנרגיה את פעילות האכיפה בשווקים על יבואנים המפרים את החוק.

כאמור, עוד במסגרת הרפורמה, למכשירי החשמל שיובאו לישראל במסגרת הסתמכות על הרגולציה האירופאית, תצטרף החל מהיום תווית דירוג אנרגיה חדשה, שמתאימה לרמת הנצילות באנרגיה של המכשיר החשמלי. תווית האנרגיה מאפשרת לצרכן להשוות בין הביצועים של דגמי מוצר שונים ובאמצעותה לקבל החלטה מושכלת במעמד הרכישה.

לפי הערכות האיחוד האירופי, הטמעת הרגולציות צפויה להניב חיסכון משמעותי באנרגיה, כמו גם להביא לצמצום בהוצאות החשמל של הצרכן. יתרה מכך, לחיסכון זה באנרגיה תרומה סביבתית רבה, כתוצאה מהפחתה בפליטות לאוויר. לפי אומדן שבוצע, משרד האנרגיה צופה שאימוץ הרגולציה האירופית למוצרי חשמל יביא לכך שייחסכו בישראל 200 ג'יגה וואט שעה כבר בשנת 2025, ו-1200 ג'יגה וואט שעה בשנת 2030. זאת, לאחר שמרבית מוצרי החשמל המצויים בשוק יפעלו בהתאם לדרישות החדשות.

 

מזגן הוזלת מחירים רפורמה מקרר לקוחות מוצרי חשמל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד