כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
נחשד כסוכן

חסן צילם את הקהילה היהודית ונאלץ להימלט

חסן סרבחשיאן הסתובב כמעט שנתיים בקרב הקהילות היהודיות באיראן, ואסף תמונות עבור ספר מיוחד שהוציא על יהודי איראן. עם מבט נדיר לתוך בתים יהודיים, בתי כנסת ומקומות נוספים שבדרך כלל הקהילה היהודית מונעת מזרים להיכנס אליהם. עד שנחשד שהוא סוכן מוסד ונאלץ לברוח

יהודים באיראן: אילוסטרציה
יהודים באיראן: אילוסטרציה צילום: צילום הקהילה היהודית באיראן

חסן סרבחשיאן עבד כצלם עבור סוכנות הידיעות AP כמעט שנתיים בין 2006 ל-2008, וצילם בקרב הקהילות היהודיות באיראן תמונות נדירות שאסף עבור פרויקט ספר שהוציא. תמונות נדירות בתוך בתים יהודיים, בתי כנסת ומקומות נוספים שבדרך כלל הקהילה היהודית סוגרת בפני זרים.

אבל כשסרבחשיאן הגיש את הספר למשרד התרבות האיראני לאישור פרסום, הוא התמודד עם התרבות האנטי-ציונית הנפוצה במדינה. המשרד טען כי הוא סוכן של ישראל לקידום ערכים אנטי-אסלאמיים. הם אילצו אותו לעזוב את עבודתו עבור AP, ובסופו של דבר הוא החל לחשוש לשלומו ולשלום אשתו. הוא ואשתו, פרוואנה והידמנש, עיתונאית ופעילת זכויות אדם נמלטו לווירג'יניה ארה"ב.

כמעט 15 שנה לאחר שצילם את התמונות האחרונות שלו עבור הספר, סרבחשיאן עדיין מכנה את הפרויקט שהוביל לחוויה הקשה, כאחת החוויות הטובות בחייו.

צילום מתוך הספר

"נסענו ליותר מ-15 ערים באוטובוס עם יהודי איראן, צחקנו איתם, אכלנו איתם. גרנו איתם, למעשה", אמר. נכון לשנת 2020, חיים באיראן 9,000 יהודים. זה רחוק ממספר שיא של האוכלוסייה היהודית לפני המהפכה של כ-100,000, אבל המדינה היא עדיין ביתם של האוכלוסייה היהודית השנייה בגודלה במזרח התיכון אחרי ישראל. חלק מהתמונות של סרבחשיאן כמעט נראות כאילו אפשר היה לצלם אותן בפרבר אמריקאי.

חלק מהתמונות גם נותנות הקשר מודרני לרגעי מפתח בהיסטוריה של יהודי איראן, כולל התקופה שבה איראן סיפקה מקלט ליהודי פולין שנמלטו מהשואה, התקופה ב-1999 שבה 13 יהודים איראנים הואשמו בריגול למען ישראל, וההיסטוריה של ד"ר ספיר עם בית חולים היהודי, בית החולים טיפל במפגינים לפני המהפכה מבלי להזעיק את המשטרה החשאית. בית החולים פועל עד היום.

"החלטנו לתת את הספר למשרד התרבות האיראני כדי לקבל אישור להדפיסו, מה שאתה צריך לעשות אם אתה רוצה לפרסם משהו באיראן. אז עשינו את זה, ואחרי שנה התחלנו לקבל האשמות על קשר עם ישראל ויצירת תעמולה נגד ערכי האסלאם. נאסר עלי לעבוד ב-AP. הם שללו את כרטיס העיתונות שלי", הוא סיפר לסוכנות הידיעות היהודית.

הוא מתגעגע לאיראן. "אני לא יכול לחזור לאיראן אלא אם כן יהיה שינוי משטר, כל התמונות הן האהובות עליי, כל אחד מהם". הוא סיפר על בית החולים היהודי. "בית החולים הזה הוא משהו ייחודי. זה נוצר לפני עשרות שנים, והם לא שואלים מה הדת שלך, אתה פשוט הולך לשם ותוכל לקבל טיפול. צילמתי תמונה מורכבת מאוד של רופא יהודי בבית החולים ההוא מחזיק בידו תינוק מוסלמי, שנולד רק כמה שעות קודם לכן. זה אומר הרבה לעזור לאנשים במדינה שלך כשאתה לא יודע מה יקרה בעתיד".

"אני חי יותר מעשור בגלות כמיעוט בחברה אחרת באירופה ובארה"ב, טיילתי גם בישראל. ראיתי הרבה קווי דמיון בין איראן לישראל", אמר.

איראן יהודים באיראן וירגיניה קהילות יהודיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד