כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מאיים • אסד: אם נותקף - איראן וחזבאללה ינקמו

לקראת תקיפה • בריאיון לרשת סי.בי.אס הביע נשיא סוריה חשש כי תקיפה אמריקנית תפגע בצבאו ותפר את האיזון בקונפליקט בסוריה • קרי: נוכל לפעול גם בלי הקונגרס

נשיא סוריה, בשאר אסד
נשיא סוריה, בשאר אסד



על רקע מתיחות שיא במזרח התיכון לקראת אפשרות של תקיפה אמריקנית בסוריה, העניק הנשיא בשאר אסד ריאיון לרשת סי.בי.אס האמריקנית, ובה הודה כי הוא חושש שמתקפה אמריקנית תפגע ביכולתו הצבאית.

"הוא מאוד מאוד מודאג מכך שתקיפה אמריקנית תשנה את מאזן הכוחות בלחימה מול המורדים", אמר הכתב צ'ארלי רוז שריאיין את אסד בדמשק. "הוא דיבר על אביו ועל הלקחים שלמד ממנו, על כך שמלחמה היא חסרת רחמים".

עוד בנושא: • קולות מלחמה • איראן מאיימת: "נחטוף את הבת של אובמה"

אסד רמז במהלך הריאיון כי בכל מקרה של תקיפה בסוריה, בנות בריתו - איראן וחיזבאללה - ינקמו. עם זאת, הוא סירב בתוקף לפרט בנוגע לאופי פעולת התגובה לתקיפה אמריקנית.

"אין כל ראיות לכך שעשיתי שימוש בנשק כימי נגד בני עמי", אמר אסד, אך סירב להתייחס לשאלה האם הוא מחזיק בגישה לנשק להשמדה המונית. הנשיא הסורי הדגיש כי ממשל אובמה אינו יכול להסתפק בהצגת הוכחות לשימוש בנשק כימי, וכי עליו להוכיח גם כי אסד הוא שעמד מאחורי השימוש בנשק הכימי ולא כוחות המורדים. הריאיון המלא עם אסד ישודר מחר בערב בארצות הברית.


התקיפה - 3 ימים של הפצצות

בארצות הברית ממשיכים לחמם מנועים לקראת תקיפה אפשרית בסוריה: ה"לוס אנג'לס טיימס" דיווח מפי גורמים בכירים בממשל האמריקני, כי הפנטגון הרחיב את התכניות למתקפה במדינה, שכוללות כעת שלושה ימים של הפצצות - זמן ממושך יותר משתוכנן בתכניות התקיפה המקוריות.

עוד צוטטו הבכירים באומרם כי הרחבת תכניות התקיפה האמריקניות ופריסתן על פני תקופה של מעבר לשלושה ימים, משקפות את האמונה הגוברת בבית הלבן שלפיה ארצות הברית תאלץ להפעיל כוח צבאי חזק כדי לגרום נזק לכוחותיו של הנשיא הסורי בשאר אסד.

בדיווח פורסמו דבריהם של שני קצינים אמריקנים, שאמרו כי הבית הלבן ביקש בימים האחרונים להרחיב את בנק המטרות בסוריה, מעבר ל-50 היעדים שתוכננו בתחילה. יחד עם זאת, מסרו הקצינים כי בפנטגון שוקלים לכלול בתקיפה שימוש במפציצים - נוסף על טילי הטומהוק וחמש המשחתות שכבר הגיעו לים התיכון. "יהיו כמה גיחות הפצצה שלאחריהן תתבצע הערכת נזקים ובהתאם לה גיחות נוספות", הסבירו הבכירים.

דיווח: אסד לא אישר שימוש בנשק כימי

בתוך כך, הצהובון הגרמני "בילד" מצטט היום (ראשון) גורם מודיעיני לפיו ייתכן והתקיפה הכימית נעשתה ללא אישורו של הנשיא אסד. לפי הדיווח, מרגלים גרמניים יירטו הודעות תקשורת פנימיות בסוריה בהם כוחות הצבא מבקשים מארמון הנשיאות אישור להשתמש בנשק כימי – ונדחים.

משמעות התשדורת, לדברי הגורם, יכולה להיות כי אכן התקיפה הכימית נעשתה ללא אישורו של אסד.

קרי: "אובמה לא זקוק לרוב בקונגרס כדי לתקוף"

בעוד הבית הלבן כולו עוסק כבר ימים ארוכים בגיוס תמיכה בקונגרס לקראת תקיפה בסוריה, נדמה כי מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי מכין את הקרקע לאפשרות של מפלה בהצבעת בתי הנבחרים. בריאיון שהעניק בסוף השבוע לעיתון "האפינגטון פוסט", הסביר קרי כי לנשיא יש זכות להורות על תקיפה גם במקרה של חוסר הסכמה מצד הקונגרס.

"מבחינה חוקתית כל נשיא, בין אם הוא משתייך למפלגה הרפובליקנית או הדמוקרטית, ממלא את תפקיד המפקד העליון של הכוחות האמריקניים, ולכן יש לו את הזכות לקבל החלטות שנוגעות לביטחון ארצות הברית", אמר קרי.

קרי רמז בריאיון שעל פי החוק האמריקני, הנשיא לא מחויב לסגת מתכניתו במידה והיא לא תאושר בקונגרס. כשנשאל האם אובמה לא ויתר על מרחב שהפעולה שלו כשפנה עם ההחלטה לקונגרס, קרי ענה בפשטות - "לא".
ארצות הברית תקיפה סוריה לקראת קרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד