ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

פיצוי ליורשים במקרה של מוות בתאונת דרכים

בן משפחה נפגע ונהרג חלילה בתאונת דרכים - רצוי שתכירו את 'הלכת אטינגר', שתעניק ליורשים פיצוי גבוה • מה חשוב לדעת במקרה של אסון?

תאונה. צילום ארכיון: חדשות 24
תאונה. צילום ארכיון: חדשות 24

במדינת ישראל יש מידי שנה כ-500 הרוגים בתאונות דרכים ברחבי הארץ.

ישנן משפחות שאינן מודעות לכך, אך גם לאחר שאדם נהרג כתוצאה מתאונת דרכים, זכאים יורשיו לסכומי כסף ניכרים בעקבות הפגיעה.

חלק גדול ממנגנון הפיצוי ליורשים נגזר מגילו של האדם טרם התאונה וכן מהסכומים אותם הרוויח טרם התאונה. עוד רכיב מרכזי בפיצוי, הוא הנתון של כמות האנשים שהיו תלויים בהרוג מבחינה כספית (אישה, ילדים קטנים, הורים חסרי יכולת וכיו"ב).

כך יוצא, כי אדם צעיר בעל משפחה, אשר נהרג בתאונת דרכים והרוויח שכר חודשי גבוה בטרם התאונה, יכולים יורשיו במקרים מסוימים לקבל סכומים של מאות אלפי שקלים (על הצד הגבוה) ואף להגיע למיליון שקלים ויותר.

לפני כתשע שנים קבע בית המשפט העליון הלכה חדשה – הלכת אטינגר, אשר גרמה למהפכה בתחום הנזיקין ותרמה לכך כי יורשים של אנשים שנפטרו מתאונות יקבלו פיצויים גבוהים יותר. הלכת אטינגר (אשר נקראת גם הלכת השנים האבודות), קבעה כי במידה ואדם נפטר כתוצאה מתאונה, אזי זכאים יורשיו לפיצוי גם בגין קיצור תוחלת חייו והעובדה כי ישנו אובדן השתכרות של המנוח, עד למועד פרישתו שנקטע בעקבות התאונה.

עניין נוסף שכדאי לדעת הוא כי כאשר אדם נפטר כתוצאה מתאונת דרכים, זכאים יורשיו גם לרכיב פיצוי בגין כאב וסבל של המנוח. על פי תקנה 4 לתקנות הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, סכום הפיצוי בגין כאב וסבל במות הניזוק יעמוד על 25% מהסכום המקסימלי (אשר עומד היום על כ-170,000 ₪ ומתעדכן בכל עת עם עליית המדד). קרי, רק בגין כאב וסבל של המנוח עקב התאונה, יעמוד הפיצוי ליורשיו על סך של כ- 42,500 ₪ לרכיב זה.

דבר נוסף שחשוב לדעת הוא כי בתי המשפט נוטים לפסוק ליורשים פיצוי גלובלי, גם בגין הוצאות הקמת מצבה של המנוח, כיבוד בשבעה ומודעות אבל.

במידה ואדם נפצע בתאונת דרכים ורק לאחר זמן מה הוא נפטר כתוצאה מהתאונה, יהיו זכאים יורשיו גם להחזר כספי מחברת הביטוח בגין הוצאות רפואיות שהמנוח הוציא מיום התאונה ועד ליום פטירתו. כן, יהיו זכאים יורשיו גם לפיצוי כספי בגין עזרה וסיעוד עת טיפלו במנוח לאחר התאונה.

חשוב מאוד לדעת, כי בעת פטירתו של אדם בתאונת דרכים, לעיתים ימהרו חברות הביטוח להציע סכומי כסף נמוכים ליורשים וזאת בכדי לחסוך את התשלום אותן הן צריכות לשלם באופן ראוי. יש לנהוג בחוכמה ולא להתפתות לחתום על הצעות שונות, שכן לאחר מכן הדבר יהיה בלתי הפיך.

*כתבה זו אינה תחליף לייעוץ משפטי ומהווה המלצה בלבד.
עו"ד ינון הדאיה הינו בעל משרד עו"ד עצמאי בדימונה, המתמחה בתחום האזרחי על כל רבדיו.
טלפון: 08-6732277
תאונות הרוג פיצוי כסף יורשים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד