י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

לאכול בריא וביחד - חשיבותה של ארוחה משפחתית

במירוץ החיים אנו מוותרים על דברים רבים, לטובתכם, הקפידו על מוסד הארוחה המשפחתית, לא רק בשבתות • ד"ר אסנת רזיאל, כירורגית מומחית, מסבירה • אינפורמטיבי

צילום אילוסטרציה
צילום אילוסטרציה

אתם עסוקים במיוחד, החיים שלכם נדמים לכם כמו מרוץ אינסופי שעשרים וארבע שעות, אינן מספיקות בו לכל הדברים שאתם רוצים לעשות. בדרך, אתם מוותרים על כמה דברים, ומבלי ששמתם לב אולי, או פשוט הדחקתם, וויתרתם, מזמן, כמו ישראלים רבים על מוסד הארוחה המשפחתית והשארתם אותה לפעם בשבוע אצל הסבתא, או אצל אימא, היא כבר מכינה לכם ולילדים אוכל שאתם אוהבים ורק אז, ביום שישי תשבו לאכול ביחד. עד כמה חשוב מוסד הארוחה המשפחתית? ד"ר אסנת רזיאל, כירורגית מומחית בניתוחי הרזיה, מנהלת רפואית מלב"י – מרכז לטיפול בהשמנת יתר, אסיא מדיקל, אסותא רמת החייל, מסבירה.

אתם מודל לחיקוי, בין אם תרצו בכך ובין אם לאו. חלק גדול מן ההתפתחות הקוגנטיבית של ילדיכם מושפע ממה שהם לומדים מכם. אתם הופכים עם הזמן למודל החשוב ביותר שלהם מכיוון שלכם, המשקל הגדול ביותר בחינוכם. ילדיכם עוקבים אחר דפוסי ההתנהגות שלכם ומאמצים חלק גדול מהם. אם יש לכם נוהג לאכול אל מול הטלוויזיה, ואתם בטוחים שזה רעיון טוב להושיב למולה את הילד ביחד אתכם ולראות אתו חדשות, כי "אין לכם זמן", כדאי שתחשבו על כך שוב.

הארוחה המשפחתית, היא מוסד בעל ערך וחשיבות של ממש בחינוך של ילדיכם לתזונה נכונה ובעיקר לחינוך לשמירה על משקל תקין. הארוחה המשפחתית מאפשרת זמן נטו לילדיכם לספוג הרגלים טובים, להיחשף למזונות מגוונים, ובעיקר להיחשף להרגלי ההתנהגות שלכם סביב השולחן.
להכנת המזון, להגשתו, לאכילה איטית ומבוקרת, למגוון המוגש על השולחן וליכולת ההתנסות של הילד במזונות מגוונים, בריאים ומעל לכל היכולת שלכם לשמש דוגמא אישית במה ואיך אתם אוכלים, השפעה קריטית על עיצוב הרגלי התזונה של ילדיכם.

נתונים מחקריים מאששים את מה שהיה ידוע להורינו ולסבתות כבר מזמן, לשבת לאכול ביחד, ברוגע, בשלווה ובשעה קבועה הוא נתון מייצב בחיינו, ובחיי ילדנו, בהשפעות הרגשיות והחינוכיות שהוא מייצר עבורם. אנו זקוקים להפוגה האמיתית הזו, מתוך סדר היום העמוס שלנו. אתם חושבים שאין לכם זמן, אבל יודעים שאתם יכולים לכבות את הטלוויזיה לחצי שעה בדיוק ולפנות את הזמן הזה לחוויית הביחד.

לא רק הילדים מרוויחים מכך, גם אתם. מעבר לחוויית התזונה התקינה שהם יכולים לחוות על ידי החיקוי שלכם, שתפו אותם בהכנת המזון אם הם בגיל המתאים ודברו איתם על הערכים התזונתיים של כל מוצר ומוצר שאתם שמים על השולחן. אפשרו להם לבחור וכוונו אותם לבחירות הנכונות.
נסו לקיים שגרה של ארוחת ערב במשך שלוש פעמים בשבוע לפחות. במהלכה תוכלו לקבל גם ערכים נוספים רבים. תוכלו לשמוע על חוויות היום יום יום של ילדכם, להתיר מצוקות נפשיות המכבידות עליהם לעיתים, ולסייע בפתרון בעיות היום יום. במפתיע, האוכל יפסיק להיות החוויה המרכזית של המפגש המשפחתי הזה. הוא רק ילווה אותה.

אל תנסו לספק חגיגה בכל פעם מחדש או טעמים מגרים, נסו לגוון מתוך המלאי הקיים. אכילה במטבח הבית היא חוויה של חום ושל לימוד של מנהגי הבית, היכולות הכלכליות של המטבח שלכם והמגוון שאתם בוחרים להציע, ומעל לכל הוא חווית לימוד אשר מספקת לילדים זמן איכות של ממש אתכם כמנטורים לאכילה נכונה ולחיים בכלל. חיתוך סלט ביחד, משימה סיזיפית עם תוצאה תזונתית נהדרת לכל הדעות, יכול להפוך לחוויה משפחתית הכוללת שיחה ומפגש רגשי על אירועי היום של ילדכם.

וכן, בסופה של כל ארוחה, יש גם ערימת כלים שצריך לשטוף.... זו יכולה להיות דרך מצוינת עבורכם להתחיל לחנך את ילדיכם לקחת חלק ואחריות במשימות הבית. סופו של דבר, כולכם תרוויחו מהמפגש המשפחתי הזה. אכילה נכונה ושיתוף של כולם על מאורעות היום, יהפכו את חווית האוכל לחיוביות ולכזו שממתינים לה ומכבדים אותה, והעצמאות והחשיבות שלה, בתוך סדר היום שלכם יעלו את ערכה ואת ההתייחסות של כל בני הבית למזון ולאכילה נכונה.
בריא ארוחה אוכל משפחה יחד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד