כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
הנשיא הסמיק

הנבואה של הרבי על גורבצ'וב התקיימה אחרי 6 שנים

מיכאיל גורבצ'וב, מנהיג בריה"מ שמת ביום שלישי האחרון, היה ידיד נאמן של הקהילה היהודית ברוסיה, ופעל רבות למענה. באחת מפגישותיהם, אמר לרב הראשי בערל לאזאר: "אני גאה שמהצב הנוכחי הוא משהו שנוצר דרך העשייה שלי"

הנבואה של הרבי על גורבצ'וב התקיימה אחרי 6 שנים
הרב לאזאר עם מיכאל גורבצ'וב צילום: באדיבות המצלם

ביום שלישי הלך לעולמו נשיא ברית המועצות לשעבר מיכאיל גורבצ'וב. רבים נעצבו על מותו של האיש, זוכה פרס נובל לשלום ואחד ממסיימי המלחמה הקרה, וביניהם גם יהודים רבים שחיו תחת שלטונו.

במרץ 1985 התמנה גורבצ'וב למזכ"ל המפלגה הקומוניסטית, ובכך לשליט בריה"מ. רבים חשבו שהדמות החדשה שהוצנחה לתפקיד תהיה קיצונית וחשוכה מקודמיה, ובעיתונות נכתבו טורי דעה על התקופה האפלה שעומדת בפני בריה"מ. עם זאת, דווקא גורבצ'וב יתגלה כמנהיג אמיץ שיסיים את המלחמה הקרה ויפיל את מסך הברזל. בפסח של השנה בה עלה גורבצ'וב לשלטון הגיע הפיזיקאי הרמן ברונבר לניו יורק, לסעוד בליל בסדר במחיצת הרבי מלובביץ'.

עוד לפני כן, הוזמן ברונבר להיפגש עם הרבי. בפגישה הפתיע אותו הרבי. "מעתה תתחיל תקופה חדשה וטובה. כל יהודי שירצה, יוכל לעלות לארץ ישראל ללא עיכוב, ומי שירצה, יוכל להישאר ברוסיה ולחיות חיים יהודיים מתוך חירות", אמר לו, וביקש שיפיץ את הבשורה הזו לכל עבר. נבואתו של הרבי על התמוטטות בריה"מ התגשמה כעבור שש שנים.

לימים, יבקר גורבצ'וב בארץ. הרמן ברנובר נכח בביקורו, וכשהזדמן לו החליט לספר לגורבצ'וב על נבואת הרבי. אך גורבצ'וב הפריך את הדברים, והסביר כי כשעלה לשלטון כלל לא היו כוונותיו לאפשר ליהודי בריה"מ לצאת מרוסיה, והוא קיבל את ההחלטה הזו הרבה יותר מאוחר.

בכל אופן, עם נפילת בריה"מ של גורבצ'וב יצאו שני מיליון יהודים משערי האימפריה הקורסת, ורבים מהם עלו ארצה. סביב אותה תקופה הגיע הרב הראשי של בריטניה, הרב יונתן זקס, להדלקת נרות עם גורבצ'וב. "באותו יום בשנת 1991, לאחר שהדלקנו יחד נרות, שאל אותי מר גורבצ'וב, באמצעות המתורגמן שלו, מה עשינו זה עתה. סיפרתי לו שלפני אלפי שנים, לאחר שנאסר על יהודים לעסוק ביהדות, נלחמו היהודים וזכו לחירות, והאורות הללו היו הסמל לניצחון הזה. לפני שבעים שנה יהודים סבלו מאותו אובדן חירות ברוסיה, ועכשיו עזרת להם להחזיר אותו. אז הפכת לחלק מסיפור חנוכה, אמרתי לו. כשהמתורגמן תרגם את המילים הללו לרוסית, מיכאיל גורבצ'וב הסמיק", סיפר הרב זקס ז"ל.

דמות רבנית מעניינת אחרת שפגשה את גורבצ'וב הייתה הרב בערל לאזאר, רבה הראשי של רוסיה מאז שנת 2000, ושליחו של הרבי מלובביץ בבריה"מ בתקופת גורבצ'וב. הרב לאזאר הזמין את הנשיא הרוסי לבקר במוזיאון היהודי במוסקבה, ושם לקח אותו לסיור וירטואלי בעקבות ההיסטוריה היהודית, עם דגש על הסבל הרב שסבלו היהודים מהקומוניזם. גורבצ'וב ציין כי הוא: "גאה שהמצב הנוכחי הוא משהו שנוצר דרך העשייה שלי", והוסיף כי "רוסיה טובה ליהודים והיהודים טובים לרוסיה".

ואכן, גורבצ'וב נודע כאחד המנהיגים הרוסיים הקרובים ביותר למדינת ישראל וליהודים. בתקופתו חודשה הנציגות הדיפלומטית הישראלית ברוסיה, והוא הקל רבות על ההגירה היהודית בעזרת רפורומות שונות, מה שהביא גל עלייה עצום ארצה. כחצי שנה לאחר קריסת בריה"מ אף ביקר גורבצ'וב בישראל והטמין פתק בכותל המערבי.

הגר''ב לאזאר מיכאל גורבצ'וב נשיא רוסיה ברית המועצות מסך הברזל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד