י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

הקול החרדי יכריע: מי ירוץ לראשות עיריית ניו יורק?

מעולם לא ידעו החרדים בניו-יורק מערכת בחירות מקדימות לוהטת שכזו • האדמו"ר מסאטמר בעד דה-בלסיו הדמוקרטי, אחיו רז"ל בעד המועמד השחור תומפסון • מי ינצח?

המועמד ביל תומפסון בוויליאמסבורג. צילום: stefanno gioavani :www.vosizneias.com
המועמד ביל תומפסון בוויליאמסבורג. צילום: stefanno gioavani :www.vosizneias.com



הציבור החרדי בניו יורק הולך הבוקר (ג), לקלפי להכריע על זהות המועמדים במירוץ לראשות עיריית ניו יורק.

הבוקר יתקיימו הבחירות המקדימות בהן יקבע זהות המתמודדים למירוץ לראשות העיר ניו-יורק מטעם המפלגה הדמוקרטית והמפלגה הרפובליקנית והמועמדים מנהלים קרב על כל קול פוטנציאלי בקרב הציבור החרדי.

"בניגוד לבחירות הכלליות שבו נוהג הציבור החרדי להצביע ברובו עבור המפלגה הרפובליקנית, הרי שבבחירות המוניציפאליות הקריטריונים משתנים והציבור מצביע למועמד שמבטיח לדאוג לצרכי הציבור החרדי בעיר", אומר אחד העסקנים ל'בחדרי חרדים'. והציבור החרדי חצוי בעניין.

בניו יורק הריכוז היהודי הגבוה ביותר בארה"ב. לפי הנתונים שפרסם ה'ניו יורק טיימס', צמחה הקהילה החרדית בעיר בשנים האחרונות, והם מהווים כשליש מיהודי ניו יורק , מה שמחייב את המועמדים להתחשב בכוחם הפוליטי.

"הם כבר לא הקבוצה האלמונית של האנשים המוזרים", אמר בראיון לעיתון סמואל היימן - מרצה לסוציולוגיה באוניברסיטת ניו יורק. "הם חלק נכבד מהעיר והשפעתם הולכת וצוברת תאוצה, אף אחד לא יכול לספק גוש מלוכד של אלפי קולות כמו שאדמו"ר מסוגל".

המאבק בסאטמר

המועמדים המובילים במפלגה הדמוקרטית הינם כריסטין קווין שכיהנה כדוברת מועצת העיר. חלק מהציבור החרדי, כולל הקהילה החלבית בפלטבוש, מביעים בה תמיכה חרף אורח חייה האישי.

המועמדים הדמוקרטים הנוספים הם ביל דה בלסיו, איש עסקים שפרץ לאחרונה לפוליטיקה, וביל תומפסון.

בשכונת וילאמסבורג שני פלגי חסידות סאטמר מונים כ-11,000 קולות, והחצרות חצויות בתמיכתם. כאשר בקרב חסידיו של האדמו"ר מסאטמר, הוחלט להכריז על תמיכה רשמית בדה בלסיו.

מנגד, זוכה תומפסון השחור בקולות אנשי רז"ל מסאטמר, והוא עשוי אף לזכות בתמיכת חסידויות סקולען, פאפא ומונקאטש.

בשל העימות, אנשי סאטמר רואים בבחירות מפגן כוח שיוכיח לפוליטיקאים ולציבור "מי גדול יותר" ולמי יש יותר כוח אלקטוראלי.

במפלגה הרפובליקנית המועמד המוביל הוא ג׳וזף לוטה, איש ציבור מוכר. מועמד נוסף בעל סיכויים הוא ג'ון קצימטידיס, איש עסקים יווני שהודיע על ריצתו לתפקיד, וזוכה לתמיכה בקרב חלק מעסקני הקהילה החרדית בעיר.

אריק סלגדו, מועמד נוסף לתפקיד, אף הגיע בחודשים האחרונים לסבב ביקורים בבתי אדמו"רים ורבנים בברוקלין, והבטיח כי ישנה את מדיניות העירייה בנוגע למצוות ברית המילה.

אידיאלי לחרדים

המועמדים משקיעים זמן רב ומאמצים בחיזור אחר הקול החרדי: תומפסון הגיע בשבוע שעבר לסיור מיוחד בשכונת וילאמסבורג, כשבכיסו הבטחת העסקן ר' משה דוד נידרמן, לגייס עבורו מעל עשרת אלפי קולות.

לפני מספר חודשים ביקר תומפסון גם בשכונת קראון הייטס וסיפר על ההיכרות שלו עם השכונה: "זה נהדר לראות כיצד קראון הייטס נראית עכשיו. ההתקדמות והשינויים שהתרחשו כאן הם גדולים", אמר. "אני הולך להיות ראש העיר, ואדאג שלעולם לא נחזור לימים הרעים ההם בהם היו מהומות בשכונה".

המועמד אריק דה-בלסיו ביקר בשכונת בורו פארק, ונפגש עם מצביעים פוטנציאלים בליווי יועצו החרדי הנגיד אהרון נאה. השניים ביקרו לאורך השדרה ה-13 כשהם משוחחים עם אברכים ותלמידי ישיבות.

מה שמפתיע הפעם היא מעורבות כמה מבכירי אגו"י של אמריקה שאנשיה בדרך כלל נמנעים מלהתערב בפוליטיקה. ביניהם אבא בידרמן, התומך בגלוי בתומפסון ולאון גולדברג התומך בדה-בלסיו.

"זה אידיאלי לציבור החרדי", אמר אחד מעסקני בורו פארק, "כולם מצביעים ותומכים בשביל כולם, מה שחשוב זה שהעסקנים יצליחו להביא לקלפיות כמה שיותר אנשים חרדים, כדי שנוכל להפגין את כוחנו האלקטוראלי".
חרדים בחירות מועמדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד